چین برای حل و فصل مناقشه در اوکراین به همراه روسیه اعلام آمادگی کرد – اخبار تاجیکستان

چین گانگ، وزیر امور خارجه چین در دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در 4 ماه مه در هند گفت که پکن تلاش ها را با مسکو برای حل بحران اوکراین هماهنگ خواهد کرد.

به نقل از وب سایت رسمی وزارت امور خارجه چین، چین گانگ گفت: چین همواره مذاکرات صلح را پیش خواهد برد و آماده است همکاری و هماهنگی با روسیه را برای کمک واقعی به حل و فصل سیاسی بحران حفظ کند. .

لاوروف همانطور که در این پیام آمده است، در پاسخ با اشاره به اهمیت موضع چین در حل بحران اوکراین، موافقت خود را با موضع اصولی پکن اعلام کرده و آمادگی خود را برای حفظ تماس نزدیک با چین اعلام کرد.

طرفین همچنین بر تقویت همکاری در منطقه آسیا و اقیانوسیه، مقاومت در برابر “جنگ سرد جدید”، حفظ صلح و ثبات منطقه توافق کردند. روسیه و چین بار دیگر بر آمادگی خود برای تقویت هماهنگی و همکاری در چارچوب ساختارهای چندجانبه مانند بریکس، جی 20 و سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای و “مقاومت در برابر هر گونه هژمونی” تاکید کردند.

در پایان ماه آوریل، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در گفت و گوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اعلام کرد که یک هیئت دولتی برای تبادل نظر در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین به کیف و سایر کشورها خواهد رفت. ریاست آن را نماینده ای در امور اوراسیا، لی هوی، سفیر سابق در روسیه بر عهده خواهد داشت.

مقامات چینی در ماه فوریه طرح صلح خود را پیشنهاد کردند. این شامل 12 نقطه از جمله درخواست برای آتش بس، احترام به منافع مشروع همه کشورها در زمینه امنیت و حل و فصل بحران انسانی در اوکراین است. به گزارش ریانووستی، به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بسیاری از نکات طرح صلح چین را می توان به عنوان مبنایی برای حل و فصل در نظر گرفت، زمانی که آنها برای این امر در غرب و در کیف آماده باشند.