در فصل جدید سریال “طبق قانون جنگ” نادرستی های زیادی پیدا شد

اتفاقات فصل ششم «طبق قوانین جنگ» قهرمانان سریال را به ابتدای جنگ باز می گرداند. با همه نشانه ها، این یک پیش درآمد است که احتمالاً نیاز آن تنها با این واقعیت توضیح داده می شود که در آستانه تعطیلات ماه مه، انجام بدون تولید این ژانر غیرممکن است.

پایان فصل پنجم توسط بسیاری به درستی به عنوان یک نقطه گسترده و حتی دراماتیک در تاریخ پروژه درک شد. جنگ تمام شد، روکوتوف درگذشت، به این معنی که ادامه اکشن بدون یکی از کاریزماتیک ترین شخصیت ها به سختی امکان پذیر است. ملاحظات دیگری نیز وجود داشت که سازندگان سریال باید به آن ها می پرداختند. حتی طرفداران فیلم، بدون تأسف، متوجه شدند که در فصل پنجم به نظر می رسید فتیله اکشن پیچ خورده است و خستگی آشکاری در همه چیزهایی که روی صفحه اتفاق می افتاد وجود داشت. و این بدان معناست که واقعاً زمان گره زدن فرا رسیده است.

با این حال، وقتی صحبت از محصولات تلویزیونی با ماهیت استراتژیک به میان می آید، منطق مخاطب و همچنین نظرات منتقدان سینما اهمیت تعیین کننده ای ندارند. در تاریخ‌های خاصی، ما به فیلم‌های خاصی نیاز داریم و این دقیقاً زمانی است که تهیه‌کنندگان باید به آن سلام کنند و این کار را انجام دهند.

در نتیجه این سریال که چندان مورد انتظار نبود فصل دیگری داشت که در آن شخصیت ها پنج سال جوان تر شدند. این بار داستان در نوامبر 1941 در روستوف اتفاق می افتد. کارمندان دفتر دادستانی نظامی، الگینا (اکاترینا کلیمووا) و میرسکی (ماکسیم دروزد)، در جریان بررسی چندین جنایت پیچیده، با خرابکاران آموزش دیده مواجه می شوند.

مزیت مشخص سریال های چند فصلی این است که بینندگان در فضایی آشنا و راحت غوطه ور می شوند. آنها کاراکترها را می شناسند، می دانند که از آنها چه انتظاری داشته باشند، و لازم نیست خیلی سخت کار کنند تا بفهمند چه اتفاقی روی صفحه می افتد. و بلافاصله می توانید سطح خاصی از کیفیت را تصور کنید.

کاملاً بدیهی است که کلیمووا در فصل ششم این پروژه می تواند به وضوح یک ملودرام را بازی کند که بدون آن سینمای تاریخی برای ما به سادگی غیرممکن است. به سختی می توان به توانایی ماکسیم دروزد برای جا افتادن کامل در داستان پلیسی شک کرد. و البته، الکساندر پانکراتوف-چرنی و جذابیت او از یک بازیگر قدیمی دوباره شانس تبدیل شدن به علامت تجاری پروژه را دارند.

این در نوع خود خنده دار است که معایب سریال نیز آشنا شده و فصل به فصل می گذرد. “به نظر می رسد کلیمووا به تازگی از یک سالن زیبایی آمده است ، اما طبق طرح ، به نظر می رسد جنگی در جریان است …” – تماشاگران اول از همه ناله می کنند. طرد شدن زنان، شاید، اغلب نه چندان ناشی از منطق که ناشی از احساسات است، اما در این مورد، چنین اظهاراتی، به طور کلی، مورد توجه است. سرزنش بازیگر زن برای اینکه می‌خواهد در قاب یک زیبایی باشد، عجیب است، اما اگر قهرمان زیبای داستان شبانه روز افراد شرور را می‌گیرد، هر ظاهر او با مدل موی عالی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. از نظر بصری، Under the Laws of War اغلب شبیه نوعی نقاشی رنگ روغن شیرین است و این رویکرد همیشه با فضای ناراحت کننده آغاز جنگ به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از طرح مطابقت ندارد.

اما اگر فضای آزاردهنده تا حد زیادی موفق باشد، با خط کلی ملودراماتیک همه چیز دشوارتر است. الگینا و روکوتوف برای چندین فصل تحقیقاتی را انجام دادند و روابط شخصی را بسیار روان برقرار کردند. می توان گفت که اکاترینا کلیمووا و اوگنی ولوونکو زوج فیلم خوبی بودند ، اما اکنون روکوتوف ناپدید می شود و بلافاصله مشخص می شود که شخصیت و بازیگر چقدر برای فیلم مهم بوده اند. البته برای غیبت روکوتوف از روستوف در سال 1941 توضیحات سناریویی قابل درک وجود دارد، اما با قضاوت بر اساس پاسخ‌ها، این کار را برای عموم آسان‌تر نمی‌کند. تماشاگران خشمگین شکایت می کنند: “اگر دنباله ای را فیلمبرداری کنند بهتر است، زیرا پس از جنگ، الاگین و روکوتوف بازمانده مجرمان را می گیرند و فرزندان خود را بزرگ می کنند.”

برخی از افراد عاشق عاشقانه نیستند. احتمالاً می‌توان انبوهی از خشم در مورد لباس نظامی نه چندان صحیح و سردرگمی با خیابان‌های روستوف را انتظار داشت. نمی دانم آیا این شانس وجود دارد که ما بالاخره پروژه ای داشته باشیم که طرفداران انواع خرده های تاریخی را کاملاً راضی کند؟ اگر ظاهر شود، روز سیاهی برای بسیاری از منتقدان خواهد بود – آنها به سادگی از دلیلی برای خشم درست محروم خواهند شد و الهام کشته خواهند شد.

شاید مشکل اصلی «طبق قوانین جنگ» سریال «خرابکار» باشد. به نظر می رسد که هر دو کارآگاه نظامی هستند، اما تماشای «خرابکار» با ترس دائمی از دست دادن چیزی همراه است. در مورد Under the Laws of War، گاهی اوقات تمایل به عدم دیدن برخی از قسمت ها به دلیل نحوه نگارش و پخش آنها وجود دارد.

بیش از یک بار متوجه شده است که بهتر است سریال در اوج محبوبیت به پایان برسد. با این حال، در دنیایی که تولیدکنندگان حکومت می کنند، به ندرت این اتفاق می افتد. در ابتدا سعی می کنند ایده را تا آخرین قطره بیرون بیاورند و تنها بعد آن را دور می اندازند. در فصل ششم «By the Law of War» هنوز چیزی هست که مخاطب به خاطر آن این سریال را دوست دارد. اما برای اینکه به زیبایی آن را ترک کنید، هنوز باید دنباله ای دیدنی تری بگیرید.

منتشر شده در روزنامه “Moskovsky Komsomolets” شماره 29022 مورخ 3 مه 2023

تیتر روزنامه:
فیلم ابرقهرمانی