فرصت های جدید همکاری را غنیمت شمرده و به نوشتن فصل جدیدی از دوستی ادامه دهید – تاجیکستان نیوز

در اواسط ماه مه سال جاری، رئیس جمهور شی جین پینگ و سران پنج کشور آسیای مرکزی در شهر باستانی شیان برای شرکت در اولین اجلاس سران چین و آسیای مرکزی دیدار خواهند کرد. امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز به چین سفر خواهد کرد.

در این اجلاس، طرفین در مورد مسائل همکاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی گفتگو کرده و تصمیمات مهمی اتخاذ خواهند کرد. این رویداد نقطه عطفی برای شش کشوری خواهد بود که برای ایجاد یک جامعه نزدیکتر بین چین و کشورهای آسیای مرکزی با آینده مشترک در حال پیوستن به یکدیگر هستند و فصل جدیدی را در تاریخ همکاری باز خواهد کرد.

توسعه روابط چین و تاجیکستان نیز فرصت های تاریخی جدیدی را به وجود خواهد آورد. استراتژی سران کشورها منجر به گشودن مرحله جدیدی در توسعه روابط دوجانبه می شود.

حفظ دوستی قوی و بالاترین درجه اعتماد متقابل بین سران کشورها یک مزیت بزرگ در روابط چین و تاجیکستان است. در سال 2019، در جریان سفر رئیس جمهور شی جین پینگ به تاجیکستان، سران کشورهای چین و تاجیکستان با صدور بیانیه ای مشترک اعلام کردند که چین و تاجیکستان متعهد به ایجاد یک جامعه توسعه و امنیت هستند و در خط مقدم روابط چین با کشورهای حاضر در این کشور قرار دارند. منطقه در ماه فوریه و سپتامبر سال گذشته، سران کشورهای چین و تاجیکستان به ترتیب دو دیدار در پکن و سمرقند برگزار کردند و به یک اجماع مهم جدید در مورد تعمیق بیشتر روابط دوجانبه دست یافتند. به لطف رهبری استراتژیک سران دو کشور، سطح اعتماد متقابل سیاسی بین چین و تاجیکستان به طور مداوم در حال افزایش است و روابط دوجانبه شدیدتر می شود. در سفر دولتی امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان به چین، سران دو کشور در مورد همکاری های دوجانبه و چندجانبه چین و تاجیکستان گفتگو خواهند کرد و همچنین برنامه های جدیدی برای توسعه روابط دوجانبه تدوین خواهند کرد.

ساخت و ساز مشترک با کیفیت بالا ابتکار کمربند و جاده فضای جدیدی را برای همکاری چین و تاجیکستان باز کرده است. به لطف تلاش مشترک دو طرف، همکاری چین و تاجیکستان در ساخت مشترک “یک کمربند و یک جاده” نتایج مثمر ثمری به دست آورده است. در سال 2022، تجارت دوجانبه بین چین و تاجیکستان حدود 2.6 میلیارد دلار بود که 40 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش داشت.

امسال دهمین سالگرد ابتکار کمربند و جاده است. بر اساس این ابتکار، چین ایجاد یک بازار بزرگ داخلی را تسریع خواهد کرد، بهینه سازی و نوسازی تجارت کالا را ترویج می کند، مکانیسم های نوآورانه ای برای توسعه تجارت در خدمات ایجاد می کند، صادرات محصولات با کیفیت بالا را گسترش می دهد و “ابریشم” را ایجاد می کند. منطقه همکاری تجارت الکترونیک جاده ای. انتظار می‌رود با دستاوردهای موفقیت‌آمیز سیاست‌های فوق‌الذکر و تضعیف تأثیر همه‌گیری، همکاری مشترک چین و تاجیکستان تحت ابتکار یک کمربند و یک راه، دوره جدیدی از توسعه سریع را آغاز کند.

نوسازی به سبک چینی فرصت های جدیدی را برای همکاری بین چین و تاجیکستان باز می کند. بیستمین کنگره حزب کمونیست چین (ح‌ک‌پی) که در پاییز گذشته برگزار شد، طرح بزرگی را برای مدرن‌سازی همه‌جانبه چین به منظور ترویج جوان‌سازی بزرگ ملت چین تدوین کرد. بهار امسال، دو جلسه کنگره ملی خلق و شورای مشورتی سیاسی خلق چین، دولت مرکزی جدید را انتخاب و برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی 2023 را تصویب کردند.

فرصت های جدید همکاری را غنیمت شمرده و به نوشتن فصل جدیدی از دوستی ادامه دهید – تاجیکستان نیوز

سیاست داخلی و خارجی چین درجه بالایی از ثبات و اطمینان را در بحبوحه تغییرات متلاطم بین المللی حفظ می کند. چین به ترویج مدرنیزاسیون چین ادامه خواهد داد. چین به همراه تاجیکستان از فرصت‌های بازار بزرگ چین، فرصت‌ها و فرصت‌های «باز کردن چین» برای تعمیق همکاری‌های بین‌المللی با تاجیکستان از طریق مکانیسم‌های دوجانبه و چندجانبه، برای ارتقای پیشرفت بیشتر در روابط دوجانبه بین چین و تاجیکستان و همکاری عملی در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنند. شی جین پینگ رئیس جمهور چین در نشست مجازی که به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: مهم نیست که اوضاع بین المللی چگونه تغییر کند، مهم نیست که چین در آینده چقدر پیشرفت کند، چین همیشه همسایه خوب، شریک خوب، دوست خوب و برادر خوب کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود.» نشست آتی چین و آسیای مرکزی ابتکار مهمی از سوی رهبران شش کشور برای تمرکز بر منافع مشترک و ایجاد جامعه ای با سرنوشت مشترک است. امیدوارم که به لطف تلاش های مشترک همه طرف ها، اجلاس سران چین و آسیای مرکزی و سفر رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان به چین با موفقیت بزرگی همراه باشد و سهم جدیدی در بهبود رفاه کشور داشته باشد. مردم چین و کشورهای آسیای مرکزی و نیز تقویت صلح و توسعه در منطقه و سراسر جهان.