منتقد فاش می‌کند که چه چیزی پشت نسخه «تروفی» استیون کینگ است

منتقد فاش می‌کند که چه چیزی پشت نسخه «تروفی» استیون کینگ است

“برای سرگرمی و جسور، برخی از بچه ها به انتشارات و شهر لوهانسک اشاره کردند.”

شاعر و منتقد ادبی میخائیل گوندارین در مورد “انتشار” پر شور رمان جدید “داستان” اثر استیون کینگ به زبان روسی و همچنین در لوگانسک در انتشارات “کتاب غنائم” به MK نظر داد. بنابراین بر روی برگ مگس کتاب که افراد کمی آن را در دست داشتند، مشخص شده است، اما همه قبلاً در مورد آن شنیده اند.

گفتگوی ما بلافاصله اشاره کرد که “تازه” هیچ ISBN (یعنی شماره نسخه منحصر به فرد) ندارد، اما از ایده یک نسخه “جایزه” تولید ادبی خارجی حمایت کرد. او برای غلبه بر ممنوعیت نویسندگان اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای انتشار آثار جدید خود در روسیه، روشی موثرتر از سرقت پیش پا افتاده پیشنهاد کرد.

– من فکر می کنم هیچ انتشاراتی وجود ندارد “کتاب غنائم” وجود دارد. این ترجمه از “قصه پریان” در وب وجود دارد و در آنجا به صورت رایگان در دسترس است. دو ترجمه در جامعه هواداران انجام شد، در دهه 90 بسیار رایج بود. نویسندگان داستان های غربی – فیلیپ دیک، فیلیپ فارمر، هری هریسون، و بسیاری دیگر – در نسخه های چاپی “رفتند”، طرفداران خودشان آنها را ترجمه کردند. زمانی که رونق انتشار کتاب اتفاق افتاد، این ترجمه ها منتشر شد. فکر کنم اینجا هم همین اتفاق افتاد.

بدیهی است که برخی از بچه ها یکی از ترجمه ها را زیر جلد چاپ کرده اند، مانند کتابی که به سفارش ساخته شده است. آنها برای سرگرمی و دلدادگی، انتشارات و شهر لوگانسک را نشان دادند. و چند نسخه – ده یا پانزده – نامعلوم است. اما قیمت بالای فروش نشان دهنده «تیراژ سفارشی» است.

– با این حال، رسانه های اصلی اخبار مربوط به “جایگزین واردات” استیون کینگ را دادند.

– این مورد زمانی است که رسانه ها واقعیت را تولید می کنند. اخباری که در صدرها قرار می گیرد به کسی ایده می دهد و او آن را دانلود می کند، منتشر می کند و همچنین آن را با “کتاب غنائم” امضا می کند. بنابراین آنچه وجود ندارد شروع به وجود خواهد کرد.

– آیا شما شخصاً چنین “واردات موازی” را دوست دارید؟ یا اینکه هنوز باید موضوع عدم تمایل استاد ترسناک آمریکایی به اشتراک گذاری محصولات جدید با مخاطب روسی به صورت متمدنانه حل شود؟

– در اینجا نکات ظریفی وجود دارد. به طور کلی، ایده احترام به کپی رایت هم در اینجا و هم در غرب منتقدان زیادی دارد. در غرب، یک جنبش کامل از “آنارشیست های اطلاعاتی” وجود دارد که از لغو حق چاپ حمایت می کنند. می گویند: ما خلاف کردیم، آیا چیزی از شما برداشته ایم؟ متن مال شماست! آنها کار را در حوزه عمومی می دانند. و چیزی در این وجود دارد.

استیون کینگ کاملاً یک نویسنده تجاری است و فقط می توان آن را نویسنده به معنای محدودی که او این متن را خلق کرد نامید. بنابراین این یک مسئله کپی رایت نیست، یک مسئله حفاظت از برند است.

به طور رسمی، مالکیت معنوی در روسیه محافظت می شود و حتی واردات موازی نیز محصولات تقلبی نیست که هنوز با آن مبارزه می شود. نزدیک ترین وضعیت اکران تازه های هالیوود در سینماهای ما با کیفیت خوب و با ترجمه خوب است. در پشت صحنه، آنها چشم خود را بر روی این موضوع می بندند، اما تولیدکنندگان داخلی با این امر مخالف هستند، به عنوان مثال، آنها شرط می گذارند که کسانی که نسخه مجاز یک فیلم پرفروش داخلی تازه دریافت می کنند، فیلم های آمریکایی “قاچاق” را از پوستر حذف کنند. نمایش.

– در LPR ، پس از شکل گیری جمهوری ، کارآفرینان محلی با چنین چیزهایی “لغزش” کردند – آنها نوشیدنی Zhivchik محبوب در اوکراین و حتی کوکاکولا را تقریباً با همان فونت و رنگ برچسب کپی کردند و امضا کردند: “ساخت شده است. در لوهانسک، فلان و فلان را خطاب کنید. آیا انتشار کتاب «لوگانسک» به همه اینها اشاره دارد؟

– شاید. این سال‌ها یک “منطقه خاکستری” بوده است. اما شما باید چیز دیگری را درک کنید، کپی رایت در اصل در جامعه ذاتی نبوده است، مانند حق زندگی و غیره. این یک اتفاق بعدی است. این مفهوم تنها چند صد سال پیش به ما تحمیل شد. بسیاری از ایالت ها، از جمله اتحاد جماهیر شوروی، کنوانسیون برن را امضا نکردند، که گناه محسوب نمی شد.

کنوانسیون برن باید مورد بررسی قرار گیرد. من طرفدار “دزدیدن” چیزی نیستم، به نوعی کوچک است. اگرچه من این را به عنوان یک مشکل نمی بینم: این استیون کینگ به آن نیاز دارد. اما این رویه دارای معایبی است، بنابراین بهتر است از قراردادهای بین المللی حمایت از مالکیت معنوی در سطح دولتی خارج شویم.