چین از توسعه پویا تجارت با کشورهای آسیای مرکزی حمایت می کند – اخبار تاجیکستان

در سال های اخیر، مکانیسم های همکاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی به طور مداوم بهبود یافته، تبادلات و تعاملات به طور مستمر تقویت شده است. در سال 2022، گردش تجاری بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی رکورد شکست و پتانسیل همکاری های تجاری و اقتصادی آینده آشکارتر شد.

اخیراً اولین قطار باری چین – آسیای مرکزی از سین کیانگ به مقصد ازبکستان حرکت کرد. این قطار مملو از منسوجات، کالاهای مصرفی و محصولات کشاورزی به وزن 1500 تن از کاشغر خارج شد و از پاسگاه خرگوس از مرز عبور کرد و به تاشکند رفت. طول مسیر 4500 کیلومتر است.

شیر شتر از قزاقستان، عسل از قرقیزستان، میوه های خشک از تاجیکستان، پنبه از ترکمنستان، گیلاس از ازبکستان… در سال های اخیر، محصولات آسیای مرکزی بیشتر و بیشتر وارد بازار چین شده اند. داده ها نشان می دهد که در سال 2022، تجارت بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی به 70.2 میلیارد دلار رسیده است.

وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین خاطرنشان کرد که در سال 2022، همکاری عملی چین با پنج کشور آسیای مرکزی به نتایج ثمربخشی دست یافته است و به “پوشش کامل” اسناد مربوط به ساخت مشترک “کمربند و جاده” و برنامه های میان مدت و بلندمدت دست یافته است. برای همکاری های اقتصادی و تجاری

سریک جومانگارین معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و ادغام قزاقستان درباره همکاری های اقتصادی و تجاری با چین گفت: طبق آمار در سال 2022 چین دومین شریک تجاری قزاقستان شد و ما با موفقیت به دوران قبل بازگشتیم. -سطح همه گیر همکاری در سال 2022، تجارت قزاقستان با چین و سایر کشورهای آسیای مرکزی به 32.1 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته 31.9 درصد رشد داشت.

در سال گذشته، واردات محصولات کشاورزی، محصولات انرژی و محصولات معدنی چین از کشورهای آسیای مرکزی بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، در حالی که صادرات محصولات مکانیکی و الکتریکی به کشورهای آسیای مرکزی 42 درصد افزایش یافته است، ساختار صادرات و واردات. ساده تر شد تا پایان سال گذشته، سرمایه گذاری مستقیم چین در پنج کشور آسیای مرکزی نزدیک به 15 میلیارد دلار بود. این کشورها به طور مشترک پروژه های همکاری در زمینه تولید نفت و گاز، صنعت فرآوری، اتصال و ارتباطات متقابل را اجرا کردند. در ژانویه تا فوریه سال جاری، حجم مبادلات تجاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش یافت و شتاب توسعه قوی را حفظ کرد.

جمشید سلیمان اف، نماینده اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری ازبکستان در چین درباره چشم انداز همکاری های بیشتر گفت: ما می توانیم در زمینه های کشاورزی، اقتصاد دیجیتال، لجستیک و علم و فناوری همکاری کنیم. اینها مسیرهای اصلی توسعه بین دو کشور ما هستند.»

علاوه بر حوزه های ذکر شده در بالا، تجارت الکترونیک فرامرزی نیز یکی از زمینه های اصلی توسعه همکاری بین چین و آسیای مرکزی است. در سال 2022، تجارت الکترونیک بین چین و آسیای مرکزی 95 درصد افزایش یافت. در اولین نشست وزرای اقتصاد و تجارت “چین – آسیای میانه”، طرف چینی اعلام کرد که فروش آنلاین در اردیبهشت ماه سال جاری سازماندهی می شود که هدف از آن ترویج کالاهای باکیفیت از کشورهای آسیای میانه به چینی است. مصرف کنندگان

وانگ ونتائو گفت که چین آماده است تا توسعه قالب‌های جدید همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری را ترویج کند، فرصت‌های گسترده بازار گسترده و سودهای توسعه خود را به اشتراک بگذارد و تعدادی از پروژه‌های همکاری را اجرا کند. علاوه بر این، همکاری در زمینه تجارت دیجیتال و سرعت بخشیدن به توسعه یک سیستم اقتصادی دایره ای سبز، کم کربن. چین از شرکت ها در افزایش سرمایه گذاری در کشورهای آسیای مرکزی حمایت می کند. ما آمادگی داریم تا نیازهای توسعه همه طرف‌ها را در نظر بگیریم، همکاری‌ها را در صنایع علم‌بر تقویت کنیم و تعدادی از پروژه‌های فروش خودرو، تزئینات و مصالح ساختمانی و دارو را ارتقا دهیم.» جمهوری چین اضافه شد.

وانگ همچنین گفت که چین مایل به همکاری با پنج کشور آسیای مرکزی برای تضمین امنیت و ثبات زنجیره صنعتی و زنجیره تامین منطقه، استفاده از روش‌های مختلف برای ارتقای ساخت‌وساز زیرساخت‌ها و حفظ امنیت انرژی و غذایی است. چین به حمایت از سیستم تجاری چندجانبه، تقویت همکاری WTO و حمایت از کشورهای آسیای مرکزی در الحاق به WTO ادامه خواهد داد. چین از مزیت های جغرافیایی استفاده کامل خواهد کرد و تعامل تجاری و اقتصادی بین مناطق مرزی را به نقطه رشد جدیدی برای همکاری تجاری تبدیل خواهد کرد.