نشست چین و آسیای مرکزی در ماه می برگزار می شود – اخبار تاجیکستان

اجلاس سران چین و آسیای مرکزی در ماه می سال جاری در شیان ادم برگزار می شود. مرکز prov بر اساس بیانیه مطبوعاتی که روز پنجشنبه پس از چهارمین نشست وزیران خارجه چین و آسیای مرکزی منتشر شد، شانشی، شمال غربی چین.

عضو شورای دولتی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین چین گانگ ریاست چهارمین جلسه را که با حضور مورات نورتلئو معاون نخست وزیر، وزیر امور خارجه قزاقستان، جن بیک کولوبایف وزیر امور خارجه قرقیزستان، وزیر امور خارجه برگزار شد، برعهده داشت. سیرو الدین مخردین، وزیر امور خارجه تاجیکستان، بختیار سعیدوف، وزیر امور خارجه ازبکستان و وپا خاجیف معاون اول وزیر امور خارجه ترکمنستان.

چین گانگ با اشاره به دستاوردهای تاریخی و موفقیت آمیز همکاری چین و کشورهای آسیای میانه به عنوان همسایگان، دوستان، شرکا و برادران خوب، گفت: روابط چین و آسیای مرکزی و توسعه منطقه ای حیات بی سابقه ای را نشان داده است.

کوین گنگ خاطرنشان کرد که همه طرف‌ها باید انسجام را تقویت کرده و در مواجهه با شرایط دشوار همکاری را ارتقا دهند و به حمایت قاطع از یکدیگر در موضوعات مرتبط با منافع اصلی یکدیگر ادامه دهند.

وی از شش کشور خواست تا مشترکاً کمربند و جاده باکیفیت بسازند، مبارزه با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی را تقویت کنند و با هرگونه دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه به هر بهانه ای قاطعانه مخالفت کنند.

کین گنگ همچنین خواستار کار مشترک برای ساختن “جاده ابریشم فرهنگی”، تشدید همکاری های چند جانبه، به منظور ترویج مشترک توسعه نظم بین المللی در جهت عادلانه تر و منطقی تر شد.

در جریان سومین نشست وزیران خارجه چین و آسیای مرکزی که در ژوئن 2022 برگزار شد، همه طرف‌ها توافق کردند که مکانیزمی برای نشست‌های سران کشورها در قالب چین و آسیای مرکزی ایجاد کنند.

در این دیدار وزراء مقدمات سیاسی جامعی را برای اجلاس آتی انجام دادند و قول دادند که دوستی را تقویت کنند و همکاری های همه جانبه را گسترش دهند.

وزراء خاطرنشان کردند که همکاری بین آسیای مرکزی و چین نقش مهمی در تقویت اعتماد متقابل استراتژیک، تسریع توسعه خود، ارتقای ارتباط متقابل و حفظ امنیت مشترک دارد. وزیران اطمینان دارند که این نشست فرصت های جدیدی را برای منطقه به ارمغان خواهد آورد.

با توجه به بحران اوکراین، وزرای آسیای مرکزی از ابتکار چین برای ترویج صلح و مذاکرات و حمایت از حل و فصل مناقشات از طریق ابزارهای دیپلماتیک مطابق با روح حقوق بین‌الملل حمایت می‌کنند.

وزیران خاطرنشان کردند که کشورهای آسیای مرکزی آماده تقویت هماهنگی با چین و همکاری برای حفظ امنیت جهانی، صلح پایدار و ارتقای توسعه پایدار در منطقه هستند.