شعبه ای از موزه تاریخی در نزدیکی صومعه نوودویچی به سبک نئوبروتالیسم ساخته خواهد شد.

به گفته کارشناسان، “بیش از حد زاویه ای”

سرگئی کوزنتسوف، معمار ارشد مسکو، جزئیات پروژه معماری شعبه موزه تاریخی را که موزه تاریخی دولتی مدتهاست به آن نیاز داشت، فاش کرد. یکی از موزه های اصلی کشور به شدت فاقد فضای نمایشگاهی و امکانات ذخیره سازی است. نمایشگاه دائمی در ساختمان میدان سرخ تنها 0.5 درصد از کل مجموعه را شامل می شود که بیش از 5 میلیون مورد و 14 میلیون برگه مواد مستند دارد.

در سال 2021، 350 میلیون روبل برای ساخت شعبه در خاکریز Luzhnetskaya اختصاص یافت. از آن زمان کار طراحی انجام شده که اکنون به پایان رسیده است و می توانید ببینید که شعبه موزه تاریخی دولتی چگونه خواهد بود. معماران قول می دهند موزه ای 4 طبقه به سبک نئوبروتالیسم بسازند. این رویکرد غیر منتظره است، به خصوص در زمینه مکان – موزه ای در نزدیکی صومعه نوودویچی، زیرا این نمایشگاه به تاریخ آن و تاریخ کلیسای ارتدکس روسیه به طور کلی اختصاص داده خواهد شد. سرگئی کوزنتسوف توضیح داد که چرا زیبایی شناسی عملکرد و “بتن خشن” انتخاب شده است.

کوزنتسوف بلافاصله خاطرنشان کرد: “این پروژه با ایده های نوآورانه متمایز می شود.” – تصویر معماری موزه بر اساس روح یادبود دیوارها و برج های وحشیانه صومعه نوودویچی با ترکیب متضاد مشخصی از سفید و سفالین است.

سبک معماری منتخب موزه جدید – نئوبروتالیسم – در دهه 1950 سرچشمه گرفت. ظاهر آن ایده های لوکوربوزیه را پیش بینی می کرد. پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که نیاز به بازسازی سریع محله های ویران شده و کل شهرها بود، گسترش یافت. برای بیش از نیم قرن، برخی به شدت سرزنش می کنند، برخی دیگر از جهت گیری دفاع می کنند، و هر یک از طرفین – با همان اقناع و اشتیاق. نام جهت از عبارت فرانسوی “béton brut” – بتن خام گرفته شده است. با رویکردهای طراحی ساده، بیان خشن بافت سنگ، آجر بدون گچ، چوب و سازه های فلزی باز متمایز می شود.

ساختمان شعبه موزه تاریخی دولتی در خامونیکی که زمینی بایر روبروی صومعه نوودویچی به مساحت 10 هزار متر مربع را اشغال خواهد کرد. m، مطابق با اصول نئوبروتالیسم است، اما، اتفاقا، کاملاً “برهنه” نخواهد بود. در دکوراسیون این مجموعه چهار طبقه با یک طاقچه شش هفت متری و یک نورگیر در پشت بام، از پانل های سرامیکی لعابدار حجیم در چندین سایه – از سفالی تا قهوه ای تیره، پانل های فیبر سیمانی سفید و بتن فایبر گلاس استفاده می شود. اسلب هایی با تصویری ضد نقش برجسته از صومعه نوودویچی.

عکس: Mosarchitecture.







– نقوش سنگ سفید دیوارها و اتاق‌های صومعه نوودویچی در راه‌حل‌های داخلی فضاهای عمومی موزه نیز منعکس شده است: آنها به سبک لاکونیک، در رنگ‌های روشن با لهجه‌های رنگی و پلاستیکی در مکان‌های کلیدی طراحی خواهند شد. . در سالن های نمایشگاه واقع در طبقات فوقانی، قرار است نمایشگاه اصلی اختصاص داده شده به تاریخ صومعه در چارچوب دولت و کلیسای روسیه ایجاد شود. کوزنتسوف گفت: علاوه بر این، یک سالن سخنرانی برای 140 صندلی و امکانات ذخیره سازی برای بخشی از مجموعه های موزه تاریخی دولتی در مرکز طراحی شده است.

سرگئی کوزنتسوف مطمئن است که ساختمان جدید در برابر پس زمینه سایت میراث فرهنگی کاملاً هماهنگ خواهد بود ، اما کارشناسان شک دارند: “ساختمان بیش از حد زاویه دار است.” در عوض، در جایی که صومعه به سبک ظریف «باروک مسکو» در اواخر قرن هفدهم و ساختمان بتنی وحشیانه زاهدانه قرن بیست و یکم همزیستی دارند، تضادی خواهیم داشت. مسکو، به ویژه از نظر معماری، شهری بسیار متضاد است. حالا تضاد دیگری وجود دارد.

هنوز مشخص نیست این پروژه چه زمانی اجرایی می شود. یک سال پیش، الکسی لویکین، مدیر موزه تاریخی، گفت که قصد دارند تا اوایل سال 2024 آن را افتتاح کنند. با این حال ، اکنون سرگئی کوزنتسوف شرایط را مشخص نکرد. برای موزه تاریخی که مدت هاست به فضای جدید نیاز داشته است، ظهور سایت دیگری با انبار یک رویداد مهم است. با این حال، این شاخه تمام مشکلات ذخیره سازی را حل نمی کند. فقط بخشی از نمایشگاه ها را می توان به خامونیکی منتقل کرد، آن هم به سختی یک قطعه بزرگ. موزه تاریخی ایالتی امید اصلی خود را به انباری در کومونارکا بسته بود که قرار بود با بسیاری از موزه‌ها از جمله گالری ترتیاکوف و روزیزو رایج شود. همچنین قرار بود تا سال 2024 ساخته شود. اما این پروژه در حال حاضر متوقف شده است.