تاجیکستان و سازمان ملل در مورد چشم انداز همکاری در زمینه آزادی مذهبی گفتگو کردند – اخبار تاجیکستان

به گزارش سرویس مطبوعاتی این مرکز، در 12 آوریل، نشستی بین خیرالدین عثمون‌زدا، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک تحت ریاست جمهوری تاجیکستان و نازیلا غنی، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد آزادی مذهب و عقیده در دوشنبه در شهر دوشنبه برگزار شد. .

در این دیدار خاطرنشان شد که قانون اساسی جمهوری تاجیکستان مبانی ساختار قانون اساسی کشور را تعریف کرده و به عنوان منبع اصلی نظام حقوقی تاجیکستان عمل می کند. هنجارهای آن مبنای حقوقی اصلی برای همه حوزه های کشور از جمله در حوزه دین است.

همچنین تأکید شد که تعریف آزادانه نگرش یک فرد به دین مستقیماً از ماده اول قانون اساسی جمهوری تاجیکستان که تاجیکستان را یک کشور سکولار اعلام می کرد، ناشی می شود. جوهر سکولار دولت تضمین همزیستی مسالمت آمیز ادیان و دولت است.

بر اساس قانون اساسی جمهوری تاجیکستان، «هر کس حق دارد به طور مستقل نگرش خود را نسبت به دین تعیین کند، به طور جداگانه یا مشترک با دیگران اقرار کند یا نکند، در مراسم و مناسک مذهبی شرکت کند».

جمهوری برابری همه ادیان و اعترافات را به رسمیت می شناسد و هیچ محدودیتی برای فعالیت های مسالمت آمیز دین، عبادت، مناسک و مراسم وجود ندارد.

در پایان این دیدار طرفین در خصوص چشم انداز همکاری در زمینه آزادی دین و عقیده در منطقه و جهان گفتگو کردند.