نخست وزیر جدید قرقیزستان می خواهد که رئیس جمهور فوراً استعفا دهد

نخست وزیر جدید قرقیزستان خواستار استعفا سریع رئیس جمهور است 15 اکتبر 2020 08:52

08 Avesta.Tj | 10/15/2020 | رئیس جمهور قرقیزستان سورونبای جینبکوف به درخواست نخست وزیر سدیر جپاروف از ترک پست خود خودداری کرد. جینبکوف این را پس از گفتگوهای شخصی با نخست وزیر اعلام کرد.

به گزارش سرویس روسی بی بی سی ، در این جلسه نخست وزیر جپاروف خواستار خروج رئیس جمهور از دفتر رئیس جمهور قبل از پایان روز شد.

سرویس مطبوعاتی جینبکوف ، پس از ملاقات وی با جپاروف ، گفت که رئیس جمهور “حق استعفا ندارد”.

“سرویس مطبوعاتی گفت:” سورونبای جینبکوف بار دیگر تأکید کرد که او اکنون حق ترک ریاست جمهوری را ندارد ، زیرا این امر منجر به یک سناریوی غیرقابل پیش بینی از توسعه حوادث به ضرر دولت خواهد شد.

“سورنبائی جینبكف به همان موضع خود كه در 9 اكتبر ابراز داشت ، پایبند است: وی پس از بازگشت كشور به حوزه قانونی – پس از انتخابات پارلمانی و اعلام انتخابات ریاست جمهوری” استعفا خواهد داد.

پس از جلسه ، نخست وزیر اظهار داشت که مخالفان قصد دارند استعفای جینبکوف را درخواست کنند.

“مذاکرات درباره استعفای جینبکوف امروز ساعت 11:00 ادامه خواهد داشت. او می رود ، فقط آخرین لحظات باقی مانده است ، من فکر می کنم مذاکرات تا ساعت 12:00 یا 13:00 به پایان می رسد. ”

بلافاصله پس از اظهارات وی ، سرویس مطبوعاتی Jeenbekov تأکید کرد که تاریخ مشخصی برای استعفا مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگاران رسانه های روسی ، در خانه دولت در بیشکک ، معترضین برای خواستار استعفای جینبکوف جمع شدند.

بعداً ، به گفته یک خبرنگار ، معترضین متفرق شدند تا روز پنجشنبه دوباره ملاقات کنند.

جپاروف که روز شنبه به نخست وزیری منصوب شد ، در اعتراضاتی که پس از انتخابات پارلمانی 4 اکتبر آغاز شد ، توسط حامیان از زندان آزاد شد. وی به گروگانگیری محکوم شد.

طرفداران نامزدهای دیگر به خیابان ها آمدند و ادعا کردند که در انتخابات تقلب شده است. ناظران بین المللی اظهارات خود را تا حد زیادی قابل اثبات می دانند.

در 9 اکتبر ، پس از از سرگیری آشوب ها ، سورونبای جینبکوف از روز شنبه فرمان وضع اضطراری در بیشکک و معرفی ارتش به شهر را امضا کرد.

پس از آن ، در جلسه فوق العاده پارلمان ، نمایندگان به اتفاق آرا سدیر ژاپاروف را به عنوان نخست وزیر تصویب کردند. رئیس جمهور رای اول را به رسمیت نمی شناخت ، انگیزه تصمیم او را عدم وجود حد نصاب تعیین کرد ، اما روز چهارشنبه نمایندگان دوباره به جپاروف رأی دادند و رئیس جمهور او را تأیید کرد.