فرایندهای تغییر درگیری در مناطق آسیای میانه در کازان – اوستا بررسی شد

فرآیندهای تحول درگیری در مناطق آسیای میانه مورد بررسی در کازان

27 نوامبر 2020 ، ساعت 15:34

اوستا. Tj | 27.11.2020 | یک میز گرد بین المللی اختصاص یافته به فرایندهای تغییر درگیری در مناطق آسیای میانه در “موسسه مطالعات آسیای میانه” ANO در کازان در چارچوب دهمین مجمع بین المللی مسائل درگیری برگزار شد.

همسویی نیروها در صحنه بین الملل در سالهای اخیر که به سرعت در حال تغییر است ، انجام یک تحلیل دقیق و عمیق از روندهای منازعه در فضای پس از شوروی را ضروری کرده است.

شرکت کنندگان در میزگرد گذشته خاطرنشان کردند ، به ویژه ، بررسی نقش بازیگران جهانی ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک از طرف دولت ها و سازمان های بین المللی مختلف در جریان درگیری ها در مناطق تعیین شده مهم است.

افتتاح این رویداد ، استاد گروه فلسفه و تئوری فرهنگ دانشگاه دولتی کاراگاندا. دانشگاهیان E.A. Buketova ولادیمیر باتورین ، اظهار داشت که موج “انقلاب های رنگی” در جهان مدرن اتفاق می افتد ، یکنواختی آنها را در اجرای عملی نشان می دهد.

به نظر وی ، هر فعالیت اجتماعی با سازماندهی فضای اجتماعی آغاز می شود ، جایی که گیره ها هنجارهای قرارداد یا قانون هستند. و ، به محض نقض این هنجارها ، فضا خراب می شود یا فضایی در آنجا شکل می گیرد که هنجارهای یک شخص غالب است ، و غیره. در نتیجه ، انواع مختلف درگیری ها بوجود می آید.

راشان نظرف ، معاون گروه تاریخ مدرن و معاصر انستیتوی تاریخ آکادمی علوم جمهوری ازبکستان ، به نوبه خود ، خاطر نشان کرد که در حل برخی از موقعیت های درگیری ، قبل از هر چیز لازم است که ارزیابی صحیحی از اصل درگیری ، میزان واقع بینی و شدت آن ارائه شود.

“اغلب ، یک درگیری یکسان مجموعه ای از درگیری های مختلف است. ممکن است به طور همزمان تمایل به بازگرداندن میهن تاریخی ، یک م religiousلفه مذهبی ، حافظه تاریخی ، تضادهای بین ایالتی ، تلاش برای منحرف کردن مردم از مشکلات داخلی توسط یک درگیری نظامی و غیره وجود داشته باشد. “

باید گفت که در آغاز دهه 90 پیش بینی های کارشناسانه هیولایی درباره اوضاع در آسیای میانه وجود داشت و خوشبختانه همه اینها به مراتب کمتر محقق شد. بیشتر درگیری ها ماهیتی محلی داشتند. و خلاصه این که ارزش ابراز خوش بینی تخصصی در مورد آینده منطقه در این زمینه وجود دارد.

عزیز رحمان اف ، دانشیار گروه مطالعات منطقه ای خارجی و سیاست خارجی دانشگاه اسلاوی روسیه-تاجیکستان ، مدیر مرکز مطالعات مناطق جهان ، عزیز رحمان اف ، شکل گیری فرهنگ اخلاقی جهان بینی فردی و سکولار جوانان را به عنوان اصلی ترین عامل مقابله با افراط گرایی و به طور کلی رادیکالیسم در آسیای میانه ارائه داد. امروزه تمام کشورهای آسیای میانه مدرن ماهیتی سکولار دارند – این دستاورد باید حفظ شود. بنیادگرایی اسلامی جهت غیرقابل قبولی برای توسعه کشورهای آسیای میانه است. همه باید در برابر این مقاومت کنند.

همکاری کشورهای آسیای میانه با روسیه ، هم بر اساس توافق نامه های دو جانبه و هم به صورت چند جانبه در EAEU ، CSTO و SCO ، می تواند تضمینی برای ثبات در این زمینه باشد.