سالانه 247 میلیون مورد مالاریا در جهان ثبت می شود – اخبار تاجیکستان

بر اساس آخرین داده ها، سالانه بالغ بر 247 میلیون مورد مالاریا در جهان ثبت می شود. علاوه بر این، منطقه آفریقا 95 درصد از کل موارد و 96 درصد از کل مرگ و میر (593 هزار) ناشی از این عفونت را تشکیل می دهد. 80 درصد از کل مرگ و میرها در آفریقا در کودکان زیر پنج سال رخ می دهد.

به مناسبت روز جهانی مالاریا که در 25 آوریل جشن گرفته می شود، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت خواهان استفاده فعالتر از روش های موجود و همچنین جدید برای ریشه کنی این بیماری هستند.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل WHO گفت: «ما ابزارهایی برای مبارزه با مالاریا داریم، بسته ای از مداخلات که شامل کنترل ناقل، پیشگیری، آزمایش و درمان است.

آنها یک واکسن ایمن و موثر مالاریا اضافه کرده اند که می تواند جان ده ها هزار کودک را هر ساله نجات دهد. با سرمایه‌گذاری مستمر و تشدید تلاش‌ها برای کمک به افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، حذف مالاریا در بسیاری از کشورها امکان‌پذیر است.»

اولین واکسن مالاریا که آزمایش آن در سال 2019 آغاز شد، به آسیب پذیرترین جمعیت ها دسترسی به پیشگیری از بیماری را داده است. این واکسن توسط WHO برای استفاده گسترده در سال 2021 توصیه شد. توسعه آن 30 سال طول کشید.

ثابت شده است که این واکسن در پیشگیری از انواع تهدید کننده زندگی مالاریا ایمن و موثر است.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که نزدیک به 1.5 میلیون کودک در معرض خطر بالای بیماری و مرگ بر اثر مالاریا در غنا، کنیا و مالاوی اولین دوز خود را از این واکسن به لطف برنامه آزمایشی هماهنگ شده توسط WHO دریافت کرده اند.

کارشناسان گزارش می دهند که دومین واکسن مالاریا اکنون در حال توسعه است. در صورت تایید، تعداد کسانی که می توانند واکسن را دریافت کنند به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

روش های ابتکاری مانند مهندسی ژنتیک نیز در مبارزه با پشه ها استفاده می شود. و با حمایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به اصطلاح «روش حشره استریل» معرفی می‌شود، رویکردی که از پرتو برای عقیم‌سازی تعداد زیادی از حشرات پرورش‌یافته در آزمایشگاه استفاده می‌کند و سپس در طبیعت رها می‌شوند تا با جمعیت وحشی جفت شوند. از همان گونه از آنجایی که حشرات عقیم شده قادر به تولید نسل نیستند، جمعیت دستفروش به مرور زمان کاهش می یابد.

WHO همچنین یک استراتژی جدید برای مقابله با مقاومت دارویی ضد مالاریا در آفریقا و یک ابتکار جدید برای جلوگیری از گسترش آنوفل استفنسی، گونه‌ای پشه‌ای که مالاریا را منتشر می‌کند، ایجاد کرده است. برخلاف سایر پشه های ناقل مالاریا، این گونه در محیط های شهری رشد می کند.

WHO روش های سنتی و در دسترس پیشگیری از مالاریا را یادآوری می کند – پشه بند، اسپری، مواد دافع و طعمه.