سازمان ملل: سیستم های کشاورزی و غذایی باید برای زنان کار کند – تاجیکستان نیوز

کاهش نابرابری های جنسیتی در صنایع کشاورزی و غذایی به تزریق یک تریلیون دلار به اقتصاد جهانی و بهبود وضعیت تغذیه 45 میلیون نفر کمک می کند. به گزارش سرویس مطبوعاتی سازمان ملل، این در گزارش جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) آمده است.

کو دونگیو، مدیر کل فائو، گفت: «اگر به نابرابری جنسیتی که در سیستم‌های کشاورزی-غذایی نفوذ کرده و زنان را توانمند می‌کند، بپردازیم، جهان می‌تواند یک جهش بزرگ به جلو در پایان دادن به فقر و گرسنگی انجام دهد.»

برای اولین بار از سال 2010، فائو گزارش وضعیت زنان در کشاورزی و سیستم های غذایی را منتشر کرده است که اطلاعاتی را نه تنها برای بخش کشاورزی، بلکه برای سیستم های کشاورزی-غذایی به طور کلی، از تولید تا توزیع و مصرف غذا ارائه می دهد.

بر اساس این گزارش، سیستم های کشاورزی-غذایی جهان 36 درصد از زنان و 38 درصد از مردان را استخدام می کنند. با این حال، زنان در این بخش اغلب به حاشیه رانده می شوند و در کارهای غیر عادی، غیر رسمی، نیمه وقت و غیر ماهر یا سنگین کار می کنند.

زنان شاغل در بخش کشاورزی 82 سنت از هر دلاری که مردان به دست می آورند برای کار با ارزش برابر به دست می آورند.

علاوه بر این، در برخی کشورها، حقوق مالکیت زمین زنان از نظر قانونی کمتر از مردان حمایت می شود. دسترسی آنها به اعتبار و آموزش مرتبط محدودتر است و آنها مجبورند از فناوری هایی که در اصل برای مردان طراحی شده است در کار خود استفاده کنند.

کارشناسان فائو معتقدند که این اشکال نابرابری جنسیتی، همراه با تبعیض، عامل شکاف بهره وری 24 درصدی بین مزارع زن و مرد با اندازه مساوی است.

پیش بینی می شود که کاهش شکاف جنسیتی در بهره وری مزارع و دستمزد کشاورزان مرد و زن در بخش کشاورزی، نزدیک به 1 تریلیون دلار به رشد تولید ناخالص داخلی جهانی و امنیت غذایی 45 میلیون نفر کمک کند.

نویسندگان گزارش جدید خواستار رسیدگی به شکاف ها در دسترسی زنان به منابع مالی، فناوری و منابع در کشاورزی و بخش کشاورزی به طور کلی هستند. آنها بر این باورند که اقدامات برای افزایش بهره وری زنان تنها در صورتی موفق خواهد بود که با بهبود دسترسی آنها به آموزش و تقویت حق مالکیت آنها تکمیل شود.