پس از مرگ رومن ویکیتوک ، سرنوشت تئاتر وی زیر سوال می رود

این کارگردان مشهور سبک جدیدی را در صحنه مسکو کشف کرد

یک ضرر وحشتناک دیگر ، که به نظر می رسد پایان آن در چشم نیست – رومن ویکیتوک درگذشت. مدتی پیش ، او در یک وضعیت جدی در بیمارستان بستری شد – دسته ای از بیماری های حاصل از سالها. COVID فقط یک آخرین تلاش است. و به نظر می رسید که او از لبه نگاه می کند ، اما … او شکست و بسیاری از طرفداران استعداد او نفس خود را بیرون دادند. اما مرگ او را رها نکرد. همانطور که او بسیاری از همکاران و دوستان نسل درخشان او را رها نکرد.

عجیب ترین کارگردان ، استاد پیچیدگی تئاتر ، فرم درخشان. او که نویسنده و مخترع بود ، دنیای خود را پر از تناقض ، گناه و رذیلت بنا کرد ، که برای نشان دادن چینش عجیب و غریب همه چیز ، آنها را برش داد. جایی که هیچ پاسخ ابهامی برای بسیاری از سوالات وجود ندارد. اما زیبایی ابزار اصلی سالها جستجو و تحقیق وی بود.

این زیبایی و اشتیاق به آن از کجا آمده است؟ پسری از لوویو ، فقر و گرسنگی پس از جنگ؟ آیا می خواهید اولین و بهترین باشید؟ مسخره و ارنیک زرنگ و حیله گر؟ همه با هم. انعطاف پذیری او در زندگی در صحنه ، در اجراهایش ، که گاهی اوقات به باله شباهت داشت ، به پلاستیکی سرازیر شد. جایی که بازیگران با لحن های مختلف صحبت می کردند ، جایی که حرکات خاص بود و تولیدات استاد تصویر جریان زمان را از نقاشی های سالوادور دالی برجای می گذاشت.

در اواخر دهه هشتاد ، رومن ویکیتوک سبک جدیدی را روی صحنه کشف کرد ، مانند باز کردن پنجره ای به طرف دیگر خیابان که قبلاً هیچ کس متوجه آن نشده بود. و فرزند اول این سبک “خدمتکاران” معروف وی در تئاتر “Satyricon” بود که 35 سال است که جایگزین تئاترها و بازیگران می شود.

هنرمند آلا کوژنکووا روی این تولید افسانه ای کار کرد و به یاد می آورد: “اولین مرد او در یک صحنه نمایشی با دامن بود ، نه به عنوان تمسخر و شوخی – آنها به طور جدی زنان را بازی می کردند ، او به طرز ماهرانه ای از مانکن ها استفاده می کرد. او مردی با شهودی باورنکردنی است ، که می دانست چگونه افراد با استعداد را در اطراف خود جمع کند ، سپس پلاستیک در “The Handmaids” توسط شخصی ناشناس در صحنه تئاتر ، والنتین گنهوشف و برخی از هنرمندان – کولیا دوبرینین ، کوستیا رایکین ، سرگئی زاروبین به صحنه رفت. بعد از اولین نمایش ، همه گفتند که این اولین اجرای به سبک پست مدرن است. بعد از سبک ویکیتوک ، بسیاری از کارگردانان شروع به تقلید کردند.

و ویکتوک چگونه تمرین کرد! این اجراهای جداگانه ای است که ارزش فروش بلیط را داشت. او هیچ تجزیه و تحلیل کلاسیک را تشخیص نداد – او از نظر احساسی بازیگران را متهم کرد. فریاد زد: “نبوغ” وقتی هنرمند فقط روی صحنه قدم گذاشت. اصطلاحات مورد استفاده توسط استاد – چیچیرکا ، مانورکا – سپس در تئاتر مسکو پراکنده شدند. استاد ژست و بداهه گویی ، سبکی و پیچیدگی ، دسیسه های زیبا و عبارات مرموز. وی اولین شخصی در مسکو بود که ژانر تئاتر دشواری به نام لیودمیلا پتروشفسایا را روی صحنه برد.

او دوست داشت با مکانی خاص و خیره کننده در مکان های عمومی ظاهر شود و حتی کسانی که او را نمی شناختند نمی توانستند به چنین آقایی توجه کنند.

خوب است که ، رومن ویکیوتیوک ، که تا پیری زندگی کرده بود ، هنوز منتظر تئاترش بود. با مشکلات ، جداسازی قطعات ذاتی دهه 90 ، تعمیرات بی پایان که توسط کارگردانان مختلف انجام شده است. استاد به یک ساختمان تاریخی بی نظیر در Sokolniki نقل مکان کرد. و او توانست چیزهای زیادی را در آنجا قرار دهد. او حتی زمانی که سکته مغزی صدا را از او سلب کرد به کار خود ادامه داد. او بازیگران خود را که مجسم ایده های ویکیتوک بودند ، بزرگ کرد. اکنون آنها یتیم شده اند و اینکه سرنوشت تئاتر وی چه خواهد شد ، مشخص نیست. این یک تئاتر خاص است که مدیر هنری یا کارگردان بعدی نمی تواند به آنجا بیاید – تئاتر رومی ویکیتوک بود و خواهد ماند.

چطور بود

هفته های آخر ویکیوتیک در بیمارستان بود. برادران باخروشین. یک مدیر مسن با ویروس کرونا در آنجا بستری شد. وضعیت وی متوسط ​​، با هوشیاری و فشار 115 تا 80 ارزیابی شد. روز سه شنبه تصمیم بر این شد که بیمار را به بیمارستان جانبازان شماره 1 در دوبروکا اعزام کنیم. با این حال ، شرایط ویکیوتیوک ناگهان به شدت وخیم شد. و در اواخر بعد از ظهر در مورد مرگ او معلوم شد.

بخوانید: “جزئیات مرگ رومی ویکیوتیک: ویروس کرونا وجود داشت ، به شدت بدتر شد”

منتشر شده در روزنامه “Moskovsky Komsomolets” شماره 28418 18 نوامبر سال 2020

تیتر روزنامه:
رمان نمایشی کامل شده