قزاقستان میزان خسارات ناشی از انفجار در انبار مهمات در سال 2021 را محاسبه کرد – اخبار تاجیکستان

به گزارش Fergana.ru به نقل از کانال تلویزیونی KTK، خسارت ناشی از انفجار در یک انبار مهمات در منطقه ژامبیل قزاقستان در سال 2021، که در نتیجه آن ده ها نفر خانه و تجارت خود را از دست دادند، بالغ بر 26 میلیارد تنگه (58.1 میلیون دلار) شد.

روزنامه‌نگاران تاکید می‌کنند که تمام اشیاء آسیب‌دیده از انفجار “از مدت‌ها قبل پیدا شده‌اند” اما مقامات تنها اکنون میزان خسارت را اعلام کرده‌اند.

دادگاه نظامی پادگان شیمکنت در حال رسیدگی به پرونده حادثه انبار مهمات است که جان 18 نیروی نظامی و آتش نشان را گرفت. بیش از 100 شاهد و قربانی بازجویی شدند – این حدود یک سوم کل شرکت کنندگان در این روند است. پرونده قبلاً 800 جلد دارد.

متهمان دو سرباز 20 ساله هستند که به گفته بازپرس، پارچه سوخته ای را به داخل یکی از انبارها پرتاب کردند که باعث آتش سوزی و انفجارهای پی در پی شد.

چهار افسر نیز متهم این پرونده هستند که به سهل انگاری و تخلف از قوانین حمل سلاح متهم شده اند.

خاطرنشان می شود که هیچ یک از متهمان به جرم خود اعتراف نکرده اند.

آتش سوزی در نزدیکی یک انبار نظامی در منطقه بایزک در منطقه ژامبیل در شامگاه 26 اوت آغاز شد. چندین انفجار در پی آن رخ داد. به گفته وزارت امور اضطراری، حدود 500 تن TNT در انبار مهمات ذخیره شده بود. شعاع تکه تکه شدن تا دو کیلومتر بود. حدود 1200 نفر از ساکنان روستاهای مجاور تخلیه شدند. در رابطه با این حادثه پرونده جنایی تشکیل شده است.

در ابتدا اعلام شد که بر اثر این حادثه 14 نفر جان باختند و چند نفر دیگر نیز مفقود شدند.