چه اسرار اتحاد جماهیر شوروی در کمدی محبوب “ملکه پمپ بنزین” پنهان شده است

سپس، در سال 1963، این کمدی جدید باعث هیجان جدی تماشاگر شد – از جمله به دلیل شرکت بازیگران بسیار محبوب نادژدا رومیانتسوا، یوری بلوف، الکسی کوژونیکوف در آن. طبق نتایج سال، “ملکه پمپ بنزین” مقام پنجم توزیع فیلم شوروی را به خود اختصاص داد و بیش از 34 میلیون نفر آن را تماشا کردند.

در حال حاضر از عنوان فیلم مشخص است که بسیاری از قهرمانان “موتوری” و قسمت های مربوط به وسایل نقلیه چرخدار در آن وجود دارد. اما همه چیز خیلی سخت تر است. نویسندگان تصویر یک انحصاری واقعی برای مخاطبان تهیه کردند: در تاریخ سینمای شوروی، شاید هیچ فیلم بلند دیگری وجود نداشته باشد که چنین ماشین های منحصر به فردی را “زنده” نشان دهد.

در چندین میزانسن “ملکه …”، اتوبوس آزمایشی “افزایش راحتی” برای مسیرهای بین شهری – LAZ “Ukraine-1” که طراحی آن در کارخانه اتوبوس Lviv توسعه یافته است، شرکت می کند.

علاقه مندان به این شرکت بسیار جوان، که فقط در اواخر دهه 1940 سازماندهی شد و توسط متخصصان با تجربه از گورکی و یاروسلاول “تقویت” شد، موفق شدند در سال 1961 یک اتوبوس بسیار “پیشرفته” حتی با استانداردهای جهانی ایجاد کنند. در طراحی “Ukraine-1” از نوآوری ها و راه حل های فنی زیادی استفاده شده است که هنوز در اتحادیه در تولید چنین تجهیزاتی استفاده عملی نشده است.

در دوران مدرن، با توجه به این نمونه از اتوبوس، آنها احتمالاً از انگلیسیسم صوتی استفاده می کنند: “ماشین مفهومی”. حتی از نظر ظاهری، او با دیگر همتایان خود که در اتحادیه تولید می شدند بسیار متفاوت بود. و در مقایسه با خودروهای سواری بهترین شرکت های خارجی، بعید است که آنها به آنها باختند. به گفته بسیاری از کارشناسان تاریخ خودرو، اوکراین-1 به خوبی می تواند جایگاه شایسته خود را در لیست زیباترین اتوبوس های جهان به دست آورد.

طراحان یک بدنه بسیار اصلی با پایه باربر طراحی کردند – یعنی این LAZ مانند اکثر اتوبوس های آن زمان قاب نداشت. بدنه دارای اشکال گرد بود و یک “بینی” ساده به سمت جلو کشیده شده بود که جلوه ای خارجی از سرعت را به اتوبوس اضافه می کرد. اپتیک دوگانه “اوکراین” غیرمعمول به نظر می رسید: “جلو” آن نه با چراغ های تک، بلکه با چراغ های جلوی جفت تزئین شده بود. با دیدن این طرح، بسیاری از شهروندان شوروی احتمالاً نمایشگاه آمریکایی در مسکو را به یاد می آورند که چند سال قبل از آن برگزار شد، جایی که کادیلاک، شورلت و بیوک مجلل خارج از کشور با چهار “چشم” به “چهره” مشابه نمایش داده شد.

چه اسرار اتحاد جماهیر شوروی در کمدی محبوب “ملکه پمپ بنزین” پنهان شده است







“پر کردن” LAZ نیز بسیار “پیشرفته” بود. این اخیراً توسط یک موتور هشت سیلندر V با قدرت 150 اسب بخار ZIL-130 و یک گیربکس هماهنگ 5 سرعته با درایو پنومو هیدرولیک در تولید نصب شده است. اتوبوس می تواند در بزرگراه تا 100 کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد. نرمی راه رفتن توسط سیستم تعلیق بادی با کمک فنرهای تلسکوپی دو کاره فراهم شد. مدیریت 7 تنی “اوکراین” به لطف سیستمی که حتی در آن زمان در بین خودروهای داخلی نیز گسترده نبود، بسیار آسان بود – فرمان مجهز به یک تقویت کننده هیدرولیک است.

سازندگان معجزه-LAZ از راحتی آن 36 مسافر مراقبت کردند که اتوبوس برای حمل و نقل آنها طراحی شده بود. در کابین صندلی های “هواپیما” با پشتی قابل تنظیم وجود داشت. علاوه بر این، در هر پشت یک لامپ سقفی وجود داشت – یک دستگاه روشنایی فردی: می خواستم آن را روشن کنم، می خواستم آن را خاموش کنم. بخاری و سیستم تهویه نیز ارائه شده است. برای اینکه مردم در یک سفر طولانی خسته نشوند، LAZ مجهز به رادیو و چندین بلندگو در سراسر کابین پراکنده بود. در میان چیزهای دیگر، به مسافران فرصتی عالی داده شد تا زیبایی هایی را که اوکراین-1 از آنجا عبور می کرد، تحسین کنند. او پنجره های بزرگی داشت و آنها نه تنها در طرفین قرار داشتند، بلکه روی سقف کابین نیز “خزیدند” (و به طوری که در تابستان در هوای خوب خورشید از طریق این پانل های شفاف کور نمی شد، پرده های خاصی وجود داشت) .

به طور کلی، ساکنان Lviv یک اتوبوس دریافت نکردند، بلکه یک “آب نبات” دریافت کردند. نمونه اولیه ساخته شده در کارخانه به VDNKh ارسال شد، جایی که باعث ایجاد حس واقعی در بین بازدیدکنندگان شد. بسیاری به سادگی نمی توانستند باور کنند که چنین ماشین زیبای “فانتزی” نه در آمریکا، بلکه در کشور ما ساخته شده است. کتاب مهمان به سرعت مملو از ورودی های پرشور شد، شهروندان به اتفاق آرا آرزو کردند که اتوبوس های بیشتری ساخته شود.

افسوس! معلوم شد که چنین چشم اندازهایی از قلمرو فانتزی است. امکان ایجاد تولید انبوه “اوکراین” در ایستگاه اتوبوس لووف وجود نداشت. کارخانه به سادگی منابع لازم برای این کار را نداشت و از توان صنعت شوروی خارج بود که به طور انبوه سیستم ها و قطعات فوق مدرنی را در اختیار خودروسازان Lviv قرار دهد که آنها LAZ خود را با آن پر می کردند.

با این حال، به گفته برخی از محققان، “عملکرد سودمند” موفقیت آمیز چنین اتوبوس آزمایشی در نمایشگاهی در مسکو بود که رهبری عالی اتحاد جماهیر شوروی را بر آن داشت تا تصمیم به ایجاد یک دفتر طراحی ویژه در کشور برای طراحی اتوبوس های متوسط ​​و متوسط ​​​​دارد. ظرفیت بزرگ – آنها می گویند اجازه دهید سطح توسعه فناوری اتوبوس را در کشور ما ارتقا دهند.

و “اوکراین-1″، گویی که نام دیجیتال خود را توجیه می کند، در یک نسخه باقی ماند. از سرنوشت بعدی اتوبوس «قطعه» اطلاعی در دست نیست. او تا امروز زنده نمانده است، یعنی از رده خارج شده و به قراضه فرستاده شده است. با این حال، به لطف این که در فیلم ملکه پمپ بنزین فیلمبرداری شده است، هنوز فرصت دیدن این یکی از زیباترین اتوبوس های جهان را داریم.

طبق فیلمنامه، “اوکراین-1” است که شخصیت کمدی با بازی بازیگر مشهور شوروی، یوری بلیایف، اسلاوکا کوشوی، رانندگی می کند. در چندین میزانسن، آن را به سمت پمپ بنزینی که شخصیت اصلی در آن کار می کند، می برد. علاوه بر این، بینندگان در “پیشانی” LAZ تعیین مسیر بین شهری را می بینند: “کیف – یالتا”. خوب، البته، اگر نه در کریمه جشن و استراحت، می توانید سوار چنین مرد خوش تیپی شوید!

یکی دیگر از “بازیگر چهار چرخ” غیرمعمول نیز در “ملکه …” بازی کرد – همچنین از میان نمونه های آزمایشی ساخته شده در همان ابتدای دهه 1960 توسط خودروسازان شوروی. ما در مورد کامیون کمپرسی معدن سنگین BelAZ-540A صحبت می کنیم. طبق نقشه کارگردان، یک دستگاه چهار متری با وزن بیش از 20 تن تا یک پمپ بنزین تاکسی می شود که “ملکه” آن دختر سرزنده لیودمیلا دوبریوچر (بازیگر نادژدا رومیانتسوا) است. این BelAZ “سینمایی” در زمان ایجاد تصویر “پیام آور آینده” بود: از این گذشته ، تولید انبوه چنین غول هایی در یک کارخانه اتومبیل در بلاروس تقریباً 3 سال پس از فیلمبرداری فیلم آغاز شد. و در قاب “ملکه پمپ بنزین” نمونه اولیه “پانصد و چهلم” را که در سال 1961 مونتاژ شده بود، گرفت. قابل توجه ترین ویژگی متمایز آن چهار چراغ جلو است. سری BelAZ فقط دو چراغ جلو باقی مانده است.







البته یک کامیون غول پیکر در قاب کنار یک پمپ بنزین معمولی بسیار چشمگیر به نظر می رسد. اما به خاطر چنین تماشایی، سازندگان کمدی باید به سمت تحریف آشکار حقیقت می رفتند. از این گذشته ، یک موتور دیزل روی BelAZ نصب شده است و ریختن بنزین معمولی در مخازن سوخت این کامیون کمپرسی کاملاً اشتباه است.

و یک مورد دیگر – در حال حاضر “نزدیک به خودرو”، “روکش”، که با مشاهده دقیق کمدی قابل مشاهده است. روی پلان کلی پمپ بنزین، که صحنه اصلی «ملکه …» است، «دو» آن پیدا می شود: سمت راست و کمی پشت درختان، دقیقاً همان آلاچیق پمپ بنزین به چشم می خورد.

دلیل این «شکاف واقعیت» در مشکلی است که در جریان کار روی فیلم برای گروه فیلمبرداری به وجود آمد. سازندگان فیلم از قبل به دنبال طبیعتی مناسب بودند – یک پمپ بنزین در شهر پیریاتین، منطقه پولتاوا. با این حال، وقتی نوبت به فیلمبرداری میزانسن در این پمپ بنزین رسید، مشخص شد که دریافت مجوز مناسب از سازمان “مالک” پمپ بنزین غیرممکن است: قوانین ایمنی آتش نشانی مصوب، قرار دادن دستگاه های قدرتمند را ممنوع می کند. تجهیزات الکتریکی، که در فیلمبرداری استفاده می شود، در مجاورت ظروف با بنزین.

مجبور شدم یک کپی از آن را در یک زمین بایر نه چندان دور از یک پمپ بنزین واقعی بسازم. استاد فروشگاه لوازم استودیو فیلم. داوژنکو همه چیز را به قدری دقیق بازتولید کرد که طبق خاطرات شرکت کنندگان در کار روی فیلم، در طول فیلمبرداری مواردی وجود داشت که اتومبیل ها برای پر کردن بنزین به پمپ بنزین “سینمایی” تاکسی می شدند.

یکی از فیلمسازان بعداً در مصاحبه ای گفت: «یک روز صبح، زمانی که هنوز وقت نداشتیم تجهیزات را مستقر کنیم، یک کامیون در پمپ بنزین ما از جاده منحرف شد و راننده خواست تا آن را پر کند. – نادیا رومیانتسوا بدون پلک زدن گفت: “من ماشین شما را پر نمی کنم. او کثیف است، راننده نتراشیده است…» راننده حرفش را از دست داد. آندری سووا آمد (در این فیلم نقش رئیس پمپ بنزین را بازی کرد – آگهی.). “آیا شما رئیس هستید؟” راننده پرسید آندری کورنیویچ با جدیت پاسخ داد: “بله، من هستم.” – “چرا این فتیله را اینجا گذاشتی و از من خواستی که اصلاح کنم؟” – “طبق دستورالعمل به درستی نیاز دارد.” – “من شکایت می کنم!” سپس “پلیس” ما پاشا وینیک ظاهر شد (این بازیگر در کمدی نقش یک بازرس ترافیک ، ستوان ارشد را داشت. – آگهی.): “… حق خود را نشان دهید …” راننده ماشین در نهایت عصبانی شد … “

همانطور که شرکت کنندگان این “بداهه” گفتند، مشخص شد که این شوخی قبلاً از حد گذشته است. به راننده توضیح دادند: اینجا دارند فیلم می گیرند و پمپ بنزین واقعی نیست. اما راننده باور نکرد. سپس کارگردان نیکلای لیتوس، بانوی اصلی را به جلو هل داد: “ببین، این نادیا رومیانتسوا است، “تسلیم ناپذیر”!” در آن زمان ، این هنرمند از فیلم بسیار محبوب “تسلیم نشدن” برای همه آشنا بود. پس از چنین اشاره ای، راننده، البته، او را شناخت و با درک اشتباه خود، از خنده منفجر شد و سپس سعی کرد از رومیانتسوا امضا بگیرد. نویسندگان تصویر این اتفاق خنده دار در مجموعه را به قدری پسندیدند که حتی آن را در فیلمنامه گنجاندند، البته در نسخه کمی تغییر یافته.