تجربه ازبکستان در مبارزه جهانی با فقر در مجمع بین المللی در تاشکند مورد بحث قرار گرفت – اخبار تاجیکستان

اولین مجمع بین المللی کاهش فقر کار خود را به پایان رساند. در چارچوب 6 نشست موضوعی پانل، طیف گسترده ای از موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت، مشکلات و پیشنهادات برای کشورهای در حال توسعه بیان شد. با وجود چالش هایی مانند همه گیری کووید-19، بی ثباتی اقتصاد جهانی و غیره، پیشرفت های حاصل در ازبکستان در زمینه کاهش فقر مورد توجه قرار گرفت.

آبهیجیت بانرجی، برنده جایزه نوبل، در مورد اصلاحات با هدف مبارزه با فقر در ازبکستان، بر ابزارهایی تمرکز کرد که برای ایجاد برنامه های اجتماعی، افزایش هدف گذاری حمایت از فقرا، توسعه کارآفرینی و درک اثربخشی برنامه های مختلف اتخاذ شده استفاده می شود.

در تاشکند، دومین مجمع بین المللی (انجمن) با موضوع: “کاربرد بهترین شیوه ها در کاهش فقر” که توسط مرکز تحقیقات و اصلاحات اقتصادی (CERR) در همکاری با وزارت اشتغال و کاهش فقر جمهوری اسلامی برگزار شد. ازبکستان (وزارت اشتغال)، با حمایت برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در ازبکستان و صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ازبکستان (یونیسف).

این مجمع با حضور بیش از 300 شرکت کننده، از جمله بیش از 100 کارشناس مشهور از سازمان های معتبر بین المللی و کشورهای شریک برگزار شد.

روان گولیاموف، مشاور رئیس جمهور ازبکستان در زمینه توسعه بخش های اقتصادی، اجرای سیاست سرمایه گذاری و تجارت خارجی، پیام شوکت میرومونوویچ میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان را برای شرکت کنندگان در مجمع قرائت کرد.
این خطاب بر ماهیت برگشت ناپذیر اصلاحات در زمینه کاهش فقر تاکید می کند که بر اساس اصل “انسان – جامعه – دولت” به سطح جدیدی رسیده است.

به منظور اجرای کامل تعهدات اجتماعی دولت و همچنین توسعه سرمایه انسانی، پنج حوزه کلیدی در مبارزه با فقر شناسایی شده است.

اول، ایجاد مساعدترین شرایط برای بخش خصوصی و کارآفرینی.
ثانیاً تسریع در اجرای برنامه های حمایتی هدفمند از خانواده های فقیر در چارچوب سامانه «ثبت اجتماعی» بر اساس رویکرد فردی.

ثالثاً ارائه بیش از 100 خدمت اجتماعی در محلات به افراد دارای معلولیت، زنان، شهروندانی که نیاز به توجه ویژه دارند.
چهارم، افزایش میزان بودجه تخصیص یافته از طریق سیستم “بودجه باز” برای پروژه هایی که توسط خود مردم انتخاب می شوند.
پنجم، گسترش کار برای تضمین حقوق همگان برای دسترسی به آموزش با کیفیت و خدمات پزشکی.

معاون نخست وزیر جمهوری ازبکستان جمشید کوچکاروف، وزیر اشتغال و کاهش فقر جمهوری ازبکستان بهزاد موسیف، برنده جایزه نوبل اقتصاد، عضو آکادمی ملی علوم ایالات متحده آبیجیت بانرجی، مدیر اجرایی آژانس توسعه فرانسه رمی ریو، استاد اقتصاد در دانشگاه جورج واشنگتن جیمز فاستر، مدیر ابتکار آکسفورد برای مبارزه با فقر و سرمایه انسانی سابینا آلکایر، معاون رئیس کابینه وزیران جمهوری قرقیزستان ادیل بایسالوف و دیگران.

این مجمع از اقدامات فعال ازبکستان در مبارزه با فقر و نابرابری تمجید کرد. خاطرنشان شد: بیش از 2 میلیون و 300 هزار خانواده نیازمند، زنان، سالمندان مجرد و معلولان تحت پوشش کامل نظام حمایت اجتماعی هستند.

همانطور که رمی ریو خاطرنشان کرد، اصلاحات فعال اقتصادی و سیاسی نقش و جایگاه ازبکستان را در سطح بین المللی تغییر داده است. به گفته وی، بروکسل و پاریس از نزدیک دستاوردهای کشور را دنبال می کنند، جایی که مبارزه با فقر با محیط زیست ترکیب می شود – کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در جو، بهبود دسترسی به آب آشامیدنی پاک.

آبهیجیت بانرجی، برنده جایزه یادبود آلفرد نوبل در اقتصاد، مهمترین زمینه ها را برای تحقیقات بیشتر برای شکل دادن به سیاست های ضد فقر برجسته کرد. استاد در مورد ازبکستان به ابزارهایی اشاره کرد که در کشور ما برای ایجاد برنامه های اجتماعی و هدف گذاری اصلاحات استفاده می شود.

“همه اینها کار بسیار دشواری است، اما خوشحالم که کشور شما با الگوی خود به کشورهای دیگر نشان می دهد که چگونه با فقر مبارزه کنند. برنده جایزه نوبل تاکید کرد که امروز اینجا ایستاده ام، روح تغییر را در این کشور احساس می کنم و مفتخرم که می توانم با شما بگویم: “بیایید این کار را انجام دهیم.”
معاون نخست وزیر قرقیزستان ادیل بایسالوف خاطرنشان کرد که ازبکستان امروز موتور و قلب تمام آسیای مرکزی است.

کاهش فقر در ازبکستان در سال 2022، با وجود شرایط سخت جهانی، نه تنها برای منطقه آسیای مرکزی، بلکه برای کل جهان هیجان انگیز است. ما از اصلاحات در کشور شما خرسندیم و آماده ایم از تجربیات شما بیاموزیم. در پاییز رویداد مشابهی خواهیم داشت که از کارشناسان دعوت می کنم در آن شرکت کنند. معاون نخست وزیر خاطرنشان کرد: به لطف اراده سیاسی رهبران دو کشور، امروز مرزها به طور 100 درصدی مورد توافق قرار گرفته است و این امر به طور قابل توجهی ظرفیت گردشگری قرقیزستان و ازبکستان را بهبود بخشیده است.

در چارچوب این مجمع، نشست عمومی برای بررسی تجربه ازبکستان در کاهش فقر با مدیریت عبید خاکیم اف، معاون مشاور رئیس جمهور، رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی و اصلاحات برگزار شد.

وزیر اشتغال و کاهش فقر جمهوری ازبکستان بهزاد موسیف، وزیر فدرال پاکستانی های خارج از کشور و توسعه منابع انسانی پاکستان ساجد حسین توری، استاد دانشکده روابط بین الملل الیوت در دانشگاه جورج واشنگتن، جیمز فاستر، مدیر مرکز بین المللی کاهش فقر در چین، لیو ژونگون، نماینده مقیم سازمان ملل در ازبکستان، کنسوئلو ویدال بروس و دیگران.

ماتیلدا دیموسکا، نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ازبکستان، عزم خود را برای حمایت از تلاش های دولت ازبکستان در اصلاحات بیشتر برای ریشه کنی فقر اشاره کرد.

ما مصمم هستیم از تلاش‌های دولت ازبکستان برای تطبیق استراتژی‌های خود با توجه به شرایط کشور برای دستیابی به فقیرترین اقشار جمعیت، با در نظر گرفتن آخرین داده‌ها و تحلیل نیازها و توانایی‌های مردم، حمایت کنیم. برای این منظور، UNDP از توسعه ابزار اندازه گیری فقر چند بعدی برای ازبکستان حمایت می کند. UNDP ازبکستان را در مسیر پرداختن به ابعاد چندگانه فقر از طریق ایجاد مشاغل فراگیر، برابری جنسیتی، پتانسیل انسانی، توسعه روستایی و البته گذار به اقتصاد سبز و دیجیتالی شدن همراهی می کند. ازبکستان

منیر ممدزاده، رئیس دفتر یونیسف در ازبکستان، به تعهد صندوق کودکان سازمان ملل برای حمایت از راهبردهای ملی جامع برای مبارزه با فقر کودکان در ازبکستان اشاره کرد.

اولویت دادن به سرمایه گذاری در رشد اولیه کودکی، بهداشت، آموزش و حمایت اجتماعی بسیار مهم است. رئیس دفتر یونیسف در ازبکستان گفت: ازبکستان می تواند از فرصت های جمعیتی استفاده کند و به نمونه ای از عملکرد خوب در توسعه سرمایه انسانی در منطقه تبدیل شود.

در پایان جلسه عمومی، A. Banerjee در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد همکاری J-PAL و CERR صحبت کرد.

“من فکر می کنم بزرگترین فایده ای که از همکاری با مرکز تحقیقات و اصلاحات اقتصادی دیده ایم، رویکرد جدی به تحقیق و تعهد واقعی است. من می بینم که اینجا متخصصان زیادی هستند که آماده مبارزه با فقر هستند و در عین حال رهبری کشور اعتقاد راسخ دارند که مبارزه با فقر یک وظیفه مهم است. و ما به نوبه خود رویکردی علمی برای اجرای این وظیفه ارائه می‌دهیم و فکر می‌کنم چنین ترکیبی از تلاش‌های سازمان‌های ما در نهایت نتایج مؤثری به همراه خواهد داشت.» .

در نتیجه این مجمع، تعدادی از اسناد همکاری امضا شد و پروژه های مشترک جدید از جمله مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین CERR و J-PAL اعلام شد.

در چارچوب این مجمع، کارشناسان و شرکای خارجی از مناطق ازبکستان بازدید کردند، کار در حال انجام روی زمین بر اساس سیستم محله با استفاده از نمونه محله مدنیات در منطقه بخارا ارائه شد. بر اساس نتایج مطالعه کار در مناطق، کارشناسان نیاز به نظارت و ارزیابی اثربخشی استراتژی ها و برنامه های دولتی در ازبکستان و همچنین مطالعه عمیق تر مدل ازبکستانی کاهش فقر را به منظور بررسی کردند. برای انتشار بیشتر تجربیات به دست آمده در کشورهای در حال توسعه.