بردارهای جدید همکاری ترکمنستان و کره – اخبار تاجیکستان

در 17 آوریل، عشق آباد میزبان دیدار رهبر ملی ترکمنستان، قربانقلی بردی محمداف، رئیس هالک ماسلاخاتی ترکمنستان و هیئت پارلمانی کره به ریاست لی دال گون، رئیس گروه دوستی بین پارلمانی کره و ترکمنستان بود.

رهبر ملی ترکمنستان خاطرنشان کرد: ترکمنستان روابط برقرار شده با جمهوری کره بر اساس اصول دوستی، اعتماد، تفاهم متقابل را بسیار ارج می نهد و به توسعه بیشتر آنها توجه ویژه دارد.

رهبر ملی ترکمنستان با صحبت در مورد ساخت شهر جدید ارکاداغ، بر اهمیت بحث در مورد امکان مشارکت تجار کره ای در اجرای پروژه های ساخت و ساز تولید و سایر اشیاء مرحله دوم تاکید کرد.

خاطرنشان شد که در حال حاضر هر دو کشور نه تنها در قالب دوجانبه، بلکه در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی، در درجه اول سازمان ملل متحد، فعالانه همکاری می‌کنند.

پویایی موفقیت آمیز مشارکت در قالب چندجانبه، یعنی در چارچوب مجمع همکاری “آسیای مرکزی – جمهوری کره” نیز مورد توجه قرار گرفت.

رهبر ملی ترکمنستان همچنین تاکید کرد که در سال‌های اخیر نقش دیپلماسی پارلمانی در عرصه سیاسی و دیپلماتیک افزایش چشمگیری داشته است.

وی با صمیمیت خاصی از سفر رسمی خود به کره در 27 تا 29 نوامبر 2022 یاد کرد. در این سفر مذاکراتی در سطح عالی انجام شد و جلسات پرباری در پارلمان جمهوری کره برگزار شد که در آن فعالیت های گروه دوستی بین پارلمانی و زمینه های امیدوارکننده مشارکت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، جلسه ای با رهبران تجارت کره برگزار شد که در نتیجه آن بسته محکمی از توافقات امضا شد.

رئیس هالک مسلخاتی ترکمنستان خطاب به اعضای هیأت تاکید کرد که همکاری اقتصادی دو کشور منسجم، پایدار و بلندمدت است.

خاطرنشان شد که سال هاست شرکت های بزرگ کره ای در بخش گاز و صنایع شیمیایی ترکمنستان به طور مثمر ثمر فعالیت می کنند. خودروهای ساخت جمهوری کره در بین شهروندان ترکمن از جمله اتوبوس های مسافربری و تاکسی بسیار محبوب هستند.

قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان آمادگی ترکمنستان برای تشدید و ایجاد مشارکت تجاری و اقتصادی در عرصه های جدید را تایید کرد.

هیرو-آرکاداگ با اشاره به نقش بزرگ گفتگوهای فرهنگی و بشردوستانه در تقویت روابط بین دولت ها، نزدیک شدن مردم و غنی سازی متقابل فرهنگ ها، تاکید کرد که به کمک های لازم برای توسعه همکاری های سازنده در زمینه آموزش، سازمان ادامه خواهد داد. روز متقابل فرهنگ ها، و همچنین از طریق ورزش، گردشگری و مراقبت های بهداشتی.

لی دال گون، رئیس گروه دوستی بین پارلمانی “کره-ترکمنستان” به نوبه خود، با صحبت در مورد موضوعات کلیدی همکاری های دوجانبه، تأکید کرد که میراث مشترک معنوی و فرهنگی و ارزش های اخلاقی به عنوان پایه ای محکم برای تقویت و گسترش مشارکت

ترکمنستان و کره به طور مداوم نه تنها روابط تجاری و اقتصادی، بلکه فرهنگی و بشردوستانه را نیز ایجاد می کنند. در این زمینه خاطرنشان شد که روزهای اخیر فرهنگ ترکمنستان در کره که عمدتاً به سیصدمین سالگرد شاعر و متفکر بزرگ ماگتیمقلی فراگی اختصاص دارد، فعالیت های مرکز آموزشی کره در عشق آباد واقع در ساختمان ترکمن هاست. مؤسسه ملی زبانهای جهان به نام د. با ادامه گفتگوهای بشردوستانه.

همانطور که میهمان اشاره کرد، ترکمنستان کشوری با ذخایر عظیم گاز طبیعی است. در این راستا شرکت های کره ای علاقمند به اجرای پروژه هایی در این زمینه هستند. این همچنین در مورد ساخت اشیاء فاز دوم “شهر هوشمند” – شهر آرکاداگ صدق می کند.

در پایان این دیدار رهبر ملی ترکمنستان، قربانقلی بردی محمداف رئیس هالک ماسلخاتی ترکمنستان و لی دال گون رئیس گروه دوستی بین پارلمانی کره و ترکمنستان اطمینان قاطع خود را نسبت به تشدید بیشتر مذاکرات ابراز کردند. همکاری دوجانبه که بر اساس جامعه معنوی و فرهنگی مردمان برادر بنا شده است.


چشم اندازهای گسترش بیشتر روابط بین پارلمانی نیز در دیدار دی. گلمانوا، رئیس مجلس شورای اسلامی با هیئت پارلمانی کره به ریاست لی دال گون، رئیس گروه دوستی بین پارلمانی کره و ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همان روز.

طرفین با تأکید بر اهمیت توافق‌های بین‌دولتی که اخیراً به دست آمده و تبدیل سریع آنها به عمل آمده است، بر قصد خود برای تعمیق همکاری‌های بین پارلمانی که تأثیر بسزایی بر توسعه پیشرو روابط سنتی ترکمنستان و کره به طور کلی دارد، تأکید کردند.


در 27 فروردین نیز جلسه ای در وزارت امور خارجه برگزار شد.

همانطور که اشاره شد، پویایی رو به رشد روابط دو کشور در سال‌های اخیر ناشی از تمایل متقابل برای رساندن مشارکت اقتصادی متنوع به سطح کیفی جدیدی است که رویدادهای مشترک، نشست‌ها و رایزنی‌های مختلف انگیزه قدرتمندی به آن داده است.

طرفین از توسعه گفت‌وگوی قابل اعتماد ترکمنستان و کره در سطح عالی و عالی، بر اساس سنت‌های دوستی و همکاری مردم برادر، که با ریشه‌های تاریخی مشترک و ارزش‌های معنوی و فرهنگی متحد شده است، ابراز خرسندی کردند.


در همین روز، نایب رئیس کابینه وزیران مسئول مجتمع سوخت و انرژی با هیئت پارلمانی کره به ریاست لی دال گون، رئیس گروه دوستی بین پارلمانی کره و ترکمنستان دیدار و گفت و گو کرد که در این دیدار توجه ویژه ای صورت گرفت. به معرفی بهترین شیوه ها و فن آوری های بالا، آخرین پیشرفت های علمی و فنی و همچنین مشارکت های سودمند متقابل با شرکت های برجسته خارجی از جمله کره ای پرداخت شد.

نمایندگان پارلمان کره با ویژگی های معماری شهر آرکاداگ آشنا شدند و از سطح ساخت و سازهای در حال انجام در اینجا قدردانی کردند و تاکید کردند که از مشارکت در اجرای این پروژه بزرگ خوشحال هستند.