وزارت امور خارجه روسیه: ممکن است بخشی از کشورهای آسیای مرکزی به تحریم ها علیه روسیه بپیوندند – اخبار تاجیکستان

به گزارش تاس، برخی از کشورهای آسیای مرکزی به صراحت اعلام می کنند که آماده ریسک نیستند و ممکن است به تحریم های غرب علیه روسیه بپیوندند.

رسانه های دولتی روسیه گزارش دادند که میخائیل گالوزین معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در سومین کنفرانس آسیای مرکزی باشگاه گفتگوی بین المللی والدای اظهار داشت.

وی افزود: با وجود همزمانی مواضع در مورد غیرقابل قبول بودن و نامشروع بودن محدودیت‌های اقتصادی یکجانبه، تعدادی از کشورهای آسیای میانه نمی‌خواهند ریسک‌های مربوطه را متقبل شوند، اما تصریح می‌کنند که آماده پیروی از اقدامات محدودکننده غرب هستند. وزیر گفت.

به گفته گالوزین، روسیه به کسی دیکته نمی‌کند که چه مسیر سیاسی خارجی و داخلی باید اتخاذ کند، «زمانی که با تعهدات متقابل، از جمله تعهدات مربوط به CSTO، EAEU و CIS مخالف نباشد».

وی افزود: ما مطمئن هستیم که پایتخت های آسیای مرکزی این را به خوبی می بینند و درک می کنند: تخریب مصنوعی روابط با روسیه می تواند آسیب جدی تری نسبت به هزینه های تحریم های ثانویه بدنام داشته باشد.

معاون وزیر تاکید کرد که روسیه مصمم است روابط مشارکت راهبردی را با کشورهای آسیای مرکزی به طور مداوم تقویت کند.

غرب در حال انجام یک کمپین اطلاعاتی در کشورهای آسیای مرکزی علیه روسیه است

به گفته این دیپلمات، کشورهای ائتلاف غربی با استفاده از رسانه های کنترل شده و سازمان های غیردولتی (NGO) کمپین اطلاعاتی را علیه روسیه در آسیای مرکزی انجام می دهند.

موضوع این است که کمپین اطلاعاتی در آسیای مرکزی با کمک رسانه ها و سازمان های غیردولتی تحت کنترل مردم محلی، به ویژه جوانان، برای نفی روسیه، ریشه کن کردن تصویر مثبت آن از آگاهی عمومی از طریق تلاش برای بی اعتبار کردن تاریخ مشترک ما انجام می شود. با گرم کردن احساسات ناسیونالیستی” – او گفت.

گالوزین معتقد است که منطقه آسیای مرکزی توسط کشورهای غربی صرفاً به عنوان ابزار “سیاست مهار روسیه و چین، کنترل این چهارراه راه های تجاری از آسیا به اروپا و بالعکس” است.

معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه تاکید کرد: طرف روسی از رویکرد کیفی متفاوتی در قبال آسیای مرکزی استفاده می کند.

گالوزین افزود: برای ما، این یک منطقه پیوسته است که ما با یک تاریخ مشترک، یک سیستم چند سطحی و گسترده از روابط متقابل سودمند و برابر مبتنی بر اتحاد و مشارکت استراتژیک و یکپارچگی با آن مرتبط هستیم.

کنفرانس والدای با موضوع “روسیه و آسیای مرکزی: تعامل با جهان در حال تغییر” در روزهای 16 و 17 می در دانشگاه دولتی تومسک برگزار می شود.