نشست سران چین و آسیای میانه برای ترسیم طرحی جدید برای توسعه روابط بین کشورها – اخبار تاجیکستان

مساحت کل منطقه آسیای مرکزی تقریباً 4 میلیون متر مربع است. کیلومتر و طول مرز مشترک با چین بیش از 3 هزار کیلومتر است. از 18 تا 19 می، شیان / استان شانشی، شمال غربی چین /، شهری باستانی در نقطه شروع جاده بزرگ ابریشم، میزبان نشست چین و آسیای مرکزی خواهد بود. روزنامه مردمی گزارش می دهد که برگزاری این اجلاس بدون شک از اهمیت بالایی برخوردار است.

کشورهای آسیای مرکزی مراکز حمل و نقلی هستند که آسیا و اروپا را به هم متصل می کنند

مجاورت جغرافیایی چین و پنج کشور آسیای مرکزی مزیت هایی را در همکاری ایجاد می کند و در سال های اخیر طرفین در مبادلات اقتصادی و تجاری به هم نزدیک شده اند. داده ها نشان می دهد که گردش مالی تجاری بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی در سال 2022 حدود 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به 70.2 میلیارد دلار رسید که یک رکورد فوق العاده است. سرمایه گذاری مستقیم متقابل ثابت ماند. در دو ماه اول سال جاری، حجم مبادلات تجاری چین و آسیای مرکزی نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است، در حالی که یک حرکت قوی وجود داشته است.

علاوه بر این، سال گذشته واردات محصولات کشاورزی، انرژی و معدنی چین از آسیای مرکزی بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، در حالی که صادرات محصولات مکانیکی و الکتریکی به کشورهای آسیای مرکزی 42 درصد افزایش یافت. حجم تجارت الکترونیکی فرامرزی بین چین و آسیای مرکزی نسبت به سال گذشته 95 درصد افزایش یافته است. چین به یکی از شرکای مهم اقتصادی و تجاری پنج کشور آسیای مرکزی تبدیل شده است. در ماه مه، چین و پنج کشور آسیای مرکزی نیز فروش آنلاین را برای تبلیغ کالاهای باکیفیت از کشورهای آسیای مرکزی به مصرف کنندگان چینی سازماندهی خواهند کرد.

ادامه تعمیق همکاری ها به نفع مردم همه کشورها

امسال 31 سال از برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی می گذرد. در تمام این سال ها، طرفین پیوسته در حال تعمیق همکاری های اقتصادی و تجاری بوده اند و به نتایج ملموسی دست یافته اند که به نفع مردم کشورهایشان بوده است.

چندی پیش، به مناسبت دهمین سالگرد ابتکار یک کمربند، یک جاده، مراسمی در منطقه بندر بین المللی شیان برای راه اندازی اکسپرس ویژه چین-اروپایی شیان-آسیای مرکزی برگزار شد. چانگان

در نوامبر 2013، به عنوان بخشی از حمل و نقل بین المللی راه آهن چین-اروپا، اولین قطار چانگ آن از اینجا حرکت کرد و به سمت قزاقستان حرکت کرد. طی ده سال گذشته، بیش از 16000 قطار چانگ آن راه اندازی شده است. به طور خاص، 4250 قطار به پنج کشور آسیای میانه رفتند و انواع محموله ها از جمله خودرو، غلات، اقلام ضروری، میراث فرهنگی ناملموس و غیره را حمل کردند. راه اندازی قطارهای چانگ آن به طور موثر به اتصال بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی کمک کرده است. در حال حاضر، طرفین سند همکاری در ساخت مشترک کمربند و جاده را امضا کرده اند. تا پایان سال گذشته، سرمایه گذاری مستقیم چین در پنج کشور آسیای مرکزی تقریباً 15 میلیارد دلار بوده است که شکل گیری کانال های حمل و نقل بین المللی بزرگ را تسریع کرده است.

سان ژوانگجی، مدیر موسسه روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی آکادمی علوم اجتماعی چین، تاکید کرد که چین و آسیای مرکزی الگویی از همکاری همه جانبه، چند جانبه و چند سطحی را شکل داده اند. همکاری در راستای خطوط سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه انجام می شود. روابط بین سران کشورها از نظر استراتژیک نقشی پیشرو در برقراری روابط دارد. بنابراین، به لطف اجلاس سران چین و آسیای مرکزی، می توان یک برنامه راهبردی بلندمدت برای ارتقای همکاری در چارچوب کمربند و جاده تدوین کرد که نه تنها برای چین و آسیای مرکزی، بلکه برای کل جهان مفید است.