سفیر روسیه: تجارت روسیه و تاجیکستان به دو میلیارد دلار می رسد – اخبار تاجیکستان

سمیون گریگوریف سفیر روسیه در دوشنبه در میزگردی به مناسبت سی امین سالگرد معاهده دوستی، همکاری و کمک متقابل گفت: حجم مبادلات تجاری بین روسیه و تاجیکستان در صورت تحقق پتانسیل موجود می تواند به 2 میلیارد دلار برسد. به گزارش تاس، دو کشور

«اگر ما همه توافقاتی را که به ویژه در سفر بسیار مهم میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه به تاجیکستان منعقد شد، اجرا کنیم، واقعاً می توانیم به آن برسیم. [уровень взаимного товарооборота в] این دیپلمات گفت: 2 میلیارد دلار، نتایج بهتر دور از دسترس نیست.

وی با اشاره به پویایی مثبت در توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین تاجیکستان و روسیه، تصریح کرد: تا پایان سال 2022 گردش مالی تجاری دوجانبه از 1.6 میلیارد دلار گذشت.

گریگوریف گفت: «این در واقع یک رقم بی سابقه برای تجارت متقابل است، اما مطلقاً پتانسیل کشورهای ما را نشان نمی دهد.

وی یادآور شد که در سفر نخست وزیر روسیه به دوشنبه در اوایل مارس 2023، یک مجمع تجاری برگزار شد، شورای بازرگانی روسیه و تاجیکستان به طور فعال شروع به کار کرد.

این دیپلمات تاکید کرد: همه چیز منجر به این می شود که همکاری های اقتصادی ما در سال های آینده به طور جدی افزایش یابد.

میزگرد با موضوع “تاجیکستان – روسیه: از معاهده دوستی، همکاری و کمک متقابل تا مشارکت و اتحاد استراتژیک”. سیر مسیر» که به سی امین سالگرد امضای این سند اختصاص دارد، به ابتکار آکادمی مدیریت دولتی زیر نظر رئیس جمهور تاجیکستان و با حمایت وزارت امور خارجه جمهوری و سفارت سازماندهی شد. فدراسیون روسیه. روسای نمایندگی های دیپلماتیک قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسای دانشگاه ها، دانشمندان و روزنامه نگاران نیز در این کار شرکت داشتند.