ستاره شناسان بریتانیایی بزرگترین انفجار کیهانی تاریخ را کشف کردند – اخبار تاجیکستان

به گزارش ریانووستی، ستاره شناسان بریتانیایی بزرگترین انفجار کیهانی در تاریخ رصد را در مقیاسی 100 برابر منظومه شمسی کشف کردند.

ستاره شناسان از بزرگترین انفجار کیهانی که تاکنون مشاهده شده است فیلمبرداری کردند. رویدادی که تصور می‌شود به دلیل جذب ابر عظیم گاز توسط یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم باشد.

فیلیپ وایزمن، رئیس این مطالعه در دانشگاه ساوتهمپتون در انگلیس، گفت که در طول سال، فلاش ثبت شده قبل از آن توجه دانشمندان را به خود جلب نکرد، اما با افزایش روشنایی آن، ستاره شناسان تصمیم گرفتند مشاهدات بیشتری انجام دهند. در نتیجه، پس از تعیین فاصله تا آن – هشت میلیارد سال نوری – مقیاس عظیم این پدیده مشخص شد.

بر اساس برآوردهای ما، این گوی آتشین صد برابر منظومه شمسی و دو تریلیون برابر نورانی تر از خورشید است. روزنامه گاردین به نقل از این دانشمند نوشت: این انفجار در سه سال، صد برابر بیشتر از انرژی خورشیدی که در ده میلیارد سال عمر خود آزاد می کرد، آزاد کرد.

اکنون این انفجار که AT2021lwx نامیده می شود، بیش از سه سال است که ادامه دارد و آن را به قوی ترین انفجار تاریخ تبدیل کرده است. اما درخشان ترین نیست، این عنوان متعلق به GRB 221009A است که در سال گذشته ثبت شد، که با وجود روشنایی آن، تنها چند دقیقه دوام آورد.

به گفته دانشمندان، علت این انفجار جذب ابر عظیم گاز توسط یک سیاهچاله بسیار پرجرم است که اندازه آن می تواند هزاران برابر بزرگتر از اندازه خورشید باشد. نتایج این مطالعه در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شد.

پیش از این ستاره شناسان بریتانیایی دانشگاه دورهام یکی از بزرگترین سیاهچاله ها را با جرمی حدود 33 میلیارد برابر جرم خورشید کشف کردند.