شبکه عصبی روسیه برای تولید تصاویر در بازار جهانی به رسمیت شناخته شد – اخبار تاجیکستان

در 4 آوریل، بانک روسی Sberbank شبکه عصبی کاندینسکی 2.1 را منتشر کرد. با کمک آن می توانید تصاویر را مطابق توضیحات تولید کنید، دو تصویر را ترکیب کنید، جزئیات را به تصویر اضافه کنید و تغییرات جدیدی ایجاد کنید.

معلوم شد که این تازگی مورد پسند کاربران قرار گرفته است – تنها در چهار روز پس از انتشار Kandinsky 2.1، حدود 1 میلیون کاربر منحصر به فرد از آن استفاده کردند. دلایل اصلی محبوبیت آن عبارتند از: سرعت کار، که مرتبه‌ای بالاتر از نسخه‌های قبلی است، کیفیت تصاویر نهایی و دسترسی – هر کسی می‌تواند از طریق ربات تلگرام یا وب‌سایت Fusion Brain از مدل استفاده کند.

نرخ رشد مخاطبان کاندینسکی 2.1 از شبکه عصبی محبوب آمریکایی ChatGPT بیشتر شد. این دومی تنها در روز پنجم پس از انتشار 1 میلیون مخاطب به دست آورد.

آژانس های رتبه بندی خارجی نیز از این تازگی استقبال کردند. بنابراین، به زودی کاندینسکی 2.1 در بین 5 مخزن برتر جهان با توجه به GitHub قرار گرفت. این مدل در برابر پس‌زمینه آنالوگ‌های خارجی بسیار برجسته است، بسیاری از آنها امروزه مدل توزیع پولی دارند. علاوه بر این، کاندینسکی 2.1 درخواست ها را به زبان روسی کاملاً درک می کند و در مجموع از 101 زبان دنیا پشتیبانی می کند. باز هم، مدل های مشابه خارجی به ندرت به این افتخار می کنند.

برای Sber، توسعه چنین راه حل هایی جدید نیست. در چند سال گذشته، این شرکت به طور مداوم پیشرفت های خود را ارائه کرده است. بنابراین، به عنوان مثال، قبلاً بانک نرم افزار خود را برای دستگاه های خودپرداز، از خدمات هوش مصنوعی – مدل زبان FRED-T5 توسعه داده است. امروز، کار بر روی محصولات دیگر ادامه دارد – بسیاری از آنها مطمئناً به اندازه کاندینسکی 2.1 موفق خواهند بود.

ویراستاران اوستا نیز تصمیم گرفتند تا شبکه عصبی را آزمایش کنند و از خوب بودن آن به همان اندازه که می گویند مطمئن شوند. نتایج یک شگفتی خوشایند بود.

ما تصاویر را با استفاده از یک ربات تلگرام تولید کردیم – عملکرد آن در مقایسه با Fusion Brain اندکی کاهش یافته است، اما این باید برای نشان دادن توانایی های Kandinsky 2.1 کافی باشد.

ما اولین تصویر را به سبک “4K” تولید کردیم، پرس و جو “کیهان نورد تاجیک” بود.

تصویر دوم به سبک «artstation» برای «دوشنبه، حمله بیگانه» تولید شد.

همانطور که می بینید، شبکه عصبی درخواست ها را به درستی درک می کند و تصاویر با کیفیت کافی تولید می کند. چنین عملکردی نه تنها در بین نمایندگان حرفه های خلاق (به عنوان مثال، طراحان)، بلکه در میان متخصصان دیگر مورد تقاضا خواهد بود.

کاندینسکی 2.1 یکی از پروژه های هوش مصنوعی در سطح جهانی از روسیه است. و این واقعیت هم برای خود روسیه و هم برای تاجیکستان بسیار مهم است، زیرا چنین تحولاتی در کشور دوست ما باعث توسعه فناوری های هوش مصنوعی در کشور ما می شود.

فناوری های هوش مصنوعی هم اکنون در تاجیکستان در حال توسعه هستند. بنابراین، به عنوان مثال، در سال 2019، مگافون تاجیکستان ربات چت دونو را راه اندازی کرد، که روزانه به 14000 مشترکی که با خط تلفن تماس می گیرند، کمک می کند.

مشارکت فناوری با روسیه به طور کلی و با Sberbank به طور خاص به فناوری های هوش مصنوعی در کشور ما اجازه می دهد تا با سرعتی سریع رشد کنند.