تعهد رسانه ها برای کمک به ایجاد جامعه ای با سرنوشت مشترک چین – آسیای مرکزی – اخبار تاجیکستان

رهبران رسانه‌ها و نمایندگان چین و پنج کشور آسیای مرکزی روز سه‌شنبه 23 مه در مجمع خبرگزاری‌های چین-آسیای مرکزی در پکن شرکت کردند، جایی که آنها بحث‌های عمیقی را برگزار کردند و به اجماع گسترده در مورد تقویت همکاری رسانه‌ای برای ترویج تشکیل جامعه دست یافتند. سرنوشت مشترک چین و آسیای مرکزی

مجمع خبرگزاری های چین و آسیای مرکزی که یکی از دستاوردهای اجلاس اخیر چین و آسیای مرکزی است، توسط خبرگزاری چینی شین هوا راه اندازی و سازماندهی شد.

این مجمع با حضور سران و نمایندگان رسانه های پنج کشور آسیای میانه به نام NJSC “تلرادیو مجتمع ریاست جمهوری قزاقستان”، خبرگزاری ملی قرقیزستان “کابار”، خبرگزاری ملی تاجیکستان “خاور” برگزار شد. , خبرگزاری MEDIA TURKMEN و خبرگزاری ملی ازبکستان .

فو هوا، مدیر عامل خبرگزاری شین هوا، طی سخنانی در این فروم، گفت که این اجلاس بستر جدیدی را برای همکاری بین چین و آسیای مرکزی ایجاد کرد و چشم اندازهای جدیدی را به وجود آورد که به نوبه خود در تاریخ چین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توسعه روابط چین و آسیای مرکزی

روابط چین و کشورهای آسیای مرکزی وارد دوره جدیدی می شود و همکاری رسانه ای بین شش کشور با فرصت های جدیدی روبرو می شود.

به گفته وی، خبرگزاری شین هوا مایل به همکاری با خبرگزاری های آسیای مرکزی و سایر رسانه ها برای گسترش مبادلات، تعمیق همکاری، تقویت درک متقابل، تعمیق اعتماد متقابل، تقویت بیشتر شتاب پوشش خبری در زمینه های مختلف و در نتیجه دادن انگیزه جدید است. به توسعه روابط بین چین و چین، کشورهای آسیای مرکزی و همچنین تامین انرژی مثبت برای تحریک مبادلات و غنی سازی متقابل بین تمدن های مختلف و تضمین صلح و توسعه در سراسر جهان.

شرکت کنندگان خارجی مجمع از نشست چین و آسیای مرکزی بسیار قدردانی کردند. تلهگن آبیشف، معاون مدیر کل NJSC “تلرادیو مجتمع ریاست جمهوری قزاقستان” خاطرنشان کرد که این اجلاس فصل جدیدی را در همکاری بین کشورهای آسیای مرکزی و چین باز کرد.

به گفته مدربیک شرمتالیف، مدیر آژانس اطلاعات ملی قرقیزستان کابار، مقیاس پروژه ها و تصمیماتی که در اجلاس اخیر سران کشورها تصویب شد، حامل جدیدی از همکاری جامع و عمیق است.

در چارچوب این انجمن، ارائه نسخه روسی زبان گزارش «رمز توسعه در مسیر یک قدرت مدرن – ویژگی‌های بارز عصر و ارزش عملی ایده‌های شی جین پینگ در اقتصاد» برای مخاطبان کشورهای آسیای میانه و همچنین مراسم انتشار نسخه تصویری گزارش مرکز تحلیلی.

لو یانسونگ، سردبیر نشریه، گفت که بخش مهمی از ایده های شی جین پینگ در مورد سوسیالیسم با ویژگی های چینی برای دوره جدید، ایده های شی جین پینگ در مورد اقتصاد توسط تلاش های بی وقفه حزب کمونیست چین برای کشف مسیر توسعه اقتصادی سوسیالیستی شکل گرفته است. خبرگزاری شین هوا

لو یانسونگ گفت که ایده های شی جین پینگ در مورد اقتصاد کلید درک نظریه و عمل مدرنیزاسیون چین است و افزود که انتشار نسخه روسی این گزارش تفسیر معتبری برای درک بیشتر این ایده ها ارائه می دهد.

بکوردی امانساریف، مدیر کل خبرگزاری MEDIA TURKMEN گفت: این گزارش به ما امکان می دهد تا ماهیت ایده های شی جین پینگ در مورد اقتصاد را که علمی و دوراندیشانه است، درک کنیم.

سبحیدین شمس الدین زودا، مدیر خبرگزاری ملی خوور تاجیکستان، گفت که این گزارش به او کمک می کند تا ایده های شی جین پینگ در مورد اقتصاد را بهتر درک کند، تجربه توسعه چین را مطالعه کند و آن را در توسعه کشورش به کار گیرد.

ابتکار یک کمربند و یک جاده نیز توسط شرکت کنندگان در مجمع مورد توجه قرار گرفت زیرا امسال ده سال از آغاز این طرح، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ می گذرد.

آنها معتقدند که در یک دهه گذشته، این ابتکار فرصت های جدیدی را برای توسعه کشورهای جهان از جمله چین و کشورهای آسیای مرکزی ایجاد کرده است. با ادامه پیشرفت ساخت کمربند و جاده، نیاز کشورهای مختلف به اطلاعات اقتصادی بیشتر و بیشتر آشکار می شود.

مدیرکل خبرگزاری ملی ازبکستان عبدالوسایت کوچیموف گفت: چین در چارچوب پروژه کمربند و جاده، کشورها و مردم را متحد می کند، روابط اقتصادی را تقویت می کند، شغل ایجاد می کند و سود به همراه دارد.

در ژوئن 2019، خبرگزاری شین هوا تأسیس شبکه تبادل اطلاعات اقتصادی کمربند و جاده را آغاز کرد. طی سال های گذشته، این شبکه که توسط شین هوا و شرکای آن در داخل و خارج از کشور ایجاد شده است، اطلاعات اقتصادی را در اختیار دولت ها و شرکت های کشورهای مختلف در مسیر کمربند و جاده قرار داده است.

در طول این مجمع، رسانه های شرکت کننده از قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به شبکه تبادل اطلاعات اقتصادی کمربند و جاده پیوستند و تعداد کل اعضا را به 53 رساندند. خبرگزاری ملی قرقیزستان کبار یکی از بنیانگذاران این شبکه است.

تی. آبیشف خاطرنشان کرد که کشورهای بیشتری و سازمان های بین المللی در حال پیوستن به کمربند و جاده هستند. در این زمینه، ایده ایجاد بستر واحد برای تبادل اطلاعات در موضوعات اقتصادی کاملاً منطقی و به موقع به نظر می رسد.

همچنین در این مجمع بین رسانه های شرکت کننده در آن اتفاق نظر حاصل شد که آمادگی خود را برای تقویت بیشتر همکاری ها، افزایش سطح تعامل، ایجاد قالب ها و پروژه های جدید و دستیابی به نتایج مشترک اعلام کردند.