فائو: قیمت جهانی مواد غذایی در ماه آوریل برای اولین بار در 12 ماه گذشته افزایش یافت – تاجیکستان نیوز

شاخص اصلی قیمت‌های بین‌المللی مواد غذایی در ماه آوریل برای اولین بار در 12 ماه گذشته در پی افزایش قیمت‌های جهانی شکر، گوشت و برنج افزایش یافت. این موضوع امروز توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گزارش شده است.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو که تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی مواد غذایی را دنبال می‌کند، در آوریل 2023 به 127.2 رسید که نسبت به مارس 0.6 درصد افزایش داشت.

قیمت جهانی مواد غذایی

با کاهش انتظارات و تولید در هند، چین، تایلند و اتحادیه اروپا به دلیل شرایط آب و هوایی خشک، شاخص قیمت شکر فائو نسبت به ماه مارس 17.6 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از اکتبر 2011 رسید.

شاخص قیمت گوشت فائو به دلیل افزایش قیمت گوشت خوک و افزایش قیمت مرغ در بحبوحه تقاضا برای واردات آسیایی و محدودیت های تولید مرتبط با نگرانی های مربوط به سلامت حیوانات، 1.3 درصد در ماه افزایش یافت.

در عین حال، شاخص‌های قیمت سایر گروه‌های عمده غذایی به استثنای برنج به روند نزولی خود ادامه دادند.

شاخص قیمت غلات نسبت به ماه مارس 1.7 درصد کاهش یافته و به طور متوسط ​​19.8 درصد کمتر از ارزش آوریل 2022 است. قیمت جهانی گندم 2.3 درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل ذخایر بزرگ صادراتی در استرالیا و روسیه بود.

با افزایش عرضه در آمریکای جنوبی در واکنش به برداشت، قیمت جهانی ذرت 3.2 درصد کاهش یافت.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو در ماهانه 1.3 درصد و شاخص قیمت لبنیات 1.7 درصد در ماه کاهش یافت که ناشی از ادامه تقاضای ضعیف جهانی برای شیرخشک و افزایش فرصت های عرضه پنیر از اروپای غربی بود.

پیش بینی های به روز شده

فائو پیش بینی خود را برای تولید جهانی گندم در سال 2023 تعدیل کرده است. تولید جهانی در حال حاضر 785 میلیون تن تخمین زده می شود که دومین بالاترین رکورد در تاریخ است. در عین حال، ارزش آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که عمدتا به دلیل کاهش انتظارات در استرالیا و روسیه است.

برای ذرت، انتظار می رود تولید برزیل به رکورد بالایی برسد، در حالی که پیش بینی می شود تولید آرژانتین به دلیل خشکسالی طولانی و موج گرما کاهش یابد.

چشم انداز تولید برنج در سال 2023-2024 در امتداد و جنوب استوا متفاوت است که عمدتاً ناشی از تفاوت های منطقه ای در تأثیرات لانینا است.