عروسی کرچینسکی در تئاتر مالی پخش شد

عروسی کرچینسکی در تئاتر مالی پخش شد

فراندتی جان تازه ای به شاهکاری جاودانه بخشید

تئاتر مالی که برای بسیاری نشان دهنده خدمت وفادارانه به کلاسیک ها است و برای برخی بیش از حد محافظه کارانه به نظر می رسد، نمایشی را تولید کرد که در آن سنت های وودویل روسی به طور ارگانیک با تصمیمات کارگردان فعلی ترکیب شده است. موزیکال الکساندر کولکر “عروسی کرچینسکی” بر اساس نمایشنامه کلاسیک روسی A.V. Sukhovo-Kobylin به لطف پرکارترین سازنده موسیقی تئاتر روسیه، الکسی فراندتی، خوانش جدیدی دریافت کرد.

“عروسی کرچینسکی” اولین موزیکال روسی است: به این ترتیب ژانر اجرا بر روی پوستر تئاتر کمدی موزیکال لنینگراد در سال 1973، زمانی که اولین نمایش جهانی آن انجام شد، مشخص شد. و این اولین و کاملاً پر شور برای آن زمان استفاده رسمی از اصطلاح “موسیقی” در تاریخ تئاتر شوروی بود. بنابراین نقش تاریخی الکساندر کولکر که خوشبختانه هنوز زنده است (امسال 90 سالگی آهنگساز را جشن می گیرد) در ایجاد این ژانر بسیار زیاد است. سازندگان نسخه جدید “کرچینسکی” برای تئاتر مالی با استاد مشورت کردند و تایید او را برای تمام آزادی های خلاقانه ای که به خود دادند دریافت کردند. به عنوان مثال، برای درج چند نقل قول از موسیقی لوید وبر در موسیقی. و جالب اینجاست – چنین مداخلات ظریفی با سبک کولکر همخوانی ندارد. امروزه، هنگامی که تعداد قابل توجهی از آهنگ‌های آهنگسازان مدرن روسی در بازار موسیقی ارائه می‌شود، به ویژه مشخص می‌شود که الکساندر کولکر، گنادی گلادکوف، آندری پتروف و ولادیمیر داشکویچ چقدر پیشرفته بودند که موسیقی خود را با تمرکز بر مرتبط‌ترین و شیک‌ترین آهنگ‌ها ساختند. سبک های غربی آن سال ها.

این سبک ها تا به امروز طراوت خود را از دست نداده اند: موسیقی “عروسی کرچینسکی” امروز کاملاً مدرن به نظر می رسد در تنظیم با استعداد النا بولانوا که رنگ های جدیدی به آهنگ های فوق العاده کولکر داد. ارکستر تئاتر مالی به رهبری الکساندر مشچریاکوف یک شرکت کننده کامل در این اجرای پر جنب و جوش، احساسی و تاثیرگذار است که در آن بازیگران با لذت آشکار بازی می کنند. سه هنرمند مردمی، ویکتور نیزووی (مورومسکی)، النا خاریتونوا (آنا آنتونونا) و الکساندر ورشینین (راسپلیوف)، یک کلاس استاد واقعی بازیگری ارائه می دهند – همه چیز در بالاترین سطح است: لحن، صداها، انعطاف پذیری و از همه مهمتر، درخشان ترین شخصیت ها . شماره راسپلیف: “و من برای زندگی آواز خواهم خواند: دلچسب بخور، خوشمزه بنوش، آرام بخواب. وقتی من پولدار شوم خود شیطان برادر من نمی شود!» – به طور مستقیم با آریا اگر من یک مرد ثروتمند بودم از موزیکال معروف برادوی کمانچه زن روی پشت بام هم قافیه است.

کرچینسکی که توسط الکسی فادیف اجرا می شود، خوش قیافه، جذاب، نسبتاً شیطانی است و با تمام تمایلش به فریب دادن، همدردی را برمی انگیزد. او مانند وادیم دولچین، هرمان، اوستاپ بندر به نظر می رسد – در یک کلام، کاریزماتیک، همانطور که شایسته بازیکنان و ماجراجویان روسی است. و او همچنین شبیه اونگین به نظر می رسد – به ویژه در رقابت با مالک زمین نلکین، که با بازی دنیس کورنوخ، تصویر لنسکی، رمانتیک، ساده لوح و بسیار شیرین است.

شخصیت اصلی لیدوچکا است که فریب خورده است، اما احساسات خود را تغییر نمی دهد. Aksiniya Pustylnikova در این نقش نه تنها جذاب و ملایم است، بلکه با نت های باکیفیت بالا که در دسترس هر بازیگر زن نمایشی نیست، شگفت زده می کند. “من تمام عمرم فقط منتظر تو بودم و فقط تو را دوست دارم …” – او آریا معروف خود را می خواند و به طور موثر روی هلال ماه در بالای صحنه تاب می خورد. و در پایان، او دوباره این کلمات را خواهد خواند – برای نامزد شکست خورده خود، که او در تلاش است تا از دستگیری قریب الوقوع نجات یابد. و همانطور که دوباره در ادبیات روسی قرن نوزدهم معمول است، وجدان و توبه را در کلاهبردار سرسخت کرچینسکی بیدار می کند. و حضار – همدلی و تشویق صمیمانه.

شاید این یکی از ویژگی های اجرا و یکی از دلایل تأثیر کاملاً مثبت آن باشد: همه شخصیت ها افراد خوب و مهربانی هستند. برخی صادق هستند، اما نه همه. حتی گروفروش بک که در موزیکال توسط آناستازیا دوبروفسکایا “ملکه پیک” تحسین برانگیز بازی می کند، خالی از جذابیت نیست. با این حال، شیطان همیشه جذاب است، به خصوص در چنین محیط درجه یک: همه شخصیت ها لباس های سفید برفی خیره کننده ای دارند. در برخی – نماد کارت ها، شخصی کلاه های باورنکردنی روی سر دارد، مردان کت های شیرماهی با جزئیات مبتکرانه دارند (طراح لباس – آناستازیا پوگاشکینا). به ویژه قابل توجه است تبدیل کرچینسکی به یک اسکلت با زواید ابداعی در پشت و سینه او به شکل ستون فقرات و دنده ها – اینگونه است که فریبکار خود را در خواب به صدای زنگ های واقعی می بیند که در زیر سقف قرار دارد. مرحله ای که کاملاً برهنه است. و تنها حروف بزرگ، ساخته شده در بافت ها و رنگ های مختلف، صحنه نگاری اجرا را تشکیل می دهند (هنرمند ویاچسلاو اوکونف).

این اجرا به یاد ویتالی سولومین اختصاص دارد که در اواخر دهه 90 موزیکال “عروسی کرچینسکی” را روی صحنه تئاتر مالی روی صحنه برد. سولومین نقش اصلی را در آن بازی کرد و لیست تولیدات نمایشنامه سوخوو-کوبیلین در مالی را که از سال 1855 پیشرو بود ادامه داد. ترکیب کلاسیک یک موزیکال 50 ساله و یک نمایشنامه 170 ساله با آوانگارد تصمیمات کارگردانی و بصری امروزی، نسخه فعلی زندگی جدیدی برای یک شاهکار ابدی است.

منتشر شده در روزنامه “Moskovsky Komsomolets” شماره 29004 مورخ 5 آوریل 2023

تیتر روزنامه:
عروسی کرچینسکی در تئاتر مالی پخش شد