یکی از ستارگان نمایشگاه نویسنده مشهور اسکاتلندی ، نویسنده داستان های کارآگاهی در مورد بازرس ربوس ، افسر سفارش امپراتوری انگلیس ، برنده جوایز ادبی متعدد ایان رانکین بود. آخرین رمان او در چرخه بازرس ربوس ، آوازی برای زمان تاریک است. با این حال ، به گفته نویسنده ، مدتها قبل از شیوع همه گیر همه دنیا تصور شده بود.
– در سال 2019 ، به نظر من رسید که جهان با خوشایندترین شرایط روبرو نشده است: خواه Brexit باشد یا آتش سوزی در استرالیا. این احساس بود که به من الهام بخش ساختن آهنگی برای دوران تاریکی شد. “، توضیح داد که رانکین ، پر خواننده ترین نویسنده کارآگاهی انگلیس است.
در کتاب جدید ، جان ربوس سعی در حل رمز و راز اردوگاه کار اجباری در سواحل شمالی اسکاتلند دارد.
رانکین می گوید: “من بین آنچه در اواخر دهه 1930 و اوایل دهه 1940 جهان به نظر می رسید و جهتی که امروز می توانیم حرکت کنیم مقایسه می کنم.”
به گفته نویسنده ، این “آزادی کاوش در موضوعات متنوع و نوشتن بدون آراستگی در مورد افراد واقعی” وی را به ژانر پلیسی که کار خود را وقف آن کرده ، جذب می کند.
– تنها دلیل نوشتن کتاب این است که در آنها می توانم در مورد مسائل سیاسی واقعی بحث کنم ، موضوعات مهم اخلاقی را کاوش کنم و ادینبورگ را به رنگ واقعی آن به عنوان شهری که در آن نور و سایه وجود دارد و وحشتناک ترین چیزها به تصویر بکشم. می تواند درست در زیر بینی شما اتفاق بیفتد.
رانکین ، که بیش از بیست کار در مورد بازرس ربوس دارد ، گفت که ایده “آوازها برای زمان های تاریک” در سپتامبر سال گذشته به ذهن او خطور کرد و او اولین طرح را تا ژانویه سال جاری به پایان رساند. اتمام رمان رانکین در هنگام انزوای خود. نویسنده قرار نیست قهرمان خود را به دوران بازنشستگی بفرستد.
مسائل مربوط به نوشتن داستان های مبتنی بر وقایع تاریخی در مجامع ادبی در امارات توسط میراندا مالینز ، نویسنده انگلیسی و منصورا ایزه الدین نویسنده مصری مورد بحث قرار گرفت. دیدار آنها در یک فضای مجازی برگزار شد.
میراندا مالینز ، نویسنده کتاب شاهزاده پوریتان ، تقدیم به کوچکترین دختر رهبر انقلاب انگلیس ، دیکتاتور الیور کرامول ، می گوید: “نوشتن داستان های تاریخی یک تعادل ثابت است.”
همان دوران کرامول است که مالینز بیشتر به آن علاقه دارد. به گفته وی ، اتکا به واقعیت های تاریخی ، از یک سو ، داستان را قانع کننده تر و صادقانه تر می کند ، و از سوی دیگر ، امکانات هنری نویسنده را محدود می کند.
– “شاهزاده پوریتان” از بسیاری جهات یک اثر داستانی است ، زیرا توسط تخیل من ساخته شده است ، اما اساس کتاب هنوز حقایق تاریخی است که به ما امکان می دهد خلا ها را پر کنیم ، رابطه بین شخصیت ها را نمایشی کنیم و داستان را به جلو ببریم.
مالینز ، که تحقیقات دانشگاهی وی درباره دوره فراموش شده اواسط قرن هفدهم انگلیس ، زمینه را برای اولین بار به عنوان یک داستان نویس فراهم کرد ، گفت که او همیشه به ناهنجاری های تاریخ علاقه داشته است. الیور کرامول – تنها رئیس غیر سلطنتی دولت انگلیس ، یک مرد عادی که به سلطنت رسید ، چنین است. با این حال ، در اینجا یک زیر متن فمینیستی نیز وجود داشت.
– تمایل به نوشتن یک رمان در مورد دوره کرامول با علاقه من به زنان در خانواده اش ارتباط دارد. کرامول تنها پسر بود ، او هفت خواهر و چهار دختر داشت. با این حال ، آنها فقط در پاورقی یا حاشیه یک داستان ظاهر می شوند. فرم هنری ابزاری را در اختیار من قرار داد تا بتوانم این زنان را از نقش های ثانویه رها کنم و تجربیات غیر معمول آنها را از منظر آنها جستجو کنم ، و بیشتر به مسائل هویت ، فرهنگ و خاستگاه بپردازم.
مالینز اضافه کرد شخصیت های کتاب او با توجه به زمانی که در آن زندگی می کنند شکل می گیرند.
به نوبه خود ، منصورا الدین ، نویسنده مصری گفت که او علاقه ای به بازگویی مستقیم داستان واقعی ندارد.
او می گوید: “من دوست دارم مرزهای واقعیت و داستان را از بین ببرم.” – داستان های من با یک ایده شروع می شوند. برای توسعه آنها ، شخصیت ها را در یک دوره تاریخی خاص قرار می دهم. رمان اخیر من ، کوه زمرد ، تاریخی خوانده شده است ، اما با هزار و یک شب در هم آمیخته است.
در نمایشگاه کتاب در مورد آزار و اذیت اینترنتی و چگونگی توسعه کتابداری در یک بیماری همه گیر صحبت کردیم. کنفرانس بین المللی کتابخانه شارجه به این امر اختصاص یافته بود. در این مراسم سه روزه که به میزبانی اداره کتاب شارجه (SBA) با مشارکت انجمن کتابخانه های آمریکا (ALA) برگزار شد ، 723 نفر شامل متخصصان کتابخانه ، متخصصان فناوری و کتاب و کارشناسان صنعت از بیش از پنجاه کشور جهان حضور داشتند.
اولین جلسه روز آخر با عنوان “حفظ دانش آموزان جالب” توسط آماندا گینتوت ، معلم کتابدار در دبیرستان آکادمی آمریکایی در دبی برگزار شد. وی در مورد چگونگی استقرار کتابخانه مدرسه LibGuide ، یک سیستم مدیریت محتوا که منابع را لیست می کند و دانش آموزان و معلمان را از دسترسی کتابخانه مطلع می کند ، صحبت کرد.
وی گفت: “ما سال گذشته استفاده از این سیستم را شروع كردیم و بسیار موفقیت آمیز بود ، اما وقتی مدرسه به علت COVID-19 تعطیل شد ، به پتانسیل واقعی آن پی بردیم.” “كودكان با LibGuide آشنا شدند كه به دایرکتوری های ما نیز متصل است. شامل پیوندهایی به سایر منابع اینترنتی است. این سیستم از دانش آموزان می خواهد فرم هایی را برای درخواست کتاب مورد نیاز خود پر کنند و ما یا آن را کنار می گذاریم تا بعداً بتوانند آن را تحویل بگیرند ، یا آن را مستقیماً به کلاس آنها تحویل می دهیم. اکنون همه دانش آموزان LibGuides را در رایانه های خود دارند. بنابراین همه واقعاً به کتابخانه متصل هستند.
گینتو یادآور شد که در طول دوره انزوای خود ، دانش آموزان و معلمان از کتابخانه های خارجی به کتاب های آنلاین دسترسی دارند. وی گفت ، كتابخانه عمومی شارجه به عنوان یك منبع خارق العاده با پایگاه داده عظیمی در دسترس عموم قرار گرفت. همچنین باشگاه های مجازی کتاب وجود دارد که دانش آموزان کتاب هایی را که دوست دارند بخوانند به اشتراک می گذارند.
گینتو گفت: “این گفتگویی بین دانش آموزان ، كتابداران و معلمان آغاز می شود ، كه به مشاركت آنها در یادگیری مجازی كمك می كند.”
در جلسه ای تحت عنوان “گسترش نقش كتابداران مدارس در یادگیری مجازی” ، سعید خالد ، كتابدار از مدرسه ملی ابن هولدون بحرین ، در مورد اینكه كتابداران مدارس چگونه می توانند نقش مهمتری در یادگیری آنلاین داشته باشند صحبت كرد.
خالد گفت: “از آنجا که احتمالاً یادگیری ترکیبی کم و بیش دائمی خواهد بود ، کتابداران مجبورند منابع دیجیتالی بسازند ، هم از معلمان و هم از دانشجویان پشتیبانی و آموزش دهند و برنامه های مختلفی را برای فعالیتهای مجازی پیاده سازی کنند.”
وی تأكید كرد كه نقش كتابدار محدود به تهیه منابع دیجیتالی یا منابع دیگر نیست. حمایت از دانش آموزان در یادگیری مجازی و کمک به معلمان برای آمادگی در این امر ضروری است. کتابدار مهمترین حلقه ارتباط بین دانشجویان ، معلمان ، برنامه درسی و منابع بود. خالد گفت: “ما باید سیستم عامل های موجود و بهترین بسترهای موجود را فعال کنیم و تعداد اشتراک منابع را افزایش دهیم.” “ما باید به دانش آموزان و معلمان کمک کنیم محتوایی متناسب با نیازهای آنها ایجاد کنند.
خالد می گوید: “وقتی تدریس آنلاین شد ، معلمان گیج شدند.” “ما مجبور شدیم برای کمک به انطباق آنها با منابع و سیستم عامل های الکترونیکی مداخله کنیم. در این وضعیت ، نقش کتابداران افزایش یافته است. اکنون آنها به معلمان و دانش آموزان کمک می کنند تا از پایگاه داده استفاده کنند ، برنامه های درسی را تهیه کنند. مسئولیت ما دو برابر شده است ، اما ما به سمت زمان حرکت می کنیم.
نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه یازده روز به طول انجامید. در این مدت بیش از سیصد و پنجاه هزار نفر از آن بازدید کردند. برگزارکنندگان اقدامات امنیتی بدون بهره در رابطه با تهدید شیوع ویروس کرونا انجام داده اند.