موضوعات مبارزه با تهدید مواد مخدر در فضای سازمان همکاری شانگهای در دهلی نو مورد بحث و بررسی قرار گرفت – اخبار تاجیکستان

در تاریخ 13 آوریل 2023، در شهر دهلی نو (هند)، به ریاست طرف هندی، نشست سران مقامات ذیصلاح کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر برگزار شد. به گزارش سرویس مطبوعاتی این سازمان، در قالب ترکیبی برگزار شد.

این نشست با حضور هیئت های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برگزار شد. ریاست هیئت تاجیکستان را صفرعلی زاده بزرگوارعلی صفرعلی از اداره مبارزه با مواد مخدر تحت ریاست جمهوری تاجیکستان بر عهده داشت.

شرکت کنندگان در این نشست در مورد وضعیت مواد مخدر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، چشم انداز همکاری بین المللی در مبارزه با قاچاق و سوء مصرف مواد مخدر و همچنین اقدامات برای تقویت همکاری بین آژانس های مبارزه با مواد مخدر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تبادل نظر کردند.

روسای هیئت ها بر آمادگی خود برای حمایت و تقویت سیستم بین المللی کنترل مواد مخدر بر اساس سه کنوانسیون اساسی سازمان ملل متحد در مورد مواد مخدر و روانگردان تاکید کردند.

سران هیأت ها از ایجاد همکاری مؤثر بیشتر در چارچوب موافقتنامه بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه همکاری در مبارزه با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، مواد روانگردان و پیش سازهای آنها، استراتژی مبارزه با مواد مخدر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای صحبت کردند. برای 2018-2023، برنامه اقدام برای اجرای آن، و همچنین مفهوم سازمان همکاری شانگهای در مورد پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان به عنوان ابزارهای کلیدی برای هماهنگی تلاش های دولت ها.

نگرانی در مورد مشکل جهانی قاچاق مواد مخدر، در درجه اول رشد مداوم در تولید مواد مخدر و روانگردان در افغانستان، که تهدیدی جدی برای امنیت منطقه ای و بین المللی است، ابراز شد. در این راستا توافقنامه همکاری در زمینه مبارزه با تهدید مواد مخدر به صورت دوجانبه و چندجانبه حاصل شد.

اهمیت مقابله با استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و مخابراتی و سیستم‌های مالی الکترونیکی در قاچاق مواد مخدر و شستشوی عواید مواد مخدر که تأثیر منفی بر امنیت ملی، منطقه‌ای و جهانی دارد، نشان داده می‌شود.

بر اساس نتایج این نشست، طرفین ترکیب گروه‌های کاری نشست سران مقامات ذیصلاح کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که صلاحیت مبارزه با قاچاق مواد مخدر را دارند، با توجه به پیش‌نویس استراتژی مبارزه با مواد مخدر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تصویب کردند. برای 2024-2029. و برنامه اقدام برای اجرای آن.

این نشست با تایید تعهد طرفین به همکاری و هماهنگی متقابل در مبارزه با تهدید مواد مخدر در فضای سازمان همکاری شانگهای پایان یافت.