جزئیات شورای مرمت را فاش کرد که از دادن “تثلیث” به کلیسای ارتدکس روسیه خودداری کرد.

حتی اگر نتوانید مقدسین را تحمل کنید

وقایع پیرامون «ترینیتی» افسانه ای به طور فزاینده ای یادآور یک درام اکشن است. درست در روزی که تصمیم رئیس جمهور برای اهدای نماد به کلیسا مشخص شد (ابتدا به کلیسای جامع مسیح منجی به مدت یک سال و سپس برای همیشه به Trinity-Sergius Lavra)، یک شورای مرمت گسترده در ترتیاکوف برگزار شد. آلبوم عکس. با تنش گذشت – کشیش لئونید کالینین از کلیسای ارتدکس روسیه در آن شرکت کرد که بازجویی یکنواخت را برای ترمیم کنندگان ترتیب داد. و با این حال تصمیم شورا به اتفاق آرا بود: تا زمانی که “تثلیث” به وضعیت باثباتی نرسد (و پس از سفر یک سال پیش ، “سلامت” او به طرز محسوسی بدتر شده است) ، نمی توان او را به جایی برد. النا پرونیچوا، مدیر گالری دولتی ترتیاکوف، گفت: “این نماد باید در کوتاه مدت در حالت استراحت باشد.” و اکنون در این موقعیت باقی مانده است. و نکته اصلی نتیجه گیری “در مورد نیاز فوری به ایجاد فهرستی از بناهای تاریخی میراث فرهنگی ملی بود که در میان آنها نماد تثلیث مقدس باید وجود داشته باشد که حرکت آن از مجموعه های موزه ها باید ممنوع شود.”

شورای مرمت گسترده با گزارش مفصلی از وضعیت فعلی بنای تاریخی قرن پانزدهم و تغییرات آن در طول سال آغاز شد. پس از اقامت در کلیسای جامع ترینیتی از 16 ژوئیه تا 19 ژوئیه، این نماد به گالری ترتیاکوف بازگشت و تحت نظر قرار گرفت. تا پایان ماه اوت، اعلام شد که 61 بخش جدید از لایه‌های عقب مانده گیسو و رنگ به مشکلات مزمن موجود اضافه شد که پنج مورد از آنها نیاز به تقویت فوری داشتند. اقدامات اضطراری لازم دو بار – در ماه اوت و دسامبر – انجام شد. با این حال، مشکلات جدیدی به وجود آمد: «10 باقی مانده تازه تشکیل شده دیگر از gesso با یک لایه رنگ آشکار شد. 5 مورد از آنها نیاز به تقویت بازسازی فوری دارند. ترک در امتداد محل اتصال سمت راست تخته های پایه روی تصویر صورت و شکل فرشته سمت راست افزایش یافته است.

به یاد بیاورید که شکاف قدیمی و یکی از خطرناک ترین مشکلات این بنای تاریخی است. طول این ترک بیش از یک متر است. در این مکان، تابلوهایی که آیکون روی آنها نوشته شده است به خوبی جا نمی شوند، متحرک هستند. در طول سال گذشته، فاصله بین آنها – در یکی از مناطق کنترل – 10 میلی متر، در دیگری – 5 میلی متر افزایش یافته است. بر این اساس، بوم و رنگ اطراف ترک بیشتر و بیشتر دور می شوند. آخرین بررسی های دقیق با استفاده از اسکن سه بعدی و عکاسی ماکرو انجام شد که امکان رفع نواحی مشکل را با حداکثر دقت فراهم می کند. و با وجود استحکامات مکان‌های خطرناک در ماه اوت و سپس در دسامبر، وضعیت نماد رو به وخامت است.

پس از این گزارش، نماینده کلیسای ارتدکس روسیه، کشیش لئونید کالینین، با مرمت کنندگان – نه تنها یک کشیش، بلکه یک مجسمه ساز (برادرزاده یوگنی وچتیچ و پسر هنرمندان) و بسیاری از آنها وارد گفتگو شد. مهمتر از همه، رئیس شورای تخصصی هنر، معماری و مرمت کلیسا. پدر لئونید با هجوم پرسید: “چه کسی مسئول حمل نماد بود؟ آیا پایداری آن در حین حمل و نقل تضمین شد؟ و آیا هنگام انتقال نماد به کشتی جدید قوانین لازم رعایت شده است؟ همه این مسائل مورد توجه عموم نیز هست، زیرا اگر حمل و نقل و نمایشگاه تابستان سال گذشته با رعایت تمام قوانین انجام می شد، می توان از عواقبی که حیات حرم را تهدید می کند جلوگیری کرد.

ترمیم کننده ها در محل کار عکس: گالری دولتی ترتیاکوف







معنای پاسخ های سرپرست اصلی گالری ایالتی ترتیاکوف، تاتیانا گورودکووا، چیزی شبیه به این بود: آنها در شرایطی که در آن قرار داشتند، آنچه را که می توانستند انجام دادند. یعنی: حمل و نقل توسط یک شرکت تخصصی انجام شده است که نماد را در جعبه واریو قرار داده است که از لرزش محافظت می کند و آب و هوا را حفظ می کند. و به نوبه خود در کادر دیگری قرار داده شد تا نماد به صورت عمودی حرکت کند. در کلیسای جامع تثلیث، این نماد در یک ویترین “با به اصطلاح آب و هوای منفعل” به نمایش گذاشته شد. اما دروازه بان اعتراف کرد: «این یک کپسول آب و هوا نبود. و همچنین احتمالاً لحظه ای که نماد (با وزن 25 کیلوگرم) از جعبه ها خارج شده و به ویترین چسبانده شده است تأثیر داشته است. در حین باز کردن بسته بندی، افراد زیادی حضور داشتند، به این معنی که همه آنها بر دما و رطوبت تأثیر گذاشتند، که در کلیسای جامع با آنچه که ترینیتی شکننده نیاز دارد مطابقت ندارد.

“چه کسی شخصا مسئول این است؟” – به دنبال سوال کشیش. سر بخش هنر قدیمی روسیه النا سانکووا پاسخ داد: “ما به ولادیکا توماس (اسقف سرگیف پوساد. – Auth.) گفتیم که در حال حاضر شرایط مناسبی در موزه های کشور وجود ندارد و تجهیزات مناسبی وجود ندارد که بتواند نماد را از چنین مواردی محافظت کند. حمل و نقل.” نمایندگان راه آهن روسیه که برای ما ناشناخته بودند حضور داشتند و به ما گفتند که ما از فناوری ها چیزی نمی فهمیم و چنین فناوری هایی وجود دارد.

در ماده خشک چیست؟ این نماد یک سال پیش با وجود همه التماس‌ها و اعتراض‌های مرمت‌کنندگان و متصدیان برداشته شد و حالا آنها قصد دارند این تجربه را تکرار کنند. پدر لئونید در نهایت اظهار داشت که لازم است “تصمیماتی اتخاذ شود که هم برای جامعه و هم برای کلیسا و به ویژه برای زیارتگاه هایی که زنده مانده اند و باید قرن ها زنده بمانند واقعاً مفید باشد.” یعنی در کنار خبرگان قرار گرفت. اما، به نظر می رسد، او نمی تواند تمام خطر تصمیم برای انتقال تثلیث را به رهبری خود منتقل کند. ظاهراً یک سال است که کپسول آب و هوای لازم ساخته نشده است. النا پرونیچوا نیز در کنار متخصصان است و سعی می کند حداقل حذف نماد را به تعویق بیندازد – تا زمانی که ویترین لازم وجود داشته باشد، اسنادی که با قانون مطابقت دارند. در واقع، طبق قانون “در مورد صندوق موزه فدراسیون روسیه”، یک نمایشگاه موزه نمی تواند به مالکیت کلیسا تبدیل شود.

تا 4 ژوئن ، همانطور که پدرسالار می خواست ، بعید است “ترینیتی” دیوارهای گالری ترتیاکوف را ترک کند – تا این زمان آنها برای حل مسائل مطرح شده در بالا وقت نخواهند داشت. و شاید تأخیر نقش خود را ایفا کند و چه کسی باید نتیجه‌گیری شورای مرمت را بخواند، که اصلی‌ترین آن یک موضوع اهمیت ملی است: ایجاد فهرستی از بناهای میراث فرهنگی ملی، که حرکت آن از مجموعه‌های موزه است. باید ممنوع شود. انتشار صورتجلسه ی RPC اکنون آخرین فریاد با فراخوانی است که دوباره فکر کنیم و آن طور که باید و نه مثل همیشه به موضوع نزدیک شویم. شاید اینجا کار نکند. یک بنای باستانی ممکن است از این حرکت جان سالم به در نبرد.

منتشر شده در روزنامه “Moskovsky Komsomolets” شماره 29036 مورخ 25 می 2023

تیتر روزنامه:
مقدسین را بیرون نکشید!