قانون اساسی مردم – راه ساخت ازبکستان جدید – اخبار تاجیکستان

در 30 آوریل، یک رویداد از اهمیت تاریخی ویژه در ازبکستان رخ داد – یک همه پرسی برگزار شد و قانون اساسی جدید این کشور تصویب شد.

تمام جهان و به ویژه کشورهای همسایه آسیای مرکزی با علاقه زیادی به این رویداد واکنش نشان دادند. ناظران بین المللی از بیش از 50 کشور جهان وارد ازبکستان شدند. ازبکستان کشوری با جاه طلبی های بالا است که با موفقیت هایی که قبلاً به دست آمده، هم در اقتصاد و هم در سیاست پشتیبانی می شود.

در واقع، تصویب قانون اساسی جدید به معنای جمع بندی موفقیت های 30 ساله توسعه ازبکستان مستقل و برنامه های آن برای آینده بود.

در آستانه رفراندوم در ازبکستان اتفاق بسیار مهم دیگری رخ داد. در 27-28 آوریل، دومین مجمع بین المللی سرمایه گذاری تاشکند برگزار شد که فرصت های جدیدی را برای تجارت در ازبکستان و در واقع چشم انداز اقتصادی این کشور را به نمایش گذاشت.

به طور کلی حدود 2.5 هزار نماینده تجارت و بخش بانکی و مالی از 70 کشور جهان مانند ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، کشورهای مستقل مشترک المنافع، ترکیه، چین، آسیای جنوب شرقی، هند، مصر، کشورهای خاورمیانه و مرکزی کشورهای آسیایی، از جمله هیئتی از جمهوری تاجیکستان.

قانون اساسی مردم – راه ساخت ازبکستان جدید – اخبار تاجیکستان

بیش از 200 نماینده رسانه، از جمله حدود 100 نماینده خارجی، روند این مجمع را پوشش دادند (عکس).

شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان طی سخنانی خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان در مجمع گفت که این رویداد به تقویت همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه کمک می‌کند و فرصت‌های تجاری جدیدی را ایجاد می‌کند.

خاطرنشان شد: اقداماتی در کشور برای تقویت حمایت از حقوق تجار در حال انجام است. توجه ویژه ای به سرمایه گذاران خارجی می شود.

فرصت ها و تضمین های ایجاد شده نتیجه خود را می دهد. بنابراین. تنها در یک سال، بیش از 40000 بنگاه صنعتی جدید در کشور ایجاد شد که حجم جذب سرمایه‌گذاری خارجی به 10 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 1396 رشد 3 برابری داشته است.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به مسیرهای اصلی توسعه فعالیت های سرمایه گذاری، همکاری با کشورهای همسایه را مورد تاکید قرار داد. وی ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای این منظور، اجرای پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای در صنعت، انرژی، حمل‌ونقل و مدیریت آب و نیز لزوم تداوم همکاری در صنعت و بخش کشاورزی بر اساس اصل مکمل بودن را یادآور شد. اقتصادها

رئیس جمهور کشور آمادگی ازبکستان را برای ایجاد ضمانت های قانونی لازم برای سرمایه گذاران، پارک های فناوری و مناطق صنعتی مجزا و ارائه مزایای بیشتر اعلام کرد.

در کشور ما همه چیزهایی را که برای تجارت نیاز دارید پیدا خواهید کرد – صلح، ثبات، فضای سرمایه گذاری مطلوب و تضمین های قابل اعتماد. من مطمئن هستم که ازبکستان جدید به بهترین کشور برای فعالیت های تجاری شما تبدیل خواهد شد و اثری درخشان بر روی آن خواهد گذاشت.»

شوکت میرضیایف گفت

مبنای قانونی این امر در قانون اساسی به روز شده تقویت شده است. دولت تعهداتی را برای تضمین فضای سرمایه گذاری و کسب و کار مطلوب، مصونیت اموال، توسعه روابط بازار، ایجاد شرایط برای رقابت منصفانه و استقلال قوه قضاییه بر عهده می گیرد.

قانون اساسی ازبکستان که در سال 1992 به تصویب رسید صلح، ثبات و آرامش را برای مردم تضمین کرد که محقق شد. و همه پرسی قانون اساسی 2023 در ازبکستان به عنوان ادامه اصلاحات در این کشور و یک پیشرفت تلقی می شود.

این را نتایج همه پرسی نیز تایید کرد. اکثریت قریب به اتفاق شهروندان ازبکستان به تصویب قانون اساسی جدید رأی دادند و از مسیر این کشور برای توسعه بیشتر در شرایط واقعیات دنیای مدرن و حل اهداف و اهداف کاملاً جدید توسعه کشور حمایت کردند.

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد: “حمایت از یک فرد، جان، حقوق، آزادی ها، منافع مشروع، شرافت و حیثیت فردی به عنوان بالاترین ارزش در مرکز اصلاحات قانون اساسی ما قرار دارد.”

وی به طور خاص خاطرنشان کرد که “قانون اساسی به روز شده به یک قانون اساسی واقعاً مردمی تبدیل خواهد شد” زیرا “در این فرآیند پیشنهادها، نظرات و خواسته‌های افراد با مشاغل و موقعیت‌های اجتماعی مختلف مورد توجه قرار خواهد گرفت.”

به یاد بیاورید که رای گیری توسط حدود 400 ناظر بین المللی از بیش از 50 کشور از جمله تاجیکستان مشاهده شد. آنها شاهد فعالیت سیاسی و سواد مردم ازبک بودند. در شعبه های رای گیری در یک محیط کار، بدون هیاهوی مضاعف مشخصه دوره شوروی، شهروندان کشور با تمام خانواده خود، همراه با فرزندان، برای رای دادن آمدند. جای خوشحالی است که تعداد جوانان زیاد بود (عکس).

این یک رای مردمی آزاد و آزاد بود. رای دهندگان با پیش نویس قانون اساسی جدید آشنا بودند و حمایت کامل خود را از تمام اصلاحات اعلام کردند. این نشان می‌دهد که کمپین بزرگی برای آماده‌سازی این رویداد سیاسی در کشور صورت گرفته است و معنای آن به هر شهروند منتقل شده است. در تدارک همه پرسی، کار فعالی برای سازماندهی مجموعه پیشنهادات و نظرات مردم، کارشناسان و مردم کشور و نیز بحث و بررسی آنها در سطوح مختلف انجام شد.

کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور در اول ماه مه نتایج نهایی همه پرسی روز یکشنبه در مورد قانون اساسی بازنگری شده ازبکستان را اعلام کرد.

همه پرسی مردمی نشان داد که قانون اساسی جدید کل جامعه را حول ایده های ساخت ازبکستان جدید متحد می کند.