اجلاس سران چین و آسیای مرکزی – گامی جدید به سمت نزدیکی – تاجیکستان نیوز

نشست چین و آسیای مرکزی که این روزها در شیان، مرکز اداری استان شانشی برگزار می شود، به نقطه عطف مهمی در تاریخ توسعه روابط بین دولت ها تبدیل خواهد شد. این اجلاس همچنین از سطح بالای روابط دوجانبه قدردانی خواهد کرد، گفت‌وگوی سازنده بین کشورها را مثمر ثمر و سازنده خواهد کرد و مشارکت راهبردی را بر مبنای چندجانبه تقویت خواهد کرد.

در سه دهه، چین و کشورهای آسیای مرکزی با تلاش های مشترک، الگوی جدیدی از روابط سیاسی ایجاد کرده اند. در نتیجه رایزنی های دوستانه، مسائل مرزی به جا مانده از تاریخ یک بار برای همیشه حل شد، مرز مشترک ما به پیوند دوستی و پل همکاری تبدیل شد. کشورها همواره با احترام و برابر یکدیگر رفتار می کنند، در حفظ استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی، در انتخاب مسیر توسعه از یکدیگر حمایت می کنند و با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی قاطعانه مخالفت می کنند. همکاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی به طور مداوم در حال تعمیق است که به لطف آن، روابط ما وارد دوره جدیدی شده است که با سطح بالایی از اعتماد متقابل مشخص می شود. چین و کشورهای آسیای مرکزی همسایگان خوب واقعی، دوستان نزدیک، شرکای قابل اعتماد و خواهر و برادر هستند که نمونه ای شایسته از نوع جدیدی از روابط بین دولتی هستند.

کشورهای ما در روحیه همبستگی و منافع متقابل به پیشرفت‌های جدیدی در همکاری عملی دست یافته‌اند که بر اساس نزدیکی جغرافیایی بین کشورهای ما، انتظارات مردم ما و نیازهای فوری توسعه مشترک را برآورده می‌کند. چین به یکی از بزرگترین شرکای تجاری و سرمایه گذاری «پنج» آسیای مرکزی تبدیل شده است. حجم مبادلات تجاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی از صدها میلیون دلار به ده ها میلیارد افزایش یافته است که تقریباً 100 برابر افزایش یافته است. سرمایه گذاری چین در آسیای مرکزی به 40 میلیارد دلار رسیده است. تعدادی از پروژه های همکاری استراتژیک مهم اجرا شده است، از جمله خط لوله گاز چین-آسیای مرکزی، خط لوله نفت چین-قزاقستان، بزرگراه چین-قرقیزستان-ازبکستان، بزرگراه چین-تاجیکستان، که انگیزه ای قدرتمند به جامعه توسعه اقتصادی کشورهای ما با روحیه کمک و کمک متقابل، ما دوش به دوش الگوی جدیدی از همکاری امنیتی را شکل داده ایم. چین و کشورهای آسیای مرکزی شرکای طبیعی و متحدانی هستند که برای مبارزه با “سه نیروی شر”، قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته فرامرزی به یکدیگر پیوسته اند.

سطح بالای همکاری بین چین و آسیای مرکزی مزایای عمده ای برای مردم این کشورها به همراه دارد. این امید و خوش بینی را القا می کند که چین آماده گسترش بازار و همچنین واردات کالاهای با کیفیت و محصولات کشاورزی بیشتر از کشورهای آسیای مرکزی است. چین در حال بازیابی پروازهای راحت برای مسافران، بهبود “راهروهای سبز” برای کالاها است. علاوه بر این، چین قصد دارد همکاری در زمینه‌های فناوری پیشرفته مانند هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، محاسبات ابری را تقویت کند تا مردم شش کشور بتوانند از راحتی فناوری پیشرفته لذت ببرند.

همانطور که می گویند، روابط بین دولت ها بر اساس روابط نزدیک بین مردم ساخته شده است. کشورهای ما از طریق غنی سازی و ارتباطات متقابل، اهمیت روابط فرهنگی و بشردوستانه را افزایش داده اند. مکانیسم های همکاری بشردوستانه به طور مداوم در حال بهبود است، روابط فشرده بین مناطق، دانشگاه ها، اتاق های فکر، رسانه ها و گروه های هنری حفظ می شود. همکاری در زمینه های علم و فناوری، پزشکی و گردشگری در حال افزایش است. همکاری در زمینه مبادلات دانشگاهی، فعالیت های مشترک باستان شناسی، ترجمه آثار ادبی، نمایش فیلم ها و سریال های تلویزیونی به سرعت در حال توسعه است. دوستی سنتی بین چین و آسیای مرکزی که برای قرن ها در امتداد جاده بزرگ ابریشم منتقل شده است، که امروزه غیرقابل نابودی شده است، عمیقاً در قلب مردم کشورهای ما نفوذ کرده است.

امروزه روابط خوب و تجاری با قدرتی مانند چین، دستاوردهای کشورهای آسیای مرکزی را افزایش می دهد و مزیت های اقتصادی امپراتوری آسمانی مورد توجه کشورهای منطقه است.