مجموعه ای از فیلم های یوگنی یامبورگ “درس های آموزشی هولوکاست” در مسکو ارائه شد.

نمایش مجموعه مستند “درس های آموزشی هولوکاست” ساخته یوگنی یامبورگ در تئاتر موسیقی و شعر النا کامبورووا برگزار شد. زمان این رویداد مصادف با روز قیام در گتوی ورشو در 19 آوریل بود. آلا گربر، نویسنده و فعال حقوق بشر، رئیس مشترک NPC هولوکاست، آلا گربر، وابسته مطبوعاتی سفارت اسرائیل در روسیه، رمی تپلیتسکی، رئیس بخش دانشگاه دولتی مسکو، روانشناس الکساندر آسمولوف، انیماتور یوری نورشتاین، کارگردان فیلم ولادیمیر آلنیکوف و دیگر افراد مشهور در این نمایش حضور داشتند و به گرمی از نویسندگان فیلم تشکر کردند.

لایت موتیف فیلم های یامبورگ – حفظ شرافت و کرامت انسانی در تاریک ترین دوران – برای همه حاضران ارزشمند شد.

یکی از سریال ها کاملاً به شاهکار کاراچایی ها اختصاص دارد – مردم کوچک قفقازی که نمایندگان آنها یهودیان را در طول اشغال نازی ها نجات دادند. شامیل چوتچایف، رئیس خانواده، گفت: «آنچه برای آنها اتفاق خواهد افتاد برای ما نیز رخ خواهد داد. و با به خطر انداختن نه تنها جان خود، بلکه امنیت 11 کودک، خانواده سه دختر یهودی را به فرزندی پذیرفتند. بسیاری از کاراچایی ها همین کار را کردند، آنها کودکان را تحت سرپرستی گرفتند و سعی کردند از بزرگسالان نیز محافظت کنند. حتی یک یهودی از هیچ روستایی به مجازات کنندگان تحویل داده نشد.

سپس، با تصمیم مقامات شوروی، کراچایی ها به همراه سایر مردم قفقاز از مناطق بومی خود تبعید شدند و توانستند “فقط پس از مرگ آزارگران اصلی: استالین و بریا” به میهن خود بازگردند. ..

امروز، شاهکار خانواده چوچایف بر روی دیوار یادگاری در موزه هولوکاست یاد وشم در اسرائیل به تصویر کشیده شده است. یوگنی یامبورگ گفت که در ژوئیه سال جاری، یادبودی برای آثار گئورگی فرانگولیان در محل این رویدادهای غم انگیز در کاراچای-چرکسی برپا می شود.

در این ارائه دو فیلم از یک چرخه جدید فیلمبرداری شده توسط یوگنی یامبورگ همراه با کانال “آموزگاران” الکساندر آدامسکی به نمایش گذاشته شد. تفاوت اصلی با دیگر آثار مربوط به هولوکاست این است که آنها به طور خاص برای دانش آموزان مدرسه و معلمان فیلمبرداری شده اند. آلا گربر گفت: «بیش از 35 سال است که درباره هولوکاست صحبت می کنیم. اما این شغل همه چیز را برای کودکان دارد.»

در واقع، «مستند» با چنان اعصابی فیلمبرداری شد که در برخی جاها مقاومت در برابر اشک دشوار است. یلنا کامبورووا به طور احساسی در مورد اولین نمایش اظهار داشت: “تدوین کردن دشوار است، هیجان بر آن غلبه می کند.”

فیلم از طریق موسیقی، عکس‌ها و سکانس‌های ویدیویی، که امروزه به‌ویژه برای کودکان «می‌آید»، به وضوح نشان می‌دهد که حتی افراد باهوش خوب، روشنفکران چقدر راحت می‌توانند در فاشیسم غرق شوند. برای مثال، فرمانده آشویتس، رودولف هس، یک شوهر و مرد خانواده نمونه، پدر پنج فرزند بود. او با همسر آینده خود در سازمان پرندگان مهاجر، مشابه پیشاهنگان و پیشگامان آلمان قبل از جنگ، آشنا شد. دختر و پسر دور هم جمع شدند تا زندگی روستایی خالصی را به دور از کثیفی شهر داشته باشند. این آنها بودند که بعداً ستون فقرات اس اس را تشکیل دادند …

اوگنی یامبورگ به MK گفت: «اکنون 8 فیلم در چرخه مستند «درس‌های آموزشی هولوکاست» وجود دارد. – و امیدوارم 10 تا باشد. و این امروز بسیار مهم است، زیرا ما باید هر کاری را علیه نفرت انجام دهیم. در مقابل تفرقه مردم. این یک پروژه بزرگ است که امیدوارم بتوانیم آن را به مدارس بیاوریم. به نسل هایی که وارد زندگی می شوند نشان دهیم که چگونه حتی در آدمخوارانه ترین شرایط مردم انسانیت خود را حفظ می کنند. این که مطمئن شویم بچه ها جلاد نمی شوند، اکنون مهمترین چیز است.

بحث فیلم ها بعد از نمایش پر از درد واقعی خاطرات، خرد واقعی قوم یهود و طنز بود. آلا گربر شگفت انگیز خلاصه کرد که حفظ کرامت انسانی ارزش اصلی و پشتوانه اخلاقی در همه زمان ها است. الکساندر آسمولوف با او موافق بود و افزود که امروزه تقلبی ها در بسیاری از زمینه ها، از جمله در زمینه های تاریخی، با سهولت شگفت انگیز پدید می آیند و ریشه می گیرند.

رمی تپلیتسکی، وابسته مطبوعاتی سفارت اسرائیل در روسیه، گفت که مطالعه و حفظ خاطره هولوکاست هنوز یک کار دشوار و دشوار است. اما اگر هولوکاست فراموش شود، خیلی بدتر می شود، هیچ کس به آن علاقه مند نمی شود.

تپلیتسکی به ویژه با طرح فیلم درباره آلمانی های صهیونیست – نوادگان شخصیت های برجسته رایش که به عنوان توبه به اسرائیل رفتند، تحت تأثیر قرار گرفت. یامبورگ گفت: “آیا می دانید آنها در آنجا چه می کنند – آنها در کارخانه ای کار می کنند که ماسک های ضد گاز می سازد.” “برای اینکه دیگر هرگز اجاق گاز نداشته باشیم.” و داستان در مورد نوه همان هس که در کنیسه برای جنایات پدربزرگش طلب بخشش می کند. خاخام می گوید: “شما برای هیچ چیز مقصر نیستید.” درست است – فرزندان و نوه ها نمی توانند مسئول کارهایی باشند که انجام نداده اند، مردم نمی توانند از یکدیگر متنفر باشند …

آندری دیمیتریویچ ساخاروف به نقل از یامبورگ گفت: “به ویژه، من معتقدم که جوانانی که در هر نسل شروع به زندگی می کنند، به طور معمول، از نو شروع به زندگی می کنند، می توانند موقعیت اخلاقی بالایی داشته باشند.” بگذارید چرخه فیلم های “درس های آموزشی هولوکاست” دقیقاً در خدمت این هدف باشد – نه اینکه در ذهن کودکان باسیل های نفرت، ملی گرایی، تحقیر کرامت انسانی نفوذ کند.

نورشتاین، گربر، آلنیکوف به ارائه فیلم های اوگنی یامبورگ آمدند: تصاویری از شب

مجموعه ای از فیلم های یوگنی یامبورگ “درس های آموزشی هولوکاست” در مسکو ارائه شد.


گالری عکس مرتبط را ببینید