دانشمندان جوان کشورهای آسیای مرکزی با تاثیر تغییرات آب و هوایی در حوضه رودخانه آمودریا آشنا شدند – اخبار تاجیکستان

این سفر که در آن متخصصان و دانشمندان جوان از کشورهای آسیای مرکزی با نتایج تأثیر تغییرات آب و هوایی در حوضه رودخانه آمودریا آشنا شدند، روز گذشته در تاجیکستان با موفقیت به پایان رسید. این را کمیته اجرایی صندوق بین المللی نجات دریای آرال گزارش داده است.

اعضای اکسپدیشن با شروع از کف خشک و مناطق مزرعه جنگلی دریای آرال، از سایت های مهم انرژی آب، محیطی و طبیعی حفاظت شده کشورهای آسیای مرکزی (ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان) بازدید کردند.

آنها بیش از 3500 کیلومتر سفر کردند و از دریای غربی، BWO (سازمان مدیریت آب حوضه) “Amudarya” در شهر Urgench، کانال ماشین آمو-بخارا، و همچنین نیروگاه برق آبی روگون، مخزن نورک، بازدید کردند. حفاظتگاه طبیعی دولتی “تیگروایا بالکا” و اشیاء دیگر.

این اکسپدیشن توسط کمیته اجرایی صندوق بین المللی برای نجات دریای آرال با حمایت پروژه آب و محیط زیست منطقه ای USAID سازماندهی شد و با هدف افزایش آگاهی متخصصان جوان در آسیای مرکزی در مورد مدیریت آب و توزیع آب در منطقه برگزار شد. .

به عنوان بخشی از این سفر، شرکت کنندگان نه تنها از تأسیسات آب-انرژی و محیط زیست، بلکه از شهرها و روستاهای مختلف بازدید کردند و در آنجا با آداب و سنن محلی آسیای مرکزی آشنا شدند.

به شرکت کنندگان فرصت داده شد تا با روش ها و اقدامات انجام شده برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش پیامدهای آن در منطقه و همچنین استفاده بهینه از منابع آبی و ارتقای همکاری و تعامل بین المللی آشنا شوند.

به عنوان بخشی از این اکسپدیشن، شرکت کنندگان در کنفرانسی به مناسبت روز رودخانه آمودریا که در شهر نورک جمهوری تاجیکستان برگزار شد، شرکت کردند. این کنفرانس با هدف برجسته کردن نقش و اهمیت رودخانه و تأثیر آن بر زندگی مردم ساکن در منطقه برگزار شد. بر لزوم همکاری نزدیکتر بین ذینفعان مختلف در زمینه مدیریت و حفاظت از منابع آب در منطقه تاکید شد.

این اکسپدیشن 12 روز به طول انجامید و با یک میز گرد در دوشنبه به پایان رسید، جایی که هر یک از اعضای اکسپدیشن این فرصت را داشتند که برداشت های خود را به اشتراک بگذارند.