فائو: شیوع ملخ محصولات کشاورزی را در افغانستان تهدید می کند – تاجیکستان نیوز

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نسبت به هجوم گسترده ملخ مراکشی در هشت ولایت شمال و شمال شرق افغانستان، سبد نان این کشور، هشدار داد.

«گزارش‌های حمله ملخ مراکشی به سبد نان افغانستان بسیار نگران‌کننده است. ملخ مراکشی بیش از 150 گونه گیاهی از جمله محصولات درختی، مراتع و 50 محصول غذایی را می خورد که همگی در افغانستان رشد می کنند. ریچارد ترنچارد، نماینده فائو در افغانستان گفت: این یک تهدید بزرگ برای کشاورزان، جوامع و کل کشور است.

دو اپیدمی بزرگ ملخ در 20 و 40 سال پیش، به ترتیب 8 و 25 درصد از کل تولید سالانه گندم را برای افغانستان هزینه کرد. ترنچارد افزود: پیش‌بینی‌ها برای برداشت امسال بهترین چیزی است که در سه سال گذشته انجام شده است، اما این تهاجم، تمام دستاوردهای اخیر را از بین می‌برد و امنیت غذایی را در پایان سال جاری و آینده به طور قابل توجهی بدتر می‌کند.

ملخ مراکشی یکی از خطرناک ترین آفات اقتصادی در جهان است. هجوم ملخ در سال جاری می تواند منجر به تلفات 700000 تا 1.2 میلیون تنی گندم یا حتی یک چهارم محصول کل سال شود. این معادل زیان اقتصادی بین 280 تا 480 میلیون دلار است.

در شمال و شمال شرق افغانستان، ملخ مراکشی در ماه مه تا ژوئن در مناطق تپه ای و مراتع تخم می گذارد. ملخ های جوان در اواخر اسفند از تخم ها بیرون می آیند و شروع به تغذیه از گیاهان می کنند. امسال فرآیند جوجه ریزی زودتر از حد معمول آغاز شد.

به گفته سخنگوی فائو، هزاران نفر در جوامع استان های آسیب دیده شبانه روز برای از بین بردن ملخ ها تلاش کردند.

معمولاً در هنگام چنین اپیدمی هایی، پس از نابودی مراتع، گروه های زیادی از ملخ ها به زمین های زراعی می روند و گندم و سایر محصولات را می خورند. هیچ فرهنگی وجود ندارد که از ملخ مراکشی رنج نبرده باشد.

در صورت عدم رسیدگی، تعداد ملخ ها ممکن است در سال آینده 100 برابر شود و تهدیدی بزرگتر برای زراعت و امنیت غذایی افغانستان و همسایگان آن باشد.

«روش‌های مبارزه شیمیایی بسیار مؤثرتر از روش‌های مکانیکی هستند. قبلاً یک سیستم بسیار پیشرفته کنترل ملخ در افغانستان وجود داشت. اما در دو سال گذشته به شدت آسیب دیده است. در حال حاضر، تنها می‌توان امیدوار بود که روش‌های مکانیکی کنترل ملخ تأثیر کلی تهاجم را کاهش دهد. ترنچارد گفت، اما ما باید از هم اکنون برای جلوگیری از شیوع حتی بزرگتر در سال 2024 اقدام کنیم.

بحران انسانی

افغانستان در حال حاضر بزرگترین بحران انسانی در جهان را تجربه می کند – دو سوم جمعیت این کشور یعنی 28 میلیون نفر در سال جاری به کمک های اضطراری نیاز دارند. 97 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند. با این حال، سازمان ملل تنها 6.4 درصد از 4.6 میلیارد دلار درخواست شده برای کمک به افغان ها را در سال جاری دریافت کرد.

هفته گذشته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نشستی را در مورد افغانستان در دوحه قطر تشکیل داد که در آن نمایندگان ویژه چندین کشور منطقه حضور داشتند. به گفته گوترش، شرکت کنندگان در این نشست توافق کردند که باید یک استراتژی مشترک ایجاد شود که وضعیت را در افغانستان تثبیت کند.