در دونتسک، آنها به ایده برپایی بنای یادبود سرگئی پروکوفیف بازگشتند

چه خواهد بود، ساکنان جمهوری تصمیم خواهند گرفت

23 آوریل مصادف با 132 سالگرد تولد سرگئی پروکوفیف است – تاریخ دور نیست، اما در دونباس، جایی که آهنگساز متولد شد، آنها نتوانستند او را به یاد آورند. در این روز بازیگری وزیر فرهنگ DPR دوباره ایده “فراموش شده” را برای برپایی بنای یادبود برای هموطن مشهور در دونتسک بیان کرد. قابل توجه است که در دولت قبلی، با وجود “فرقه پروکوفیف” محلی، این کار هرگز انجام نشد.

روزنامه های دونتسک در سال 2011 خوش بینانه نوشتند: «امسال، تا اوت، دو بنای یادبود پروکوفیف در شهر ظاهر می شود.

اما نه در آن زمان و نه در سال 2014 ، هنگامی که آنها قصد داشتند همزمان دو سرگئیف – پروکوفیف و یسنین – را در برنز جاودانه کنند – موضوع فراتر از اعلامیه ها پیش نرفت.

به عنوان تسلیت، فرودگاه بین المللی جدید دونتسک که برای یورو 2012 ساخته شده است، به نام آهنگساز نامگذاری شد و یک پرتره با ارتفاع سه نفر در ساختمان نصب شد. اما در نتیجه نبرد بین شبه‌نظامیان و ارتش اوکراین، خرابه‌هایی از فرودگاه و روستای کراسنوئه (Sontsovka)، جایی که او متولد شد، جایی که موزه در آن کار می‌کرد و پروکوفیف برنزی به طرز چشمگیری روی یک نیمکت نشسته بود، باقی ماند. تحت کنترل کیف قرار گرفت. و مردم دونتسک تقریباً چیزی نداشتند – فقط موسیقی و نام.

الکساندر پارتسکی، مدیر فیلارمونیک جمهوری خواه دونتسک می گوید:

– ارکستر و سالن کنسرت ما نام سرگئی پروکوفیف را دارد. و در سال 2016، کالج موسیقی دونتسک (اکنون یک کالج) به نام او برای 125 سالگرد نامگذاری شد.

– به دلایل واضح، نمی توانید از روستای کراسنویه بازدید کنید، زیرا تحت کنترل اوکراین است. و آخرین باری که موفق به بازدید از میهن کوچک سرگئی سرگئیویچ شدید چه زمانی بود؟

– در سال 2012 که موزه پس از یک تعمیر اساسی افتتاح شد. سپس برنامه کنسرت ویژه ای از آثار مجلسی ساختیم. دو آهنگ آوازی او را نیز اجرا کردم – تنظیم ترانه های محلی. امروزه این موزه تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین است و در حال خراب شدن است.

– تا چه اندازه در کارنامه فیلارمونیک «پروکوفیوسانتریسم» را احساس می کنید؟

– کارنامه ما گسترده و متنوع است، اما البته تا حدودی روی موسیقی همشهری تاکید شده است. در طول سال ها، چندین هنرمند و گروه فیلارمونیک به دلیل محبوبیت میراث این نوازنده جایزه پروکوفیف را دریافت کردند.

رپرتوار ارکستر سمفونیک آکادمیک دونتسک به نام سرگئی پروکوفیف تقریباً همه آثار سمفونیک شناخته شده را شامل می شود. ارکستر امسال نودمین سالگرد خود را جشن می گیرد و از جمله موسیقی پروکوفیف را در تور بزرگ روسیه (12 شهر) اجرا می کند. پیانیست افسانه ای والنتینا لیسیتسا در این تور شرکت خواهد کرد. او سولیست سومین کنسرتو پیانوی پروکوفیف خواهد بود. این کنسرتو پیانو مورد علاقه من است. من سوئیت سکایی او را نیز خاص می دانم: قدرت، رنگ، طیف وسیعی از وسایل بیان. به نظر من سوئیت سکایی حاوی کل تاریخ سرزمین رنج کشیده، اما همیشه پیروز ما است.

در این نقطه از نقشه دونتسک یک بنای تاریخی جدید وجود خواهد داشت. عکس: لئونید سمچنکوف







– به ما بگویید، پرتره در فرودگاه چگونه بود؟ آیا او با «ژیگانتومانیا» ضربه زد یا چیز دیگری؟

– نه تنها یک پرتره، بلکه یک خط موسیقی از موفقیت واقعی پروکوفیف – “رقص شوالیه ها” از باله “رومئو و ژولیت” وجود داشت. من در تاریخ بسیار کوتاهش توانسته ام چندین بار از فرودگاه جدید استفاده کنم. کل جامعه موسیقی بسیار مفتخر بودند که دروازه های هوایی دونتسک به نام این موسیقیدان بزرگ نامگذاری شده است. و البته تخریب فرودگاه زیبا که یادگاری از نابغه موسیقی هم بود، یک تراژدی است…

– از آنجایی که ما در مورد بنای تاریخی صحبت می کنیم، آیا جزئیاتی وجود دارد: کجا نصب می شود؟

مکان از مدت ها قبل مشخص شده است. سمت راست ورودی اصلی فیلارمونیک. فقط نزدیکی به فروشگاه تا حدودی طرح بهبود را نقض می کند – اما اینها جزئیات هستند.

– و در مورد پروژه تصویر مجسمه سازی آینده چه چیزی شناخته شده است؟

– می دانم که پروژه ای از لئونید سمچنکوف، مدیر بخش توسعه سرزمینی وزارت ساخت و ساز DPR وجود دارد. بر اساس ایده دیگری، نصب یک نسخه از بنای یادبود هفت سال پیش در مسکو در کامرگرسکی لین به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شد.

اینکه آیا پروکوفیف دونتسک “مثل” پروکوفیف مسکو خواهد بود یا خیر، باید مشخص شود. «MK» در این باره اظهار نظر رسمی را از بازیگری دریافت کرد. وزیر فرهنگ میخائیل ژلتیاکوف.

وی گفت: “با حمایت انجمن تاریخی نظامی روسیه در DPR، قرار است بنای یادبودی برای پروکوفیف ایجاد شود. وزارت ما برای برگزاری مسابقه ای برنامه ریزی کرده است که هدف آن تعیین بهترین راه حل هنری و انتخاب برنده – نویسنده توسعه و اجرای پروژه آینده است. ترکیب باید به طور ارگانیک با مفهوم محوطه سازی قلمرو انتخاب شده برای نصب آن مطابقت داشته باشد. انتخاب بهترین پروژه با رای ساکنان جمهوری تعیین خواهد شد.»