شرکت ترکیه ای تیکا کلنی نوجوانان شهر دوشنبه را به رایانه مجهز کرد – اخبار تاجیکستان

آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (TIKA) یک کلاس فناوری اطلاعات را در کلونی اصلاح و تربیت نوجوانان در دوشنبه، که تحت صلاحیت اداره اصلی اجرای مجازات‌های وزارت دادگستری جمهوری تاجیکستان است، تجهیز کرد.

در این کلاس به زندانیان نوجوان سواد کامپیوتر، برنامه نویسی، طراحی گرافیک و حسابداری آموزش داده می شود. این طرح با هدف تقویت زیرساخت های مستعمره کودکان و ایجاد فرصتی برای کسب دانش و مهارت در زمینه فناوری رایانه در دوران محکومیت برای کودکان و در نتیجه ارتقای سازگاری اجتماعی پس از آزادی و اشتغال بیشتر در این زمینه انجام می شود.

پروژه اجرا شده توسط آژانس TIKA شامل دو مرحله است. در مرحله اول این پروژه، کامپیوترها و تجهیزات لازم برای آموزش خریداری شد. به عنوان بخشی از برنامه آموزش برنامه نویسان در تاجیکستان که از سال 2021 با همکاری آژانس TIKA، الیف آکادمی و ایلمخونا اجرا می شود، مرحله دوم این پروژه اجرا می شود. در مرحله دوم این پروژه، برنامه ریزی شده است که دوره های آموزشی در یک کلنی نوجوانان به مدت 9 ماه در زمینه سواد کامپیوتر، برنامه نویسی، طراحی گرافیک و حسابداری برگزار شود.

مراسم افتتاحیه کلاس فناوری اطلاعات در کلونی اصلاح و تربیت اطفال و راه اندازی دوره ها در تاریخ 1 می 2023 با حضور منصورجان عمروف معاون وزیر دادگستری تاجیکستان، اوموت سفیر فوق العاده و تام الاختیار ترکیه در تاجیکستان برگزار شد. آجار و معاون رئیس آژانس TIKA Umit Naji Yorulmaz.

آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (TIKA) در سال 1992 با هدف کمک به کشورهای در حال توسعه در شکل گیری اقتصادی و اجتماعی و گسترش روابط با آنها در زمینه اقتصاد، تجارت، علم، فناوری، فرهنگ، آموزش و توسعه اجتماعی تأسیس شد. در تاجیکستان، آژانس در سال 1995 فعالیت خود را آغاز کرد.

در بازه زمانی 1995 تا 2023، دولت ترکیه از طریق آژانس TIKA، حدود 550 پروژه را در جمهوری تاجیکستان در زمینه های مختلف اجرا کرد. در حال حاضر، حوزه های اولویت اصلی که آژانس بر روی آنها تمرکز دارد، توسعه منابع انسانی، بهبود زیرساخت ها در زمینه های آموزش، بهداشت و کشاورزی است.