نظر وزارت امور خارجه چین درباره سفر «ترانزیت» تسای اینگ ون به آمریکا – اخبار تاجیکستان

سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در مورد سفر “ترانزیت” تسای اینگ ون به ایالات متحده اظهاراتی را بیان کرد. متن کامل نظرات در زیر آمده است:

در روزهای اخیر، ایالات متحده علیرغم نمایندگی جدی و هشدارهای مکرر طرف چینی، سرسختانه به تسای اینگ ون، رئیس دولت تایوان اجازه داده تا سفری «ترانزیت» به آمریکا داشته باشد. سومین شخص در دولت آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، کوین مک کارتی، به طور علنی با تسای اینگ ون ملاقات کرد و مقامات و نمایندگان کنگره با او تماس گرفتند و زمینه را برای اظهارات جدایی طلبانه تسای اینگ ون در مورد “استقلال تایوان” فراهم کردند. ماهیت این اقدام این است که ایالات متحده با تبانی با تایوان، از تلاش های جدایی طلبان مدافع “استقلال تایوان” برای انجام فعالیت های سیاسی در ایالات متحده به بهانه “ترانزیت” برای برقراری تماس های رسمی بین آنها چشم پوشی می کند. ایالات متحده و تایوان و برای افزایش سطح روابط اساسی بین ایالات متحده و تایوان، که به طور جدی اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و ایالات متحده را نقض می کند، حاکمیت و تمامیت ارضی چین را به شدت تضعیف می کند. و پیامی بسیار نادرست به نیروهای جدایی طلب که از “استقلال تایوان” حمایت می کنند، می فرستد. چین قاطعانه با آن مخالف است و آن را به شدت محکوم می کند.

اصل چین واحد، اجماع جهانی جامعه بین‌الملل و هنجار اساسی روابط بین‌الملل است و همچنین پیش نیاز و مبنای ایجاد و توسعه روابط دیپلماتیک بین چین و ایالات متحده است. طرف آمریکایی در سه بیانیه مشترک چین و آمریکا، به وضوح وعده داد که فقط روابط غیررسمی با تایوان را حفظ کند. با این حال، برای مدت طولانی، طرف آمریکایی سرسختانه استراتژی «استفاده از تایوان برای مهار چین» را دنبال می‌کند، تعهدات خود را زیر پا می‌گذارد، به طور مستمر از مرزها عبور می‌کند و دست به اقدامات تحریک‌آمیز در زمینه‌هایی مانند تماس رسمی با تایوان، فروش تسلیحات به تایوان و … می‌زند. تبانی نظامی با تایوان، کمک به تایوان در گسترش «فضای بین‌المللی» و در نتیجه دائماً اصل چین واحد را از بین می‌برد. تسای اینگ ون از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس دولت تایوان، از به رسمیت شناختن “اجماع 1992” که اصل چین واحد را در بر می گیرد خودداری کرده است، اظهارات و اقدامات جدایی طلبانه مختلف در این جزیره را با هدف “استقلال تایوان” تایید، حمایت و ترویج می کند. به بهانه‌های مختلف «اجرای پیش‌رونده استقلال تایوان» را ترویج می‌کند که منجر به مشکلات جدی در روابط دو طرف تنگه تایوان شد.

موضوع تایوان هسته اصلی منافع چین است و اولین خط قرمز روابط چین و آمریکا است که نمی توان از آن عبور کرد. «استقلال تایوان» که با صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان ناسازگار است، مانند آتش و آب محکوم به شکست است. چین در پاسخ به اشتباهات جدی در مورد تبانی آمریکا و تایوان، اقدامات قاطع و موثری را برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی انجام خواهد داد. ما مجدداً از طرف آمریکایی می‌خواهیم که به شدت از اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا تبعیت کند و وعده‌های رهبران ایالات متحده مبنی بر عدم حمایت از “استقلال تایوان” و عدم حمایت از “دو چین” را واقعاً اجرا کند. یا «یک چین و یک تایوان»، فوراً هرگونه ارتباط رسمی بین ایالات متحده و تایوان را متوقف کنید، سطح روابط اساسی بین ایالات متحده و تایوان را بالا نبرید، از ایجاد تنش در تنگه تایوان جلوگیری کنید، تلاش برای «استفاده از تایوان» را متوقف کنید. برای مهار چین، در مسیر اشتباه و خطرناک بیشتر و بیشتر نروید.