طالبان در سال جاری 4000 هکتار خشخاش را از بین برده اند. حجم کم است – اخبار تاجیکستان

ستیزه جویان جنبش رادیکال طالبان امسال 4000 هکتار از محصولات تریاک را در سراسر افغانستان نابود کردند. به گزارش Fergana.ru، این را کانال تلویزیونی طلوع نیوز در 8 می با استناد به داده های اداره مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله (MVD) در دولت طالبان گزارش داد.

حسیب الله احمدی رئیس این اداره گفت که روند تخریب مزارع کوکنار در ولایات شمالی بدخشان، کندز، تخار و فاریاب ادامه دارد.

در عین حال، به گفته دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC)، در سال گذشته 233000 هکتار کشت خشخاش در افغانستان بالغ شد. علاوه بر این، پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در اوت 2021، محصولات در سراسر کشور 32 درصد افزایش یافت. مناطق اصلی، به گفته UNP، در مناطق جنوب غربی افغانستان متمرکز است – آنها 73 درصد از کل سطح زیرکشت خشخاش را تشکیل می دهند، که در آن بیشترین افزایش محصول نیز مشاهده شد.

لازم به ذکر است که نمایندگان سازمان های بین المللی و شماری از دولت ها بارها از حکومت طالبان درخواست کرده اند تا در مبارزه فعال علیه کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر از افغانستان شرکت کند.

سال گذشته، یک جنبش رادیکال رسما کشت خشخاش را در سراسر افغانستان ممنوع کرد. چنین دستوری از سوی رهبر معظم جنبش هیبت الله آخوندزاده صادر شد.

در ماه مارس سال جاری، طالبان از آغاز کارزار برای از بین بردن محصولات خشخاش در سراسر کشور خبر داد. با این حال، همانطور که از آخرین داده های اعلام شده توسط وزارت امور داخله آمده است، تا به امروز، طالبان در جریان این کارزار موفق شده اند بخش بسیار کمی از محصولات را از بین ببرند.

در عین حال، خود افغان ها که خشخاش می کارند، بارها به خبرنگاران خارجی ابراز تردید کرده اند که طالبان در شرایط سخت اقتصادی کنونی با تریاک مبارزه جدی خواهند کرد. بسیاری از کشاورزان مجبور به رشد و فروش مواد مخدر هستند، زیرا این ساده ترین راه برای آنها برای تضمین بقای خانواده است.