در طی نیم قرن گذشته حدود 2 میلیون نفر بر اثر حوادث شدید آب و هوایی جان خود را از دست داده اند – اخبار تاجیکستان

طی 50 سال گذشته، رویدادهای شدید آب و هوایی باعث مرگ 2 میلیون نفر و خسارت اقتصادی بیش از 4 میلیارد دلار شده است. به گزارش آناتولی با اشاره به سازمان ملل، اینها توسط کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی ارائه شده است.

بین سال‌های 1970 تا 2021، طبق گزارش WMO، حدود 12000 بلای طبیعی رخ داده است.

نتایج این مطالعه جدید روز دوشنبه 22 می، روز افتتاحیه کنگره جهانی هواشناسی که تا 2 ژوئن در ژنو ادامه خواهد داشت، منتشر شد. شرکت کنندگان آن طرحی را برای توسعه انعطاف پذیری کشورها در برابر پیامدهای اجتماعی-اقتصادی ناشی از آب و هوا، آب و هوا و رویدادهای هیدرولوژیکی برای سال های 2024-2027 اتخاذ خواهند کرد.

هواشناسان می گویند کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب را در نیم قرن گذشته داشته اند و 90 درصد مرگ و میرهای شدید ناشی از آب و هوا و 60 درصد از خسارات اقتصادی را به خود اختصاص داده اند.

در عین حال، در کشورهای کمتر توسعه یافته و کشورهای جزیره ای کوچک، زیان ها به طور نامتناسبی نسبت به تولید ناخالص داخلی بالا بود.

پتری تالاس، دبیر کل WMO گفت: «متاسفانه آسیب پذیرترین جوامع بیشترین خطرات آب و هوا، آب و هوا و آب را تحمل می کنند.

طبق گزارش WMO، در نیم قرن گذشته، بلایای طبیعی در برخی موارد منجر به خسارات اقتصادی تا 30 درصد تولید ناخالص داخلی در کشورهای کمتر توسعه یافته شده است.

در ایالت‌های جزیره‌ای کوچک، از هر پنج بلایای طبیعی، یک مورد منجر به از دست دادن بیش از پنج درصد تولید ناخالص داخلی می‌شود و برخی بلایای طبیعی کل تولید ناخالص داخلی یک کشور را از بین می‌برند.

آسیا بیشترین تعداد مرگ و میر را در 50 سال گذشته به دلیل حوادث آب و هوایی شدید و آب و هوا داشته است. حدود یک میلیون نفر در آنجا جان باختند که بیش از نیمی از آنها فقط در بنگلادش بودند.

در نیم قرن گذشته 733585 مورد مرگ ناشی از بلایا در آفریقا ثبت شده است که 95 درصد آن به دلیل خشکسالی بوده است.