گزارش WMO: 2015-2022 گرمترین هشت سال ثبت شده – تاجیکستان نیوز

در سال 2022، روند تغییرات آب و هوای جهانی به شتاب ادامه داد. این در گزارش سالانه سازمان جهانی هواشناسی (WMO) که روز جمعه در ژنو منتشر شد، بیان شده است.

گزارش WMO وضعیت آب و هوای جهانی در سال 2022 بر اساس شاخص های آب و هوایی کلیدی است: درجه گازهای گلخانه ای در جو، نوسانات دما، افزایش سطح دریا، گرم شدن اقیانوس ها و اسیدی شدن، وضعیت یخ دریا و یخچال های طبیعی. این مقاله همچنین اثرات تغییرات آب و هوایی را دنبال می کند و علل رویدادهای شدید آب و هوایی را تجزیه و تحلیل می کند.

در سال 2022، خشکسالی، سیل و موج گرما همه قاره ها را تحت تاثیر قرار داده و میلیاردها دلار خسارت به بار آورده است. یخ های دریای قطب جنوب به پایین ترین حد خود کاهش یافته است و سرعت ذوب برخی از یخچال های طبیعی اروپا رکوردهای جدیدی را شکسته است.

رکورد گرم هشت سال

دوره 2015 تا 2022 گرمترین دوره هشت ساله ثبت شده بود، علیرغم تأثیر خنک کننده رویداد لانینیا در سه سال گذشته. پیش‌بینی می‌شود که ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و بالا آمدن سطح آب دریاها، که در سال 2022 دوباره به بالاترین حد خود رسید، برای هزاران سال ادامه خواهد داشت.

پروفسور پتری تالاس، دبیر کل WMO گفت: «در حالی که انتشار گازهای گلخانه ای در حال افزایش است و آب و هوا دستخوش تغییرات قابل توجهی می شود، جمعیت جهان همچنان به شدت تحت تأثیر آب و هوای شدید و رویدادهای آب و هوایی قرار دارند. بنابراین، در سال 2022، خشکسالی طولانی در شرق آفریقا، بارندگی بی سابقه در پاکستان، و موج گرمای بی سابقه در چین و اروپا، ده ها میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد، کمبود مواد غذایی ایجاد کرد، مهاجرت انبوه را افزایش داد و میلیاردها دلار هزینه داشت.

در عین حال، پروفسور طلاس معتقد است که همکاری بین آژانس های سازمان ملل متحد در مبارزه با پیامدهای انسانی ناشی از رویدادهای شدید آب و هوایی و آب و هوایی، به ویژه در کاهش تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از آن موثر بوده است.

گزارش WMO: 2015-2022 گرمترین هشت سال ثبت شده – تاجیکستان نیوز

پیامد مستقیم سیل در پاکستان افزایش فقر بوده است.

رئیس سازمان ام. – در حال حاضر حدود صد کشور جهان از خدمات هواشناسی کافی برخوردار نیستند. هدف بلندپروازانه ایجاد یک سیستم هشدار زودهنگام جهانی مستلزم بهبود شبکه‌های رصد و همچنین سرمایه‌گذاری قابل توجه در ظرفیت خدمات هیدرولوژیکی و اقلیمی است.

نویسندگان گزارش نه تنها شاخص های آب و هوایی فعلی را فهرست می کنند، بلکه به پیامدهای تغییرات آب و هوایی نیز توجه قابل توجهی دارند. رویدادهای خطرناک اقلیمی و آب و هوایی منجر به جابجایی گسترده جمعیت و بدتر شدن شرایط زندگی ده ها میلیون نفر شده است.

نویسندگان گزارش همچنین توجه قابل توجهی به وضعیت اکوسیستم های زمین داشتند و نشان دادند که چگونه تغییرات آب و هوایی بر پدیده های چرخه ای طبیعی مانند گل دهی درختان یا مهاجرت پرندگان تأثیر می گذارد.

شاخص های اصلی آب و هوا

میانگین دمای جهانی در سال 2022، 1.15 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین 1850-1900 بود. سال 2022 پنجمین یا احتمالاً ششمین سال گرم در تاریخ بود.

غلظت اتمسفر سه گاز گلخانه ای اصلی – دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن – در سال 2021 به بالاترین حد خود رسید. افزایش سالانه غلظت متان از سال 2020 تا 2021 بالاترین رکورد ثبت شده بود. داده‌های بی‌درنگ از مکان‌های خاص نشان می‌دهد که سطوح جوی این سه گاز گلخانه‌ای در سال 2022 به افزایش خود ادامه داده است.

یخچال های طبیعی، ایالتی که متخصصان WSO نظارت طولانی مدت آن را انجام می دهند، بیش از 1.3 متر از ضخامت خود را بین اکتبر 2021 و اکتبر 2022 از دست داده اند. میانگین از دست دادن ضخامت آنها از سال 1970 تقریباً 30 متر است.

در سطح جهانی برای دوره 1993-2019 یخچال های طبیعی معادل 75 حجم آب به اندازه دریاچه ژنو، بزرگترین دریاچه اروپای غربی را از دست داده اند.

روند ذوب مردم قطب شمال به طور قابل توجهی سرعت گرفته است.

روند ذوب مردم قطب شمال به طور قابل توجهی سرعت گرفته است.

میزان گرمای اقیانوس ها در سال 2022 به رکورد جدیدی رسید. حدود 90 درصد از انرژی محبوس شده در سیستم آب و هوایی توسط گازهای گلخانه ای به اقیانوس ها ختم می شود که تا حدودی نرخ های بالای افزایش دما را کاهش می دهد اما خطراتی را برای اکوسیستم های دریایی به همراه دارد. میزان گرم شدن اقیانوس ها به ویژه در دو دهه اخیر بالا بوده است.

میانگین سطح جهانی دریاها در سال 2022 به افزایش خود ادامه داد و به رکورد جدید بی سابقه ای رسید. در دهه اول ضبط ماهواره ای، میزان افزایش این شاخص دو برابر شد.

دی اکسید کربن اتمسفر با آب دریا واکنش می دهد و به اصطلاح باعث اسیدی شدن اقیانوس می شود که موجودات زنده و کل اکوسیستم ها را تهدید می کند. دانشمندان بر این باورند که سرعت فعلی اسیدی شدن سطح اقیانوس های باز حداقل در 26000 سال گذشته بی سابقه بوده است.

روز زمین

گزارش سازمان جهانی هواشناسی پیش از روز زمین 2023 منتشر شد. نتایج اصلی آن منعکس کننده پیام آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد است که به این روز اختصاص یافته است.

رئیس سازمان ملل گفت: ما همه ابزارها، دانش و راه‌حل‌های لازم را داریم، اما باید سرعت را افزایش دهیم. ما باید واکنش خود به تغییرات آب و هوایی را تسریع کنیم و به کاهش عمیق‌تر و سریع‌تر در انتشار گازهای گلخانه‌ای دست یابیم تا افزایش دمای جهانی را تا 1.5 درجه سانتی‌گراد محدود کنیم. ما همچنین به سرمایه‌گذاری گسترده در سازگاری و انعطاف‌پذیری نیاز داریم، به‌ویژه برای آسیب‌پذیرترین کشورها و جوامعی که کمترین تلاش را برای آغاز بحران انجام دادند.»