تنباکو سالانه 8 میلیون نفر را می کشد: سازمان جهانی بهداشت از یارانه دادن به تولید خود می خواهد – تاجیکستان نیوز

سالانه 8 میلیون نفر به دلایل مرتبط با دخانیات جان خود را از دست می دهند. همزمان، دولت‌ها در سراسر جهان به یارانه دادن به تولید تنباکو ادامه می‌دهند. این در آستانه روز جهانی بدون دخانیات، که در 31 مه جشن گرفته می شود، توسط تدروس گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام شد. او از مقامات کشورها خواست تا از کشت محصولات سالم که غذای میلیون ها نفر را تامین می کند، حمایت کنند.

روز جمعه، سازمان جهانی بهداشت گزارشی با عنوان «غذا بکارید، نه تنباکو». به ویژه، صنعت تنباکو را افشا می کند، که منافع کشاورزان تنباکو را از طریق گروه های جلویی لابی می کند، کشاورزان را در “بردگی بدهی” نگه می دارد، کشت تنباکو را ترویج می کند و مزایای اقتصادی آن را اغراق می کند.

به گفته کارشناسان WHO، تنباکو نه تنها به مصرف کنندگان آسیب می رساند. فرآیندهای مرتبط با تولید آن منجر به بیماری هایی در خود کشاورزان می شود، از جمله بیماری مزمن ریوی و مسمومیت با نیکوتین (همچنین به عنوان “بیماری تنباکو سبز” شناخته می شود). در عین حال، بیش از یک میلیون کودک در سراسر جهان در صنعت تنباکو کار می کنند.

از هر چهار کشاورز تنباکو، یک نفر از بیماری تنباکو سبز رنج می برد. این بیماری در نتیجه جذب نیکوتین از طریق پوست در طی فرآوری برگ‌های تنباکو ایجاد می‌شود و سپس در سراسر بدن پخش می‌شود. در گزارش WHO آمده است که برخی از علائم شامل استفراغ رفلکس، سرگیجه، سردرد، درد شکم و تنگی نفس است که به طور متوسط ​​یک تا سه روز طول می کشد.

دکتر تدروس گفت: «با انتخاب رشد غذا به جای تنباکو، سلامتی، حفظ اکوسیستم ها و بهبود امنیت غذایی را برای همه در اولویت قرار می دهیم.

وی یادآور شد که بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان با ناامنی شدید غذایی روبرو هستند. با این حال، بیش از 3 میلیون هکتار زمین در بیش از 120 کشور برای کشت تنباکو استفاده می شود – حتی در کشورهایی که مردم در آن از گرسنگی می میرند.

تا پیش از این تصور می شد که تولید تنباکو به طور عمده مشکلی برای آسیا و آمریکای جنوبی بوده است. برزیل، چین و هند 55 درصد از صنعت دخانیات جهان را تشکیل می دهند.

تنباکو در انبار در مالاوی

تنباکو در انبار در مالاوی

بر اساس گزارش WHO، شرکت‌های دخانیات اخیراً فرصت‌های تولید در آفریقا را نیز مورد بررسی قرار داده‌اند. بنابراین، از سال 2005، مساحت زمین های کشاورزی که در آن تنباکو کشت می شود تقریباً 20 درصد در قاره آفریقا افزایش یافته است، در حالی که در کل جهان بیش از 15 درصد کاهش یافته است.

یونان، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، صربستان و ترکیه از جمله پیشروان در رشد محصولات تنباکو در منطقه اروپایی سازمان بهداشت جهانی هستند.

WHO، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و برنامه جهانی غذا (WFP) از ابتکاری حمایت می کنند که 5000 کشاورز در کنیا و زامبیا را قادر می سازد به تولید مواد غذایی روی آورند.

هر ساله در 31 می، WHO و شرکای آن روز جهانی بدون دخانیات را جشن می گیرند و توجه را به مشکلات مرتبط با مصرف دخانیات و سیاست های موثر برای مبارزه با این پدیده جلب می کنند.

WHO همچنین جوایز سالانه ای را به کسانی که در زمینه کنترل دخانیات پیشرفت کرده اند اهدا می کند. برنده امسال رابی چاچا، یک کارآفرین کنیایی، اسپرینا بود که از لوبیا به لوبیا تبدیل شد و به صدها کشاورز دیگر آموزش داد که چگونه این انتقال را انجام دهند.