پل پشت مونالیزا در توسکانی پیدا شد

پل پشت مونالیزا در توسکانی پیدا شد

مورخ ایتالیایی مدعی است یکی از رازهای شاهکار داوینچی را حل کرده است

برای قرن‌ها، نه تنها بینندگان عادی، بلکه مورخان هنر نیز از جزئیات مشهورترین شاهکار جهان هیجان‌زده شده‌اند. نسخه های زیادی از آنچه که چشم انداز پشت مونالیزا پنهان می کند وجود دارد. نسخه هایی بیش از یک بار ارائه شده است که کدام مکان خاص روی بوم لئوناردو بزرگ به تصویر کشیده شده است. سیلوانو وینچتی مورخ ایتالیایی ادعا می کند که این پل که بر روی شانه چپ جوکوندا به تصویر کشیده شده است، در شهر لاترینا واقع شده است که در 64 کیلومتری فلورانس قرار دارد.

سیلوانو وینچتی گفت که اسناد تاریخی، شاهکار داوینچی و عکس‌های این منطقه را با هم مقایسه کرده و به این ترتیب موقعیت جغرافیایی منظره را که در پشت مونالیزا به تصویر کشیده شده است، تعیین کرده است. طبق نتیجه گیری وی، این مکان در شهر لاترینا واقع شده است که در 64 کیلومتری فلورانس (در منطقه توسکانی در استان آرتزو) قرار دارد. سرنخ اصلی یک پل باستانی با چهار طاق بود که با پل روی شاهکار منطبق است.

پیش از این، بسیاری از محققان نیز از این جزئیات خاص از چشم انداز برای تعیین جغرافیای مکان استفاده می کردند. 10 سال پیش، محقق کارلا گلوری ادعا کرد که این بوم محیط شهر بوبیو در شمال ایتالیا را به تصویر می‌کشد، جایی که صومعه سن کلمبانو در آن قرار دارد، که به عنوان یکی از نمونه‌های اولیه رمان نام گل رز اثر اومبرتو اکو بود.

راهنمایان تور دوست دارند بگویند که نویسنده از پل روم باستان الهام گرفته است. و با تعیین مکان ، نتیجه گیری دیگری کرد ، هیجان انگیزتر – این نقاشی همسر تاجر فرانچسکو دل جوکوندو را به تصویر نمی کشد ، بلکه دختر دوک میلان ، بیانکا جیووانا اسفورزا را نشان می دهد.

با این حال، لئوناردو همچنان پل دیگری را تحسین می کرد – نسخه کارلا گلوری به سرعت رد شد. پل نقاشی داوینچی و پل بابیو تعداد طاق‌های یکسانی نداشتند.

محقق ایتالیایی دیگر، اولیویا نشی، ادعا کرد که لئوناردو منظره اسرارآمیزی را در منطقه شمال شرقی ایتالیا – در Motefeltro – نقاشی کرده است. این نسخه همچنین منجر به تجدید نظر در فتنه اصلی شد – بانوی مرموز که در نقاشی لئوناردو به تصویر کشیده شده است کیست؟ پل در Motefeltro منجر به این نسخه شد که پرتره همسر یک تاجر ابریشم نیست، بلکه بانوی متاهل Pacifica Brandani است که معشوقه جولیانو مدیچی بود. او به دوک نشین آمبریا، نه چندان دور از موتفلترو تبعید شد.

نسخه سیلوانو وینچتی، که معتقد است این منظره در لاترینا نقاشی شده است، به نسخه عمومی پذیرفته شده باز می گردد که لیزا دل جوکوندوی فلورانسی (گراردینی) روی بوم است. خود لئوناردو توضیحی در مورد هویت مدل نگذاشت، اما جورجیو وازاری، نویسنده «بیوگرافی نقاشان، مجسمه‌سازان و معماران برجسته» نوشت: «لئوناردو متعهد شد که برای فرانچسکو دل جوکوندو پرتره همسرش را بکشد. مونالیزا، و پس از چهار سال کار بر روی آن، آن را ناتمام گذاشت. این اثر اکنون نزد پادشاه فرانسه، فرانسیس، در فونتنبلو است.

به هر حال، این وینچتی بود که در سال 2015 محل دفن یک بانوی نجیب – در صومعه فلورانسی سنت اورسولا را پیدا کرد. تأییدی که بقایای بقایای آن متعلق به او است، کتاب کلیسا بود که حاوی گزارشی از دفن لیزا گراردینی است.

جزئیات جالب دیگر: این واقعیت که پل نقاشی لئوناردو در Laterina قرار دارد قبلا ذکر شد. در سال 1995، محقق ایتالیایی کائولو استارنازی این را بیان کرد. وینچتی اکنون به همین نتیجه رسیده و نسخه هایی از شواهد جدید را اضافه کرده است.

ساکنان شهر با جمعیتی بیش از 3500 نفر از این شور فرهنگی خوشحال شدند. سیمون نری، شهردار لاترینا، گفت که تلاش خواهد کرد “از آنچه از پل باقی مانده محافظت کند و این به بودجه نیاز دارد.”

یک جاده دوچرخه در کنار پل در حال طراحی است. آنها اکنون منتظر هجوم گردشگران، خبرنگاران و پول هستند. این چنین اتفاق می افتد: هنری با تاریخ چند صد ساله نه تنها می تواند فرزندان را مجذوب و هیجان زده کند، بلکه سرنوشت شهرها را نیز تغییر می دهد، هرچند کوچک.