لحظه تاریخی: درهای موزه فرش شعبه شوش بازگشایی شد – اخبار تاجیکستان

شعبه شوشا موزه فرش فرش‌های بدون پرز و پرز، محصولات فرش، مواد باستان‌شناسی، مجموعه‌های گلدوزی و لباس ملی و نمونه‌های جواهرات را به نمایش می‌گذارد. پس از گذشت تقریباً 31 سال، فرش های قره باغ از موزه ملی فرش آذربایجان به زادگاه خود شوش بازگشتند.

به گزارش اسپوتنیک آذربایجان، در 10 مه، روز تولد رهبر بزرگ حیدر علی اف، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، بانوی اول مهریبان علیوا و اعضای خانواده آنها در افتتاحیه شعبه شوشا این موزه شرکت کردند.

شعبه شوشا در ساختمانی که در نیمه دوم قرن نوزدهم در محله بالای شهر ساخته شد، فعالیت خود را از سر گرفت. در دوره رویارویی نظامی، ساختمان خراب شد، ظاهر تاریخی آن تغییر کرد، بنابراین در سال 2021، بنیاد حیدر علی اف مرمت آن را آغاز کرد. در نتیجه کار انجام شده، دیوارهای داخلی، کف و سقف بازسازی شد، ساختمان به طور کلی به ظاهر تاریخی خود احیا شد. ترک های نما از بین رفت، ساختمان با سنگ پوشانده شد.

این خوشحالی بزرگ بود که شعبه شوش موزه ما در روز تولد رهبر ملی حیدر علی اف فعالیت خود را از سر گرفت. رئیس جمهور الهام علی اف، بانوی اول مهریبان علیوا و اعضای خانواده آنها با نمایشگاه های این شعبه آشنا شدند. شیرین ملیکووا، مدیر نمایشگاه گفت: همچنین بر اساس سنت‌های دیرینه، مراسم تراش بافندگی فرش «گهواره مقدس فرهنگ ما» که در بخش فناوری سنتی موزه بافته شده و به شوشا، پایتخت فرهنگی ما تقدیم شده است، برگزار شد. موزه ملی فرش آذربایجان

در حال حاضر، نمایشگاه شعبه شوشا عمدتاً اشیاء هنری قرن 18-20 را ارائه می دهد که در 29 فوریه 1992 از شهر تخلیه شد. همچنین شامل فرش های ارزشمندی است که در حراجی های خارجی خریداری شده یا توسط آذربایجانی های مقیم خارج به موزه اهدا شده است.

لحظه تاریخی: درهای موزه فرش شعبه شوش بازگشایی شد – اخبار تاجیکستان

فرش‌های بدون پرز و پرز، محصولات فرش، مواد باستان‌شناسی، مجموعه‌های گلدوزی و پوشاک ملی، نمونه‌های جواهرات در مجموع 115 نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود. علاوه بر این، یک صفحه نمایش لمسی تعبیه شده است تا بازدیدکنندگان بتوانند اطلاعات کامل تری در مورد نمایشگاه های به نمایش گذاشته شده و همچنین خانواده های اصیل قره باغ به ویژه شوشی، فرش های قره باغ ذخیره شده در مجموعه های خارجی و فعالیت های شعبه شوشا کسب کنند. ملیکووا گفت: در سال های 1992-2022.
وی افزود که همه می توانند از این شعبه بازدید کنند.