پروژه TRIGGER دسترسی رایگان به آب را برای کشاورزان فراهم می کند – اخبار تاجیکستان

به گزارش پایگاه خبری نیات “خاور”، پروژه توسعه روستایی اتحادیه اروپا / TRIGGER از سازمان عمومی “زن و جامعه” در حفر چاه و خرید تجهیزات کشاورزی در شهرستان‌های آشت و اسفارا حمایت کرد.

یک چاه برای کمک به کشاورزان تحت پروژه توسعه یکپارچه روستایی/TRIGGER حفر شد. کشاورزان به آب آشامیدنی و آبیاری دسترسی آزاد داشتند. مراسم افتتاحیه و تحویل با حضور نمایندگان حکومات منطقه ای و منطقه ای، آگروپروم و اداره محیط زیست منطقه آشت، سازمان غیردولتی AJO، مدیران و نمایندگان گروه تولیدی و کارکنان دفتر GIZ در خجند برگزار شد.

کشاورزان با چاه خود بهتر می توانند در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی مقاومت کنند و 25 هکتار از باغات زردآلو را احیا کنند و در عین حال اکوسیستم محلی را در یک منطقه خشک و شور احیا کنند. علاوه بر این، ظرفیت پمپ امکان آبیاری 20 هکتار از قطعات مجاور و کسب سود اضافی را فراهم می کند. اعضای گروه تولیدی با احیای باغات و برداشت محصولات خوب می توانند فروش صادراتی خود را افزایش داده و شرایط اقتصادی و اجتماعی خود را بهبود بخشند.

همچنین این پروژه از خرید یک دستگاه تراکتور در روستای مهربد بخشداری آشت حمایت کرد. این تراکتور چند منظوره نه تنها برای کشت مکانیزه خاک، بلکه برای سمپاشی درختان به عنوان یدک کش و انتقال زردآلوهای برداشت شده از باغ به منطقه فرآوری استفاده خواهد شد. بعد از خرید یک تراکتور برای سه نفر شغل تراکتورسازی و سمپاش ایجاد شد.

کشاورزان به دلیل نگهداری حجم زیادی از هیزم در باغ ها با فساد چوب باقی مانده و ایجاد محیطی برای آفات (عمدتاً حشرات) مواجه می شوند. دستگاه خردکن انشعابی خریداری شده برای روستای شیدون دهستان آشت نه تنها از مشکلات فوق جلوگیری می کند، بلکه در خرد شدن شاخه ها، برگ ها و علف های هرز نیز کمک می کند که می توان از آن کمپوست برای کود دهی درختان تهیه کرد.

تسهیلات اهدایی به کشاورزان کمک می کند تا در چند سال آینده محصولات خود را افزایش دهند و با افزایش فروش محصولات، درآمد خود را افزایش دهند.

لازم به ذکر است که پروژه توسعه یکپارچه روستایی / TRIGGER که به طور مشترک توسط اتحادیه اروپا و وزارت فدرال همکاری اقتصادی و توسعه آلمان تأمین می شود، BMZ با هدف افزایش ارزش افزوده تولید کشاورزی در تاجیکستان از طریق بهبود امنیت و پایداری آب، انجام می شود. افزایش بهره وری از زنجیره های ارزش منتخب، حمایت از توسعه بازار، آمادگی صادرات، ترویج کارآفرینی و مشاوره سیاست.