میزگرد ویژه روابط تاجیکستان و چین در دوشنبه برگزار شد – اخبار تاجیکستان

در 11 آوریل، در مجلس نامویانداگون مجلسی اولی جمهوری تاجیکستان، میزگردی به مناسبت سی امین سالگرد امضای “اعلامیه مشترک اصول اساسی روابط بین جمهوری خلق چین و جمهوری چین” برگزار شد. تاجیکستان» که طی آن موضوعات شکل گیری و توسعه چارچوب سیاسی و حقوقی روابط دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این گفتگو روسای وزارتخانه ها و ادارات جمهوری تاجیکستان، معاونان گروه دوستی و همکاری مجلس نامویانداگون مجلسی اولی جمهوری تاجیکستان و کنگره ملی خلق چین و همچنین کارکنان سفارت چین حضور داشتند. در تاجیکستان

در این دوره خاطرنشان شد که چین شریک استراتژیک جمهوری تاجیکستان است. تقویت و توسعه روابط دوجانبه دوستی و همکاری با این کشور یکی از اولویت های سیاست خارجی تاجیکستان است.

شرکت کنندگان دیدگاه های خود را در مورد همکاری های دوجانبه سودمند بین دو کشور و برنامه های آینده بیان کردند.

سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری خلق چین، آقای جی شومین، طی سخنانی در این مراسم خاطرنشان کرد که در مارس 1993، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان برای اولین بار از چین بازدید کرد و طی آن طرفین “اعلامیه مشترک” را امضا کردند. ” – که یک سند برجسته مهم است.

در بیانیه مشترک تاکید شده است که جمهوری خلق چین و جمهوری تاجیکستان روابط حسن همجواری، دوستی و همکاری متقابل سودمند را توسعه خواهند داد.

سطح اعتماد متقابل سیاسی همچنان در حال افزایش است.

بر اساس اصول رایزنی برابر، درک متقابل و انطباق متقابل، هر دو طرف مسائل مرزی را به طور کامل حل کرده اند و مرز چین و تاجیکستان را به پلی با هدف تقویت دوستی چند صد ساله و همکاری متقابل سودمند تبدیل کرده اند.
همکاری های قانونی بخش مهمی از روابط چین و تاجیکستان است و نقشی منحصر به فرد و ضروری ایفا می کند. در سال جدید، انتظار از سرگیری کامل تبادلات بین پارلمان های دو کشور و حصول نتایج جدید را داریم.
باید به یک پیشرفت در همکاری تجاری اشاره کرد.

در سال 2013، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، طرح کمربند و جاده را راه اندازی کرد. تاجیکستان یکی از اولین کشورهایی بود که به ابتکار چین پاسخ داد و در آن مشارکت فعال داشت.

در سال 2022، همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور رشد زیادی داشت. حجم مبادلات تجاری چین و تاجیکستان در سال گذشته به حدود 2.6 میلیارد دلار آمریکا رسید و نسبت به سال قبل از آن تقریباً 40 درصد رشد داشت. چین بزرگترین منبع سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد تاجیکستان است. تعدادی از پروژه های زیرساختی مهم در زمینه حمل و نقل، انرژی و صنعت بین دو کشور در حال اجراست.

روابط بشردوستانه نیز نزدیک تر می شود.

“علاقه به چین و زبان چینی” در میان جوانان تاجیکستان به طور مداوم در حال افزایش است. در حال حاضر، دو موسسه کنفوسیوس در تاجیکستان بیش از 2600 دانشجو و در چین بیش از 2800 دانشجو از تاجیکستان دارند. یک تخصص – زبان تاجیکی – در دانشگاه مطالعات خارجی پکن ظاهر شد. به منظور تشویق دانشجویان ممتاز زبان چینی، سفارت چین امسال دیگر «بورسیه سفیر» ارائه نخواهد کرد.

در جریان مبارزه مشترک با همه گیری ویروس کرونا، دوستی و درک متقابل بین مردم ما بسیار تقویت شده است. از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، چین در مجموع 8.3 میلیون دوز واکسن به عنوان کمک مالی به تاجیکستان ارائه کرده است.

در طول 30 سال گذشته از برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و تاجیکستان، علیرغم این واقعیت که وضعیت بین المللی دستخوش تغییرات عمیقی است، روابط چین و تاجیکستان به طور پیوسته و پیوسته رو به جلو بوده است.

ما روح و اصولی را که در بیانیه مشترک تعریف شده است بیشتر ارج می نهیم و مشترکاً همکاری خود را با هدف رفاه کشورها و مردمانمان تقویت خواهیم کرد.