چرا اولگا یاریلووا معاون سابق وزیر فرهنگ دستگیر شد؟

نتایج متوسط ​​بررسی سرقت با کمک “کارت پوشکین”

دادگاه باسمانی مسکو تا 16 ژوئن، اولگا یاریلووا، معاون سابق وزیر فرهنگ را بازداشت کرد و از اجابت درخواست او برای حبس خانگی خودداری کرد. این مقام سابق متهم به سوء استفاده از موقعیت شغلی (بخش 3 ماده 285 قانون جزا) در پرونده کلاهبرداری در مقیاس بزرگ (قسمت 4 ماده 159 قانون کیفری فدراسیون روسیه) است. برای هر یک از مواد کیفری مجازات تا 10 سال حبس در نظر گرفته شده است. سه کلاهبردار مظنون نیز در این پرونده دستگیر شدند که متهم به کلاهبرداری با برنامه دولتی پوشکین کارت هستند. گمان می رود که مهاجمان بیش از 200 میلیون روبل از بودجه دولتی را سرقت کرده اند. چگونه آنها این طرح جنایی را از بین بردند، چه کسی می تواند در آن دخیل باشد و چرا این پرونده در حال حاضر، بیش از شش ماه پس از ترک پست دولتی یاریلووا، ظاهر شد، MK متوجه شد.

این واقعیت که پرونده در ارتباط با کلاهبرداری های گسترده در مورد برنامه کارت پوشکین در جریان بود در اوایل ماه مارس – در جلسه ای بین مدیر سرویس نظارت مالی فدرال یوری چیخانچین و رئیس جمهور کشور مشخص شد. ولادیمیر پوتین به گزارشی گوش داد مبنی بر اینکه این وزارتخانه به همراه FSB یک گروه جنایتکار را که میلیون ها روبل در یک پروژه دولتی پولشویی کرده بود شناسایی کرده بود و در حالی که سرش را تکان می داد گفت: “هر کاری که می کنی، کلاهبرداران همه جا ظاهر می شوند.”

درست است، پس از آن حدود 100 میلیون روبل بود. اما در آن زمان، تا زمان گزارش به رئیس جمهور، سه نفر از ساکنان مظنون منطقه مسکو دستگیر شدند – ویکتور یاکوبوف، امیل قربانوف و ایلیا سافونوف. و حتی در آن زمان نیز بدیهی بود که موضوع به بازداشت چند نفر محدود نمی شود، زیرا دسیسه هایی در سراسر کشور انجام می شد.

در واقع، طرح جنایی چگونه کار می کرد؟ به روش گوگول: طبق اصل «نفس مرده». چیخانچین به رئیس جمهور گزارش داد: «آنها به سادگی لیست های خیالی از افرادی تهیه کردند که ظاهراً باید این مزایا را دریافت می کردند، هیچ کدام وجود نداشت. اما این طرح توصیف شده توسط کلاسیک تنها یکی نبود. به عنوان بخشی از برنامه فرهنگی همه روسی “کارت پوشکین” که در 20 اوت 2021 راه اندازی شد، هر شهروند فدراسیون روسیه 14 تا 22 ساله می تواند یک کارت پلاستیکی یا مجازی با ارزش اسمی 5 هزار روبل به صورت رایگان صادر کند. (تا 1 ژانویه 2022 – 3 هزار روبل) و این بودجه را برای بازدید از تئاترها، موزه ها، فیلارمونیک ها و سینماها خرج کنید. در سپتامبر همان سال، تبلیغات فروش کارت های شخصی در سرویس ها و شبکه های اجتماعی مختلف مورد توجه قرار گرفت. کلاهبرداران کارت پوشکین را از جوانان به قیمت چند هزار روبل خریدند. در همان زمان، فعالیت های مختلفی انجام شد تا – حداقل روی کاغذ – نشان داده شود که این برنامه کارآمد است. به عنوان مثال، در سامارا، “تئاتر زمان های جدید” سازماندهی شد که به طور مرتب در مکان های مختلف اجرا می کرد، جایی که بلیط ها با استفاده از “کارت پوشکین” خریداری می شد. گزارش ها حاکی از آن بود که اجراها تمام شده بود، اما در واقع سالن ها خالی بود. یعنی مجرمان به خودشان بلیت می فروختند و هزینه آنها را با کارت پوشکین پرداخت می کردند. طبیعتاً چنین ترفندهایی بدون چشم پوشی به موقع مسئولان مسئول امکان پذیر نبود. در سطح معاون وزیر.

اولگا یاریلووا در 24 سپتامبر سال گذشته از سمت خود به عنوان معاون وزیر فرهنگ که از سال 2018 عهده دار بود، کنار رفت. گزارش شد که او این بیانیه را به میل خود نوشته است. اما اکنون به نظر می رسد که به سختی چنین است. واضح است که وزارت فرهنگ نمی خواست بر روی اداره خود «سایه» بیاندازد، بنابراین این عبارت نرم انتخاب شد. بدیهی است که تحقیقات نه در ماه مارس، زمانی که در حین ارائه نتیجه به رئیس جمهور گزارش شد (سه نفر اول، مظنونین که قبلاً دستگیر شده اند)، بلکه خیلی زودتر آغاز شد. یاریلووا باید بیش از یک بار قبل از دستگیری برای بازجویی احضار شده باشد. یعنی بازداشت برای او غافلگیر کننده نبود. و به احتمال زیاد، او تنها کسی نیست که در میان صفوف مقامات می تواند درگیر یک نقشه تاریک باشد. از این نظر، عجیب است که یک مقام از نیژنی نووگورود نادژدا کشیش، دور از “باشگاه” مسکو، به جای یاریلووا قرار گرفت.

در اینجا لازم به یادآوری است که نام اولگا یاریلووا، مانند همکاران و دوست دخترش آلا مانیلووا، قبلاً در یک رسوایی فساد در سال گذشته مطرح شده بود که در یک پرونده جنایی با یک اصطلاح واقعی به پایان رسید. این در مورد مورد “جدول” است. در نتیجه، یکی از کارمندان موزه-رزرو نوگورود، حسابدار ارشد انجمن حفظ و احیای اموال فرهنگی “اسکریژال” ایرینا خوژائوا به جرم کلاهبرداری به 3.5 سال زندان محکوم شد. در سال 2017-2018، انجمن Skrizhal یک یارانه هدف به مبلغ 8 میلیون روبل از وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه برای اجرای جشنواره سالانه شهرهای کوچک در Tobolsk و Kostroma دریافت کرد. یارانه دیگری توسط باشگاه بازسازی تاریخی Zmey Gorynych (5 میلیون روبل) برای “چرخه رویدادهای خلاقانه اختصاص داده شده به 800 سالگرد الکساندر نوسکی” در یاروسلاول، ولیکی نووگورود و بالتیسک دریافت شد. بخشی از بودجه صرف رویدادهای فرهنگی شد، اما بیشتر به جیب رفت. یکی از شاهدان، کارمند سابق وزارت فرهنگ، آنا نیکیتسووا، در دادگاه صحبت کرد و گفت که دو معاون وزیر فرهنگ، آلا مانیلوا و اولگا یاریلووا، مستقیماً در این طرح دخیل بودند. حکم خوجاوا در 12 می 2022 اعلام شد. به نظر می رسید که مقامات وزارت فرهنگ از این کار دوری می کردند، اما به زودی آلا مانیلوا آماده ترک وزارت شد. در بهار سال 2022، شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه او ممکن است این بخش را برای پست مدیر موزه سنت پترزبورگ ترک کند. گزینه های مختلفی وجود داشت – ابتدا موزه تاریخ سنت پترزبورگ، سپس موزه-رزرو پترهوف و حتی ارمیتاژ. اما در نهایت انتخاب بر عهده موزه روسیه افتاد. رئیس سابق آن، ولادیمیر گوسف، قبلاً وسایل خود را از دفتر مدیر بیرون آورده و مقام افتخاری رئیس جمهور را به عهده گرفته است. از ابتدای سال، زمان بندی منتظر آمدن آلا مانیلوا بود، اما انتظار به طرز مشکوکی طولانی است. آیا اکنون که چنین تحقیقات گسترده ای از کمیته تحقیقات با مشارکت FSB آشکار شده است یا خیر، یک سوال است.

در هر صورت باید منتظر حضور متهمان جدید در پرونده پوشکین کارت باشیم. و خود برنامه حداقل به عنوان حداکثر – بسته اصلاح می شود. مدت هاست که مورد انتقاد قرار گرفته و اکنون آشکار است که تردیدها بیهوده نبوده است.

معاون سابق وزیر در مسکو دستگیر شد: عکس اولگا یاریلووا

چرا اولگا یاریلووا معاون سابق وزیر فرهنگ دستگیر شد؟


گالری عکس مرتبط را ببینید