اعتصاب و فیلم از روسیه در جشنواره فیلم کن مورد انتظار است

ایلیا پوولوتسکی “آرزو” را ارائه خواهد کرد: از کاباردینو-بالکاریا تا شبه جزیره کولا

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن از 16 تا 27 می در کوت دازور برگزار می شود. هیئت داوران مسابقه اصلی را برنده دو بار نخل طلا، کارگردان سوئدی روبن اوستلوند (مربع، مثلث اندوه) رهبری خواهد کرد.

در پوستر رسمی جشنواره – کاترین دونو جوان. او در طول فیلمبرداری فیلم فرانسوی-ایتالیایی «تسلیم» ساخته آلن کاوالیه در سال 1968 بر اساس رمان «سیگنال برای تسلیم شدن» اثر فرانسوا ساگان در ساحل آزور ایستاده است. از قبل مشخص شده است که کروزت منتظر اعتصاب است. تشکل‌های صنفی تهدید می‌کنند که جشنواره را بدون برق ترک می‌کنند و به این ترتیب به اصلاح حقوق بازنشستگی اعتراض می‌کنند.

در رقابت اصلی فیلم‌های جدیدی از آکی کائوریسماکی، کن لوچ، مارکو بلوکیو، نانی مورتی وس اندرسون، جسیکا هاوسنر، آلیس رورواچر، نوری بیلگه سیلان، هیروکازو کره‌یدا حضور دارند. یعنی دوباره کل نماد سینمای جهان در سال های اخیر درگیر است. غریبه ها به اینجا نمی روند، مگر گاهی. یک سال پیش، “همسر چایکوفسکی” توسط کریل سربرنیکوف، که قبلا روسیه را ترک کرده بود، نمایش داده شد. امسال هیچ عکسی وجود ندارد.

اولین نمایش فیلم “Blizh” ساخته ایلیا پوولوتسکی تنها در مستقل از ریاست جشنواره “دو هفته کارگردانان” که پنجاه و پنجمین دوره متوالی خواهد بود برگزار می شود. او یک مستندساز است که حرفه کارگردانی را بدون تحصیل و با سفر به سراسر کشور آموخته است.

فیلم بلند او که برای جشنواره کن انتخاب شد، همچنین از سفری می گوید که پدر و دختر نوجوانش با یک پروژکتور فیلم و کوزه ای با خاکستر مادر دختر انجام می دهند. این فیلم در کاباردینو-بالکاریا، کالمیکیا، قلمرو استاوروپل، مناطق روستوف و مورمانسک، کارلیا و سن پترزبورگ فیلمبرداری شده است.

اپراتور نیکولای ژلودوویچ – از بلاروس. در آخرین کینوتاور برای فیلم شیر پرنده دریافت کرد. او به همراه ایلیا روی فیلم مستندش «شمالی ها» کار کرد. نقش های اصلی فیلم “The Bliss” را ماریا لوکیانوا 19 ساله و بازیگر غیرحرفه ای گرجستانی گلا چیتاوا ایفا کردند که اولین بازی خود را در “Shultes” Bakura Bakuradze انجام داد.

مسابقه مدرسه فیلم Cinefondation که اکنون La Cinef نامیده می شود، انیمیشن Elektra اثر داریا کشچیوا، نماینده مدرسه فیلم FAMU پراگ را نمایش می دهد. داریا در آنجا در بخش انیمیشن و تئاتر تجربی تحصیل می کند. در تصویر او عروسک ها و مردم، بازیگران زنده وجود دارد.

فیلم قبلی داریا “دختر” برنده جایزه جشنواره اصلی انیمیشن انسی فرانسه به عنوان بهترین فیلم دانشجویی شد، سپس “اسکار” دانشجویی را دریافت کرد و نامزد جایزه بزرگ “اسکار” 2020 شد. نقاشی او نماینده جمهوری چک بود.

هیئت داوران مسابقه فیلم کوتاه و مسابقه Cinefondacion بر عهده کارگردان مجارستانی Ildiko Enyedi خواهد بود. او در سال 1989 دوربین طلایی را برای اولین حضور خود در جشنواره کن دریافت کرد و در آنجا فیلم قرن بیستم من را با مشارکت اولگ یانکوفسکی ارائه کرد.