آنتونیو گوترش: باید به جنگ با طبیعت پایان دهیم – اخبار تاجیکستان

به گزارش سرویس مطبوعاتی سازمان ملل متحد، به دلیل تخریب زیستگاه، آلودگی فاجعه بار محیطی و بدتر شدن بحران آب و هوا، یک میلیون گونه حیات وحش در آستانه انقراض قرار دارند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام خود به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی که در 22 می جشن گرفته شد، تاکید کرد: ما باید به این جنگ با طبیعت پایان دهیم.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی گفت: از هوایی که تنفس می کنیم و غذایی که می خوریم گرفته تا انرژی که به ما غذا می دهد و داروهایی که ما را شفا می دهند، زندگی ما کاملاً به سلامت اکوسیستم ها بستگی دارد. او هشدار می دهد که با انجام این کار، اقدامات ما عواقب فاجعه باری برای هر گوشه از کره زمین دارد.

تنوع زیستی، یا تنوع زیستی، اصطلاحی است که برای توصیف تنوع حیات بر روی زمین در تمام جلوه های آن به کار می رود. تنوع زیستی که امروزه وجود دارد نتیجه میلیاردها سال تکامل تحت تأثیر فرآیندهای طبیعی و تحت تأثیر روزافزون عوامل انسانی است.

تنوع زیستی اغلب برحسب غنای گونه های گیاهی، جانوری و میکروبی دیده می شود. تاکنون حدود 1.75 میلیون گونه توصیف شده است که بیشتر آنها موجودات کوچکی مانند حشرات هستند. به گفته دانشمندان تعداد واقعی گونه ها حدود 13 میلیون است البته این رقم بر اساس برآوردهای مختلف از 3 تا 100 میلیون متغیر است.

با این حال، تعداد گونه های گیاهی و جانوری وحشی در نتیجه فعالیت های انسانی به سرعت در حال کاهش است.

امسال سال خاصی از نظر حفاظت از تنوع زیستی است: در دسامبر 2022، چارچوب جهانی تنوع زیستی کونمینگ-مونترال امضا شد، توافقنامه ای برجسته که اهداف و اقدامات خاصی را برای توقف و معکوس کردن از دست دادن طبیعت تا سال 2050 تعیین می کند. اهداف چارچوب شامل احیای 30 درصد اکوسیستم ها، کاهش ضایعات مواد غذایی به نصف و سرمایه گذاری حداقل 200 میلیارد دلار در سال در استراتژی های حفاظت از تنوع زیستی است.

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار انتقال به الگوهای تولید و مصرف پایدار، پایان دادن به یارانه‌های فعالیت‌های مضر برای طبیعت، هدایت مجدد بودجه به جستجوی راه‌حل‌های سبز و به رسمیت شناختن حقوق مردمان بومی شد – «هوشیارترین نگهبانان در حفاظت از تنوع زیستی جهان ما.”

آنتونیو گوترش از دولت‌ها و کسب‌وکارها دعوت می‌کند تا برای غلبه بر بحران آب و هوا و توقف از دست دادن تنوع زیستی قاطعانه عمل کنند.