سالانه 4.5 میلیون زن باردار، زنان در حال زایمان و نوزاد می میرند: هر 7 ثانیه یک مرگ – اخبار تاجیکستان

کیپ تاون آفریقای جنوبی این روزها میزبان بزرگترین انجمن بین المللی سلامت مادران و نوزادان است. بیش از 1500 شرکت کننده از سراسر جهان راه حل هایی را برای بهبود بقای زنان باردار، زنان در حال زایمان و نوزادان مورد بحث قرار می دهند. روز سه شنبه، این مجمع دو گزارش جدید از سازمان بهداشت جهانی (WHO) ارائه کرد.

درمان جدید برای خونریزی می تواند هر سال جان هزاران نفر را نجات دهد

بر اساس یک مطالعه مشترک جدید توسط کارشناسان WHO و دانشگاه بیرمنگام که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، یک روش جدید برای درمان خونریزی پس از زایمان می تواند به میزان قابل توجهی مرگ و میر را در بین زنان در حال زایمان کاهش دهد. به‌طور خاص، می‌توان تعداد موارد خونریزی شدید را تا 60 درصد کاهش داد.

خونریزی پس از زایمان که به عنوان از دست دادن بیش از 500 میلی لیتر خون در عرض 24 ساعت پس از زایمان تعریف می شود، علت اصلی مرگ مادران در سراسر جهان است. تخمین زده می شود که سالانه 14 میلیون زن را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث مرگ 70000 نفر می شود که بیشتر در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​است.

“خونریزی پس از زایمان ترسناک است، همیشه قابل پیش بینی نیست، اما کاملا قابل درمان است. پاسکال آلوتی، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت: با این وجود، پیامدهای آن برای کل جهان غم انگیز است.

«هیچ زنی نباید از زندگی خود در هنگام زایمان بترسد. راه حل های موثر برای مبارزه با خونریزی پس از زایمان باید در دسترس همه باشد، همه زنان حق زایمان ایمن و آینده ای سالم در کنار خانواده خود را دارند.

مطالعه ای روی بیش از 200000 زن در چهار کشور نشان داد که اندازه گیری از دست دادن خون با یک دستگاه ساده و ارزان جمع آوری خون و استفاده از درمان های توصیه شده توسط WHO به روش یکپارچه و نه متوالی، تفاوت قابل توجهی ایجاد کرد – تعداد موارد عمده خونریزی 60 درصد کمتر، مرگ و میر را به طور قابل توجهی کاهش داد.

این مطالعه همچنین به طور قابل توجهی نیاز به انتقال خون برای خونریزی را کاهش داد، که در کشورهای کم درآمد که خون منبع کمیاب و گران است، اهمیت ویژه ای دارد.

شانس زنده ماندن

آری کوماراسامی، استاد دانشگاه بیرمنگام، گفت: «رویکردی جدید برای مدیریت خونریزی پس از زایمان می‌تواند شانس زنده ماندن زنان از زایمان را در سراسر جهان با کمک به آنها در دریافت درمان مورد نیاز بهبود بخشد.»

او افزود: «زمان در پاسخ به PPH ضروری است، بنابراین مداخله‌ای که تاخیر در تشخیص یا درمان را از بین می‌برد، می‌تواند یک تغییر بازی برای سلامت مادر باشد.»

در حال حاضر، مشکل اصلی در پاسخ به خونریزی پس از زایمان این است که اغلب خیلی دیر تشخیص داده می شود. اکثر متخصصان مراقبت های بهداشتی از بازرسی بصری برای ارزیابی خونریزی استفاده می کنند. این اغلب منجر به این واقعیت می شود که دست کم گرفته می شود و درمان به موقع شروع نمی شود.

روش توصیه شده شامل تشخیص زودهنگام و دقیق خونریزی با استفاده از به اصطلاح “پرده” برای جمع آوری خون است. در صورت لزوم با درمان جامع اورژانسی، از جمله ماساژ رحم، داروهایی برای انقباض رحم و توقف خونریزی، مایعات داخل وریدی، و در صورت لزوم، تشدید مراقبت های طولانی تکمیل می شود.

سرمایه گذاری در کاهش مرگ و میر مادران و کودکان

در عین حال، WHO خاطرنشان می کند که در زمینه کاهش مرگ و میر زنان باردار، مادران و نوزادان، به دلیل کاهش سرمایه گذاری، رکود در هشت سال گذشته مشاهده شده است. بر اساس گزارش جدید WHO که روز سه‌شنبه نیز منتشر شد، یکی از دلایل اصلی همه‌گیری و افزایش فقر در سراسر جهان است.

بر اساس این گزارش، سالانه بیش از 4.5 میلیون زن و نوزاد (یعنی یک مرگ در هر 7 ثانیه) در دوران بارداری مادر، در حین زایمان یا در هفته های اول پس از تولد نوزاد جان خود را از دست می دهند که عمدتاً به دلیل بیماری های قابل پیشگیری یا قابل درمان هستند.

در کشورهایی که بالاترین میزان مرگ و میر مادران و نوزادان را در جنوب صحرای آفریقا و آسیای مرکزی و جنوبی دارند، کمتر از 60 درصد زنان حداقل چهار ویزیت قبل از زایمان دارند (در حالی که WHO حداقل هشت مورد را توصیه می‌کند).

اگر می خواهیم نتایج متفاوتی ببینیم، باید متفاوت عمل کنیم. انشو بانرجی، نماینده سازمان جهانی بهداشت، گفت: اکنون به سرمایه گذاری بیشتر و هوشمندتر در مراقبت های اولیه بهداشتی نیاز است تا اطمینان حاصل شود که هر زن و کودک در هر کجا که زندگی می کنند، شانس خوبی برای سلامتی و بقا دارند.