آثار کامل مولانا در فهرست حافظه جهانی یونسکو – اخبار تاجیکستان – ثبت شده است

یونسکو از ثبت 64 مجموعه مستند در فهرست حافظه جهانی خبر داد. به گزارش مرکز مطبوعاتی یونسکو، از جمله مجموعه‌های اضافه شده در سال جاری، آثار کامل مولانا شاعر و فیلسوف صوفی است که به طور مشترک توسط آلمان، بلغارستان، ازبکستان، جمهوری اسلامی ایران، تاجیکستان و ترکیه ارائه شده است.

«میراث مستند حافظه مشترک بشریت است. باید برای اهداف تحقیقاتی محافظت شود و باید در دسترس هر چه بیشتر مردم باشد. آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، گفت: این بخش اساسی از تاریخ مشترک ماست.

برنامه حافظه جهان که توسط یونسکو در سال 1992 تأسیس شد، با هدف جلوگیری از از دست دادن غیرقابل جبران میراث مستند – اسناد یا مجموعه‌هایی از اسناد با ارزش و ماندگاری قابل توجه، اعم از کاغذ، سمعی و بصری، دیجیتال یا هر قالب دیگری، انجام می‌شود. هدف این برنامه هم حفظ این میراث و هم دسترسی بیشتر برای عموم مردم است.

با ورودی های جدید از 56 کشور و سازمان، ثبت حافظه جهانی اکنون شامل 494 مجموعه میراث مستند از تمام مناطق جهان است. این میراث نمادین با ارزش جهانی که در رسانه‌های مختلف، از سنگ تا سلولوئید، پوست تا دیسک‌های فلزی نگهداری می‌شود، اکنون برای نسل‌های آینده حفظ می‌شود، به‌عنوان مثال، نسخه‌های خطی مصور فارسی، آرشیو معماری اسکار نیمایر، و نسخه‌های خطی داستان پانجی.

از جمله 64 مجموعه اضافه شده در سال جاری عبارتند از: آثار کامل مولانا شاعر و فیلسوف صوفی که به طور مشترک توسط آلمان، بلغارستان، ازبکستان، جمهوری اسلامی ایران، تاجیکستان و ترکیه ارائه شده است. EMI Archive Trust ضبط و ضبط صدا – بیش از 100000 ضبط که شامل موسیقی، سنت های شهری و روستایی و سنت شفاهی (1897-1914) می شود. و آرشیو اولین نشست جنبش عدم تعهد توسط الجزایر، مصر، هند، اندونزی و صربستان ارائه شده است.

تعدادی از مجموعه‌ها به یادگیری از گذشته و آشتی کمک می‌کنند، از جمله مجموعه‌ای در مورد همسان‌سازی کودکان بومی توسط کانادا، آرشیو قتل‌عام نازی‌ها در بابی یار در اوکراین، و فیلم هولوکاست کلود لنزمان Shoah، و دویست ساعت آرشیو. فیلم ارائه شده توسط فرانسه و آلمان.

سه مجموعه شامل به خاطره برده داری مربوط می شود: مقالاتی که به طور مشترک توسط فرانسه و هائیتی، سایرین به طور مشترک توسط کوراسائو، هلند، سنت مارتین و سورینام، و برخی دیگر توسط موریس ارسال شده است.

دیجیتالی شدن و انتشار در اینترنت، میراث مستند را بدون خطر آسیب رساندن به اسناد اصلی از طریق قرار دادن آنها در معرض سوء استفاده فیزیکی، در دسترس همگان قرار می دهد. از آنجایی که دیجیتالی سازی هزینه بر است، یونسکو از کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها، به ویژه در آفریقا، در کشورهایی مانند ساحل عاج، مالی و سودان حمایت می کند.

در طول سه دهه گذشته، یونسکو کمیته های حافظه ملی جهان را در 94 کشور ایجاد کرده است. از ابتدای سال گذشته، این سازمان به نزدیک به 40 کشور کمک کرده است تا سیاست‌های عمومی را توسعه دهند و ظرفیت‌هایی را توسعه دهند تا اطمینان حاصل شود که میراث مستند فهرست‌بندی، حفاظت شده و در دسترس همگان است.