سال 2023 به عنوان سال ایمنی شغلی در تاجیکستان اعلام شد – اخبار تاجیکستان

در تاریخ 14 اردیبهشت ماه در منطقه فیض آباد به همت کمیته اتحادیه های صنفی کارگران حمل و نقل و جاده های کشور، همایش “سال 1392 – سال حمایت از کار” برگزار شد که بیش از دویست نفر – ایمنی کار را گرد هم آورد. وزارت حمل و نقل تاجیکستان گزارش می دهد که متخصصان تاجیکستان، نمایندگان اتحادیه های کارگری در بخش حمل و نقل، مدیریت و فعالان منطقه.

این مجمع با سخنرانی نورینیسو بوبووا، رئیس کمیته اتحادیه های کارگران حمل و نقل و جاده های جمهوری تاجیکستان و فرخ نعمت زودا، معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان افتتاح شد.

سپس ملکشو نعمت زاده، رئیس فدراسیون اتحادیه های کارگری مستقل تاجیکستان در مورد نقش اتحادیه های کارگری در عصر ما از جمله حمایت از کار صحبت کرد. وی خاطرنشان کرد که در سال 2003 سازمان بین المللی کار (ILO) روز جهانی ایمنی و سلامت در محل کار را تعیین کرد که اکنون هر ساله در 28 آوریل جشن گرفته می شود. امسال این روز با شعار “ایمنی و محیط کار سالم – به عنوان یک اصل و حق اساسی در دنیای کار” برگزار شد.

در همین راستا شورای عمومی فدراسیون اتحادیه های کارگری مستقل تاجیکستان با تصمیم مورخ 01/06/2023 به شماره 11/2 سال 2023 را سال حمایت از کار اعلام کرد.

به گفته ملکشو نعمت زاده، این امر توجه کارفرمایان را بیش از پیش به مشکلاتی مانند حوادث کار و بیماری های شغلی و همچنین ایمنی کار و سرنوشت افراد آسیب دیده در محل کار جلب می کند.

رئیس فدراسیون اتحادیه های کارگری مستقل کشور خاطرنشان کرد که کارگران در زمینه حمل و نقل و زیرساخت های جاده ای عمدتاً در وزارت ترانسپورت و همچنین در ساختارهای شرکت دولتی واحد “راه آهن تاجیک” و عمران کار می کنند. آژانس هوانوردی زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان و عضویت در اتحادیه های کارگری نه تنها در توسعه اقتصاد کشورمان، بلکه در ایجاد چارچوب قانونی و سازمانی، بهبود و توسعه قانونگذاری نقش مهمی ایفا می کند. سیستم در زمینه حمل و نقل و زیرساخت های جاده ای.

در این مجمع متذکر شد که کمیته اتحادیه های صنفی کارگران حمل و نقل و راهداری جمهوری در راستای حفظ منافع حقوقی، کارگری، اقتصادی، اجتماعی و فکری کارگران کارگری اقدامات خاصی انجام داده است.

کمیته جمهوری خواه اتحادیه کارگران حمل و نقل و جاده های جمهوری تاجیکستان و سازمان های مرتبط در حال انجام اقدامات هدفمند برای تشدید فعالیت ها و اجرای برنامه های آتی هستند. با توجه به قانون جمهوری تاجیکستان “در مورد اتحادیه های کارگری” و نحوه و شرایط انعقاد قراردادهای دسته جمعی، توجه ویژه ای به دستورالعمل ها و اهداف ناشی از خطاب رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان به مجلس اولی شده است. در جمهوری تاجیکستان، تلاش هایی برای بهبود شرایط کار و زندگی اعضای اتحادیه و افزایش سواد حقوقی اعضای اتحادیه انجام می شود.

در پایان این مجمع به تعدادی از فعالان صنفی جوایزی از سوی فدراسیون اتحادیه های مستقل کارگری تاجیکستان اهدا شد. این برنامه فرهنگی مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

به یاد بیاورید که ترکیب کمیته جمهوری خواه حمل و نقل و کارگران جاده جمهوری تاتارستان در حال حاضر شامل 5 کمیته منطقه ای و منطقه ای، یک کمیته مشترک و 182 سازمان صنفی است. تعداد اعضای اتحادیه صنف حمل و نقل و راهداری کشور تا اول دی ماه 1391 7821 نفر است.